“بهترین سرآشپز زن آسیا” از لولا شغل خود را رها کرد تا به دنبال آشپزی برود

یوهان سی با کفش های پاشنه بلند چهار اینچی وارد اولین مصاحبه شغلی آشپزی خود شد.

او به تازگی از شغل شرکتی پرشور خود آمده بود و مانند هر نامزد دیگری، بهترین تلاش خود را به کار گرفت.

این مرد 41 ساله با خنده گفت: “زمین خیلی لغزنده بود. همه فقط من را تماشا می کردند و در ذهن خود احتمالاً من را قضاوت می کردند.”

در حالی که مقدمه او با دنیای غذا و غذا چیزی جز خنده دار نبود، یک چیز مطمئن بود – سی احساس می کرد به او تعلق دارد.

ده سال بعد، Siy اکنون سرآشپز یکی از مقاصد غذاخوری برتر سنگاپور، Lolla است – جایی که طعم‌های مدرن اروپایی با الهام از آسیا بر منوی غذا غالب است.

همین هفته گذشته، او به عنوان “بهترین سرآشپز زن آسیا” در 50 بهترین رستوران آسیا در سال 2023 انتخاب شد – اولین سرآشپز ساکن سنگاپور که برنده شد. لولا نیز در رتبه 63 این فهرست قرار گرفت.

من همیشه آشپزی را دوست داشتم، اما هرگز آن را به عنوان یک شغل بزرگ در آسیا در نظر نگرفتم. در گذشته، هیچ‌کس شما را تشویق نمی‌کرد که یک شغل یدی را انتخاب کنید.

او با بازگویی آن مصاحبه به CNBC Make It گفت: “من خیلی هیجان زده بودم که در آشپزخانه بودم. من در طول یک سرویس خوب از این انرژی شکوفا شدم.”

“این تقریباً شبیه ورزش است. وقتی تیم دور هم جمع می شود، وقتی همه آن را انجام می دهند بسیار لذت بخش است.”

این سرآشپز فیلیپینی به CNBC Make It گفت که چه چیزی باعث شد مسیر حرفه خود را تغییر دهد.

رد مسیر متعارف

سی به خوبی می داند که مسیر مرسوم چگونه به نظر می رسد: فارغ التحصیل از دانشگاه، یافتن شغل مناسب، تشکیل خانواده و پرورش فرزندان.

او در نهایت خودش در آن مسیر “فرمولی” بود: سی پس از فارغ التحصیلی در رشته علوم، مدیریت بازرگانی و حسابداری، از فیلیپین به سنگاپور نقل مکان کرد تا در Procter & Gamble کار کند.

او گفت که طی شش سال به رتبه‌هایی صعود کرد تا مدیر برند منطقه‌ای آن شود – شغلی که “درآمد خوبی داشت” و “به خوبی مورد توجه قرار گرفت.”

اما سی راضی نشد.

“من آن را بحران یک چهارم زندگی می نامم… زمانی بود که فکر می کردم این همان کاری است که من واقعاً می خواهم در تمام زندگی ام انجام دهم، زیرا صبح ها از رختخواب بیرون نمی پرم.”

سی به این فکر می کرد که در چه چیزهایی خوب و مشتاق بود که می توانست تمام زندگی خود را وقف آن کند. او متوجه شد که ذهنش در حال آشپزی است.

او افزود: “من همیشه آشپزی را دوست داشتم، اما هرگز آن را به عنوان یک شغل بزرگ در آسیا در نظر نگرفتم. در گذشته، هیچ کس شما را تشویق نمی کرد که یک شغل یدی داشته باشید.”

وقتی به آشپزخانه می‌روید، با تمیز کردن زمین شروع می‌کنید – این خیلی شبیه ستاره‌های راک نیست.

پس از “تعمل زیاد”، سی در سن 28 سالگی تصمیم گرفت تا یک جهش ایمانی داشته باشد و آشپزی را دنبال کند. این بدان معنی بود که او مجبور به کاهش قابل توجهی از حقوق بود.

“آیا به اندازه کافی مشتاق هستید که بخواهید سبک زندگی خاصی را کنار بگذارید و ساده تر زندگی کنید؟” او از خود پرسید.

“شما باید با خودتان بسیار صادق باشید، واقعاً در مورد آن فکر کنید و خودتان را ارزیابی کنید.”

انتظارات خلقی

برای هر کسی که به فکر تغییر شغل است، Siy این توصیه را دارد: “توقعات خود را کم کنید، ابتدا آنچه را که واقعاً هست به خوبی درک کنید.”

این باعث شد که او حتی قبل از ثبت نام در مدرسه آشپزی در آشپزخانه ای در سنگاپور کار کند.

او گفت: “هر چیزی که در رسانه ها به تصویر کشیده می شود همیشه عاشقانه است، به خصوص برای رشته ما. مثل، آه، سرآشپز بودن بسیار جذاب است، شما مانند یک ستاره راک هستید.”

اما وقتی به آشپزخانه می‌رسی، با تمیز کردن زمین شروع می‌کنی – این خیلی شبیه ستاره‌های راک نیست.»

نادیده گرفتن چالش های فیزیکی که با این کار همراه بود نیز سخت بود. سی گفت هر بار که یک ایستگاه یا آشپزخانه جدید راه اندازی می کند، “به راحتی حدود پنج تا ده کیلوگرم وزن کم می کند.”

آووکادو، مارماهی دودی، کنسومه مارماهی و غذای یوزو از لولا.

لولا

او توضیح داد: “اکنون شما همه این وسایل آشپزخانه جالب را دارید، اما زمانی که من شروع کردم، آنقدرها پیشرفته نبود. کارهای زیادی وجود داشت که باید به صورت دستی انجام می دادید.”

«وقتی جوانتر بودم، احساس غرور و غرور وجود داشت [men] می توانم آن را انجام دهم، من هم می توانم آن را انجام دهم. بنابراین شما سعی می کنید این گلدان سنگین را خودتان بلند کنید و از بچه ها یا هیچ کس دیگری کمک نخواهید.»

سی گفت که گیر افتاده است و در سال 2010 در موسسه افسانه ای آشپزی آمریکا ثبت نام کرد.

او سپس رزومه ای چشمگیر با حضور در نیویورک، سوئد و دانمارک قبل از اینکه به عنوان سرآشپز در لولا قدم بردارد، تهیه کرد.

پیشروی با مثال

سی اذعان کرد که تعصب و برابری جنسیتی در آشپزخانه‌های حرفه‌ای در حال تکامل است، اما نمی‌توان انکار کرد که حوزه آشپزی هنوز هم یک حوزه مردانه است.

طبق سایت برنامه ریزی شغلی Zippia، در سال 2021، زنان حدود 20٪ از کل سرآشپزها در ایالات متحده را تشکیل می دادند.

سی گفت: “این پایدار نیست زیرا همه آشپزخانه ها کم کار هستند. اگر آشپزخانه ها را برای زنان مهمان نوازتر نکنیم، فکر نمی کنم این صنعت بتواند دوام بیاورد.”

“این واقعاً دیگر مسئله ایجاد برابری جنسیتی و یا برابری نیست. مسئله بقا است.”

برای سی، برای سرآشپز یا رهبر یک رستوران مهم است که یک فرهنگ فراگیر را پرورش دهد و “لحن” را برای آشپزخانه تنظیم کند – این نقشی نیست که او به راحتی از عهده آن برآید.

به عنوان یک به عنوان مثال، او گفت که هنگام استخدام افراد “بسیار سختگیر” است تا تیمی بسازد که تنوع را در آغوش بگیرد.

سی گفت: “این کاری است که من خیلی عمدا انجام می دهم. وقتی با مردم مصاحبه می کنم، سوالات زیادی در مورد شیوه کار آنها و اینکه چگونه با مردم بهترین کار را انجام می دهند، می پرسم.”

“فرهنگ در Lolla احساس خانوادگی دارد. این در مورد این نیست: “هی، این ایستگاه شماست، شما کارهایتان را جمع کنید.” ما یک تیم هستیم و به هم کمک می کنیم.”

از دست ندهید: این سرآشپز برنده جایزه فلسفه ای دارد که می تواند در هر شغلی اعمال شود

این داستان را دوست دارید؟ مشترک شدن در CNBC Make It در YouTube!