بنیانگذار Wheels Up با افزایش زیان و ورشکستگی از سمت خود کناره گیری می کند

Kenny Dichter، بنیانگذار و مدیر عامل سابق Wheels Up.

کریس گودنی | بلومبرگ | گتی ایماژ

شرکت جت خصوصی چرخ ها بالا سه‌شنبه اعلام کرد که کنی دیچتر، موسس و مدیرعامل آن، بلافاصله از سمت خود کناره‌گیری می‌کند زیرا شرکت با ضررهای فزاینده و احتمال ورشکستگی مواجه است.

این شرکت در بیانیه ای اعلام کرد، عضو هیئت مدیره، راوی تاکران، رئیس اجرایی خواهد شد، در حالی که مدیر مالی تاد اسمیت، به عنوان مدیر عامل موقت خدمت خواهد کرد. Wheels Up دلیلی برای تغییرات اجرایی ارائه نکرد، اما از Dichter به خاطر “چشم انداز و کار” او در افزایش درآمد به بیش از 1.5 میلیارد دلار در سال و عضویت بیش از 12000 مشتری تشکر کرد.

خروج Dichter یک سقوط چشمگیر را برای یکی از مطرح ترین استارتاپ های صنعت جت خصوصی به پایان می رساند. Wheels Up یک بار قول داده بود که تبدیل شود اوبر یا Airbnb از جت های شخصی Dichter، که Marquis Jets را در سال 2001 تأسیس کرد و بعداً آن را به NetJets فروخت، Wheels Up را در سال 2013 با هدف “دموکراتیزه کردن” جت های خصوصی و مقرون به صرفه تر کردن و رزرو آنها آسان تر راه اندازی کرد.

کمپین های بازاریابی پر زرق و برق این شرکت، با حضور افراد مشهور ورزشی مانند تام برادی و سرنا ویلیامز به عنوان سفیران و سرمایه گذاران برند، و همچنین رویدادهای مجلل، به رشد سریع عضویت شرکت کمک کرد.

اما قیمت سهام آن که پس از عرضه عمومی از طریق SPAC در سال 2021 بیش از 10 دلار در هر سهم معامله شد، پس از 20 درصد کاهش در روز سه شنبه، اکنون در حدود 40 سنت معامله می شود. ارزش آن که زمانی بیش از 2 میلیارد دلار بود، به حدود 100 میلیون دلار کاهش یافته است.

احتمال ورشکستگی

مانند بسیاری از استارت‌آپ‌های جت خصوصی، Wheels Up با هزینه‌های بالا و مشکلات عملیاتی مواجه بود.

این شرکت در سال گذشته زیان 555 میلیون دلاری را گزارش کرد، حتی با افزایش درآمد و عضویت. این شرکت اعلام کرد که امیدوار است در سال 2024 سودآور باشد، اما Wheels Up در گزارش درآمد سه ماهه اول خود که روز سه شنبه منتشر شد، زیان 101 میلیون دلاری را گزارش کرد که حدود 12 میلیون دلار بیشتر از زیان گزارش شده یک سال پیش بود.

افراد آشنا به معاملات این شرکت به CNBC گفتند Wheels Up با مشاوران و وکلای ورشکستگی در مورد افزایش سرمایه احتمالی یا تجدید ساختار مشورت کرده است.

Wheels Up در انتشار درآمد خود در روز سه شنبه اعلام کرد که برنامه قیمت گذاری و ارائه محصول خود را تغییر می دهد تا به مشتریان خدمات بهتری ارائه دهد و کارآمدتر شود. به عنوان مثال، از بازارهای با سود کمتر در غرب دور می شود تا بیشتر بر شمال شرق و سایر مسیرهای فعال تر تمرکز کند.

عضویت سنتی انفرادی Wheels Up دارای هزینه شروع 17500 دلار و حق الزحمه سالانه 8500 دلار است که مسافران بسته به نوع هواپیما هزینه های ساعتی اضافی را پرداخت می کنند.

تام بردی از Wheels Up استفاده می کند.

منبع: Wheel’s Up

کارشناسان صنعت می گویند چرخش چرخ ها به بالا دشوار خواهد بود.

داگ گولان، موسس و سردبیر Private Jet Card Comparisons گفت: «این حرکت درستی است، آنها باید از پروازهای بی‌سود خارج می‌شدند». اما این یک چالش بزرگ خواهد بود.»

همچنین ممکن است سوالاتی در مورد بسته پرداخت سخاوتمندانه Dichter وجود داشته باشد. بر اساس یک پرونده SEC، دیچر حقوق پایه خود را 79167 دلار در ماه یا 950000 دلار در سال به مدت دو سال دریافت خواهد کرد. او علاوه بر ساعات پرواز در هواپیماهای Wheels Up، 3 میلیون دلار نیز به عنوان مبلغ یکجا «به جای پاداش» دریافت خواهد کرد.

در صورت ورشکستگی، اعضای Wheels Up ممکن است تعجب کنند که چه اتفاقی برای کارت های جت آنها می افتد. اعضا و مشتریان حدود 1 میلیارد دلار در ساعات پرواز با کارت هایی خریداری کرده اند که برخی از آنها استفاده نشده است. کارشناسان صنعت می گویند مشخص نیست که این اعضا چگونه یا در صورت ورشکستگی بازپرداخت می شوند یا خیر، اما آنها احتمالاً طلبکاران کوچکتر خواهند شد.

وارن بافت، که برکشایر هاتاوی صاحب رقیب نت جت است، آخر این هفته گفت Wheels Up “دارای 12600 نفر است که بیش از یک میلیارد دلار با کارت های پیش پرداخت به آنها داده اند … و من فکر می کنم احتمال خوبی وجود دارد که برخی افراد بعداً ناامید شوند.”