بریتانیا در بزرگترین توافق تجاری پس از برگزیت به CPTPP می پیوندد

پرچم اتحادیه جک در نزدیکی برج الیزابت، که معمولاً به آن بیگ بن گفته می‌شود، در ساختمان پارلمان در مرکز لندن، بریتانیا، در 29 مارس 2017 به اهتزاز در می‌آید.

جاستین تالیس | خبرگزاری فرانسه | گتی ایماژ

بریتانیا پس از نزدیک به دو سال مذاکره فشرده، برای پیوستن به یک بلوک تجاری گسترده هند و اقیانوس آرام، یک قرارداد تجاری تاریخی منعقد کرد.

روز جمعه، دولت اعلام کرد که به توافقنامه جامع و مترقی 11 عضوی برای مشارکت ترانس پاسیفیک خواهد پیوست و دسترسی به منطقه ای با تولید ناخالص داخلی کل 11 تریلیون پوند (13.6 تریلیون دلار) را باز می کند.

بریتانیا گفت که این بزرگترین توافق تجاری این کشور پس از برگزیت است و از زمان اجرایی شدن آن در سال 2018، آن را به اولین کشور اروپایی تبدیل می کند که به CPTPP می پیوندد.

نخست وزیر ریشی سوناک از این توافق استقبال کرد و گفت که این توافق بریتانیا را در مرکز گروهی پویا و رو به رشد از اقتصادهای اقیانوس آرام قرار می دهد.

وی در بیانیه ای گفت: ما در قلب خود یک کشور باز و تجارت آزاد هستیم و این توافق مزایای اقتصادی واقعی آزادی های ما پس از برگزیت را نشان می دهد. کسب و کارهای انگلیسی اکنون از دسترسی بی نظیری به بازارها از اروپا تا جنوب اقیانوس آرام برخوردار خواهند شد.

این بلوک تجاری شامل کانادا، مکزیک، ژاپن، استرالیا، ویتنام، سنگاپور و مالزی و غیره است. انتظار می رود این توافقنامه پس از تصویب نهایی پارلمان و 11 کشور عضو، تا پایان سال به طور رسمی امضا شود.

این پیمان تجاری از شراکت ترانس پاسیفیک یا TPP منفجر شده شکل گرفت که در ایالات متحده سرچشمه گرفت، اما پس از اینکه دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا دخالت ایالات متحده را کنار گذاشت، از هم پاشید.

مزایای تجاری

بریتانیا گفت که این توافق تعرفه‌های صادراتی مواد غذایی، نوشیدنی و خودرو را کاهش می‌دهد و دسترسی به بازاری با حدود 500 میلیون نفر را فراهم می‌کند و پس از پیوستن بریتانیا به بلوک تجاری، 15 درصد از تولید ناخالص جهانی ارزش خواهد داشت.

تخمین می زند پیوستن بریتانیا به CPTPP اقتصاد این کشور را در بلندمدت 1.8 میلیارد پوند تقویت می کند و دستمزدها را 800 میلیون پوند در مقایسه با سطح سال 2019 افزایش می دهد.

وزیر تجارت، کیمی بادنوچ، گفت که این توافق “سیگنال قدرتمندی” می فرستد مبنی بر اینکه بریتانیا از “آزادی های خود پس از برگزیت برای دستیابی به بازارهای جدید در سراسر جهان و رشد اقتصاد ما استفاده می کند.”

بریتانیا به پیمان تجاری CPTPP می‌پیوندد: این یک معامله پیچیده برای مذاکره بود

ناتالی بلک، کمیسر بازرگانی بریتانیا برای آسیا و اقیانوسیه، آن را “معامله ای مترقی” برای بریتانیا خواند.

او روز جمعه به CNBC “Squawk Box Asia” گفت: “این معامله، بله، در مورد عملکرد اقتصادی امروز است. اما بسیار بسیار در مورد عملکرد اقتصادی در آینده است.”

این بخشی از جهان است که رشد اقتصادی را هدایت می‌کند و همچنین قوانین جاده تجارت را به جلو هدایت می‌کند. ما می‌خواهیم بخشی از این بحث‌ها باشیم.»

با این حال، باید دید که این معامله واقعاً چقدر برای چشم‌انداز رشد بریتانیا مفید است. بر اساس برآوردهای خود دولت، این معامله تنها 0.08 درصد تولید ناخالص داخلی داخلی بلندمدت را افزایش می‌دهد که تأثیر کمی برای جبران ضررهای تجاری اروپا در نتیجه برگزیت خواهد داشت.

دبورا المز، مدیر اجرایی مرکز تجارت آسیایی، گفت که محاسبه این ارقام تجاری، به ویژه بر اساس جریان های تجاری موجود، بسیار سخت است.

او به CNBC گفت: “اگر شما یک شرکت بریتانیایی هستید، احتمالاً جریان تجاری موجود به بسیاری از کشورهای CPTPP مانند استرالیا، نیوزلند، ژاپن و سنگاپور را محدود کرده اید.” صرفاً، به این دلیل که فاصله بسیار دور است و به این دلیل که شما قبلاً به شدت با اتحادیه اروپا درگیر بودید.»

مرکز تجارت آسیایی می گوید معاملات تجاری مانند CPTPP می تواند به رفع چند بحران کمک کند

او اضافه کرد که جریان های تجاری همیشه «زیر چیزی است که در واقعیت می بینید زیرا کسب و کارها مزایا را می شناسند و شروع به استفاده از یک توافق تجاری مانند CPTPP می کنند.

نوار بالا برای ورود

با این حال، مذاکرات برای نهایی کردن توافق تجاری، همیشه آسان نبوده است. بن بست بین بریتانیا و کانادا بر سر دسترسی به بازار کشاورزی باید برطرف می شد تا مانع نهایی در بسته شدن توافق برطرف شود.

بلک اذعان کرد: «این یک معامله پیچیده برای مذاکره بوده است. “ما در چندین منطقه زمانی در طیفی از موضوعات پیچیده مذاکره کرده ایم. و آنها همیشه ساده نیستند. اما، در نهایت، همه طرف ها توافق کرده اند که بریتانیا یک عضو جدید عالی CPTPP است.”

چین نیز درخواست پیوستن به بلوک تجاری را داده است اما به اندازه بریتانیا پیشرفت نکرده است

بلک گفت، بسیاری از “اقتصادهای مشتاق” وجود دارند که یا “اعلام کرده اند که می خواهند به طور رسمی بپیوندند یا ما می دانیم که علاقه مند به پیوستن هستند.”

در حالی که کمیسر تجارت گفت که “مناسب نیست” در مورد اقتصادهای فردی اظهار نظر کند، او اشاره کرد که موانع برای پیوستن به بلوک تجاری بسیار زیاد است.

این واقعاً به کسانی بستگی دارد که پشتیبان ما هستند تا مطمئن شوند که انتظارات اعضا از داشتن برنامه های کاربردی با کیفیت بالا را برآورده می کنند.