برکشایر هاتاوی بافت، یک سهام قلعه در رکود است

همانطور که سرمایه گذاران به سمت برکشایر هاتاوی سهامداران سالانه در جلسه آخر این هفته، می توانند در سهامی آسوده خاطر باشند که نه تنها نزدیک به بالاترین حد تاریخ معامله می شود، بلکه در زمان های آشفته نیز پناهگاهی امن است.

برکشایر سابقه عملکرد بهتری دارد S&P 500 طبق داده‌های گروه سرمایه‌گذاری Bespoke، در دوران رکود، و به ویژه در بازارهای نزولی عملکرد خوبی داشت. از سال 1980، سهام برکشایر در طول شش دوره رکود اقتصادی با میانگین 4.41 درصدی بازار گسترده تر را شکست داده است.

حتی چشمگیرتر، عملکرد سهام در بازارهای نزولی است. در همان دوره زمانی، این مجموعه با هر بار کاهش 20 درصدی از S&P 500 پیشی گرفت و با میانگین 14.89 درصدی شاخص گسترده تر را شکست داد.

برای وارن بافت، این شهرت تصادفی نیست، بلکه یک شهرت است که طی چندین دهه با حفظ تمرکز بلندمدت برای هدایت سرمایه گذاران به آب های سخت و حفظ سرمایه گذاری های محافظه کارانه ایجاد شده است.

“[One] سهامی که از نظر ایمنی شهرت پیدا کرده است، برکشایر هاتاوی (BRK/A) است و بر اساس چندین دهه گذشته، این تمایز به دست آمده است.”

تمرکز طولانی مدت

Oracle of Omaha که به دلیل سبک سرمایه‌گذاری مبتنی بر ارزش خود شناخته می‌شود، بر روی شرکت‌هایی که دارای اصول بنیادی قوی هستند و احتمالاً در آینده شاهد رشد خواهند بود، شرط‌بندی بلندمدت می‌کند.

از جمله برندگان قابل توجه او در این سال ها می توان به سیبکه خرید آن را در سال 2016 آغاز کرد و با سرمایه گذاری افسانه ای او در آن مقایسه شده است کوکاکولا. بر اساس گزارش ردیاب سبد سهام برکشایر هاتاوی CNBC، سازنده آیفون در سراسر بازار نزولی عملکرد بهتری داشته است و به طور مشابه باعث عملکرد بهتر برکشایر شده است زیرا اپل تقریباً 45 درصد از سبد سهام این شرکت را تشکیل می دهد. همچنین حدود یک چهارم ارزش بازار برکشایر است. سهام اپل امسال 27 درصد افزایش یافته است.

پل هیکی از Bespoke می گوید: «همانطور که اپل پیش می رود، بخش خوبی از برکشایر نیز پیش می رود.

این به سهام کلاس A برکشایر هاتاوی کمک کرد تا امسال بیش از 4 درصد رشد کنند. این اندکی پایین تر از S&P 500 است، اما سهام همچنان نزدیک به بالاترین سطح 52 هفته ای که همین هفته به آن رسیده بود، معامله می شود. روز دوشنبه هر سهم به 506000 دلار رسید. سال گذشته برای اولین بار از آستانه نیم میلیون دلار عبور کرد.

برای سهامداران برکشایر که در کنفرانس امسال شرکت می کنند، عملکرد قیمت سهام ارزش نگهداری سهام در یک دوره زمانی طولانی را ثابت می کند.

بیل اسمید، موسس و رئیس Smead Capital Management و یکی از سهامداران برکشایر، گفت: “اکثریت قریب به اتفاق افرادی که در اینجا حضور می یابند بالای 60 سال سن دارند. این افرادی هستند که از مالکیت برکشایر هاتاوی ثروتمند شده اند.” “مردم برکشایر هاتاوی را به یک نقص متهم کردند و از این مزیت برخوردار شدند.”

مطمئناً، شرط بندی های او همیشه جواب نداده است. این سرمایه گذار میلیاردر به طرز بدنامی همه سهام خطوط هوایی خود را در آغاز همه گیری کووید-19 فروخت که به معنای ضرر برای سرمایه گذاری او بود.

یک موضع محافظه کارانه

بافت همچنین موضعی محافظه کارانه را حفظ کرده است. در حالی که این بدان معناست که او گاهی اوقات در طول دوره های صعودی عملکرد ضعیفی داشته است، این چیزی است که به سرمایه گذار کمک می کند تا در دوره های نوسان بازار را شکست دهد.

بخشی از آن به ذخیره عظیم پول نقد او مربوط می شود. در حالی که سود عملیاتی بافت در طول سه ماهه چهارم در سال 2022 کاهش یافت، تخصیص نقدینگی وی به 128.651 میلیارد دلار رسید که از تقریباً 109 میلیارد دلار در سه ماهه سوم افزایش یافت. در واقع، بافت گفت که برکشایر به نگه داشتن یک “قایق” پول نقد و اسناد خزانه داری ایالات متحده ادامه خواهد داد.

بافت در نامه سالانه سهامداران خود نوشت: «ما همچنین از رفتاری که می‌تواند منجر به نیازهای نقدی ناخوشایند در زمان‌های نامناسب، از جمله وحشت مالی و زیان‌های بیمه بی‌سابقه شود، اجتناب می‌کنیم. “و بله، سهامداران ما با حفظ سود به پس انداز و شکوفایی خود ادامه خواهند داد. در برکشایر، خط پایانی وجود نخواهد داشت.”

همچنین به علاقه دیرینه او به شرکت های بیمه مربوط می شود. شرکت هایی که به خوبی اداره می شوند، دائماً ریسک های خود را بررسی می کنند تا سودآور باقی بمانند و مولدهای پول نقد بزرگی هستند.

او برای اولین بار بیش از نیم قرن پیش، شرکت بیمه ملی و بیمه تلفات را خریداری کرد که به تولید پول نقد برای سرمایه گذاری های آینده برکشایر کمک کرد. سال گذشته، او شرکت بیمه آلگانی را در یک معامله 11.6 میلیارد دلاری خرید، معامله ای که بزرگترین معامله بافت از سال 2016 بود.

بافت در گذشته سرمایه‌گذاری را یک بازی ساده می‌نامید و این در زندگی حرفه‌ای او ثابت شده است. برکشایر از سال 1965 تا 2022 سالانه 19.8 درصد افزایش داشته است، در حالی که S&P 500 در همان زمان 9.9 درصد افزایش داشته است.

هیکی از Bespoke گفت: «بافت در طول دوران حرفه‌ای خود عادت کرده بود که در مقابل جمعیت قرار بگیرد و این به خوبی به او خدمت کرده است». این چیزی است که اکثر سرمایه‌گذاران می‌گویند که دوست دارند این کار را انجام دهند، اما در عمل انجام آن بسیار سخت‌تر است.»

– یون لی از CNBC در این گزارش مشارکت داشت