با کسب اکثریت قوی احزاب مخالف در انتخابات، سهام تایلند رشد خود را معکوس کردند

مردی در حال خواندن یک روزنامه تایلندی با پوشش صفحه اول انتخابات عمومی تایلند در یک دکه روزنامه فروشی در بانکوک در 15 مه 2023 است.

لیلیان سووانرومفا | Afp | گتی ایماژ

سهام تایلند برای مدت کوتاهی رشد کرد در حالی که بات تایلند پس از رسیدن لحظه‌ای به بالاترین سطح سه ماهه در روز دوشنبه، از رشد اولیه خود کاسته شد. پس از اینکه نتایج اولیه نشان داد احزاب طرفدار دموکراسی کشور اکثریت قوی را به دست آورده اند، سرمایه گذاران منتظر نتایج ملموس تر انتخابات عمومی روز یکشنبه هستند.

باید دید که در نهایت کدام احزاب دولت جدید تایلند را تشکیل خواهند داد زیرا هر دو حزب مخالف رای کافی برای تشکیل دولت جدید ندارند.

محاسبات رویترز بر اساس داده‌های کمیسیون انتخابات این کشور نشان می‌دهد که حزب ضدنظامی حرکت رو به جلو به رهبری تاجر تایلندی پیتا لیمجارونرات بیشترین کرسی‌ها و پس از آن حزب Pheu Thai را به دست خواهد آورد.

در صورت تایید، این نشان دهنده رد شدید احزاب طرفدار نظامی به رهبری نخست وزیر سابق پرایوت چان اوچا خواهد بود که به 9 سال حکومت طرفدار نظامی پایان می دهد.

انتظار می رود تایید رسمی نتایج ظرف 60 روز پس از بسته شدن رای گیری نهایی شود.

نماد نمودار سهامنماد نمودار سهام

مخفی کردن محتوا

شاخص Set Composite برای مدت کوتاهی 0.3% در معاملات باز روز دوشنبه قبل از افزایش قیمت معامله شد و آخرین معامله 0.2% کاهش داشت.

را بات تایلند در روز دوشنبه 0.6% تقویت شد و به 33.73 در برابر دلار آمریکا رسید که قوی ترین سطح آن از فوریه اوایل سال جاری بود.

تیتینان پونگسودیراک، استاد سیاست و روابط بین‌الملل در دانشگاه چولالونگکورن، به سری جگارجاه بانکوک از CNBC گفت: «ما باید در نظر داشته باشیم که در طول سال‌ها تجارت‌های پیچیده زیادی در سیاست تایلند وجود داشته است.

پروفسور می گوید: انتخابات تایلند: مردم برای تغییر و اصلاحات صحبت کرده اند

“بزرگترین حزب برنده باید بتواند دولت را تشکیل دهد، اما اینطور نیست. سه مرحله برای آن وجود دارد: پیروزی در انتخابات یک چیز است، تشکیل دولت پیشنهاد دوم و بزرگترین چالش برای رسیدن شما به نخست وزیری است. ،” او اضافه کرد.

حزب Pheu Thai Paetongtarn Shinawatra – دختر تاکسین شیناواترا، نخست وزیر سابق تایلند – را به عنوان نامزد خود برای نخست وزیری معرفی کرده است، در حالی که رویترز گزارش داد که Limjaroenrat نیز “در نظر دارد نخست وزیر شود.”

تولید ناخالص داخلی سه ماهه اول

به طور جداگانه، تولید ناخالص داخلی تایلند در سه ماهه اول 2.7 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد کرد که بالاتر از انتظارات برای افزایش 2.3 درصدی بود.

پیش از اعلام نتایج انتخابات، نالین چاچوتیتهام، اقتصاددان سیتی در یادداشتی یکشنبه نوشت که چشم انداز اقتصادی تایلند احتمالاً در ماه های آینده تغییر چندانی نخواهد کرد.

“ما انتظار داریم رشد تولید ناخالص داخلی سه ماهه اول ضعیف باقی بماند، اما برای نشان دادن این که اقتصاد در سه ماهه چهارم 2022 به پایین ترین سطح خود رسیده است، کافی است، که از BOT حمایت می کند. [Bank of Thailand]افزایش نرخ،” او گفت.

سیاست بانک مرکزی تایلند در حال حاضر 1.75 درصد است و بعد در 31 مه تشکیل جلسه خواهد داد. سیتی انتظار دارد بانک تایلند نرخ بهره معیار خود را 25 واحد پایه دیگر افزایش دهد.

Chutchotitham همچنین انتظار دارد که دولت جدید در ماه اوت تایید شود و بودجه سال مالی 2023 اقتصاد در سه ماهه پایانی سال اعلام شود.

او نوشت: «در میان‌مدت، چشم‌انداز اقتصادی می‌تواند شاهد افزایش خطرات ناشی از سیاست‌های اقتصادی پوپولیستی باشد که می‌تواند سؤالاتی را در مورد انضباط مالی آینده ایجاد کند.

بعدش چی؟

به گفته پونگسودیراک، «اگر براندازی، تحریف یا دستکاری سیستماتیک نتایجی که دیروز دیدیم وجود داشته باشد» ممکن است ناآرامی به وجود بیاید، زیرا انتخابات روز یکشنبه «نتیجه ای عمیق و تکان دهنده برای سیاست تایلند در دو دهه گذشته بود».

استاد دانشگاه چولالانگکورن گفت: «ما در چرخه تاکسین و ضد تاکسین گیر کرده ایم. اکنون، با پیروزی دیروز حزب حرکت به جلو، مردم تایلند برای تغییر و اصلاحات صحبت کرده اند.

وی خاطرنشان کرد که حزب حرکت به جلو “بر خلاف حزب تاکسین” است.

“اول از همه، این حزب با تاکسین همسو نیست – دستور کار بسیار متفاوتی دارد، به خودی خود یک حزب پوپولیست نیست. خواهان اصلاحات نهادی در نهادهای سنتی تایلند، ارتش، سلطنت و قوه قضاییه است – دلایل اصلی بحران تایلند در دو دهه گذشته.”

پونگسوجیراک گفت که او از هر دولتی به رهبری حرکت رو به جلو انتظار دارد یک مدیریت سیاست اقتصادی مبتنی بر بازار و مترقی، که طرفدار سرمایه گذاری خارجی، ضد انحصار باشد، با اعمال رقابت بیشتر و شرکت های کوچک تا متوسط ​​«بهتر» سهم معامله.”

– جیهی لی از CNBC در این گزارش مشارکت داشت.