با وجود کاهش تقاضای وام مسکن، بدهی مصرف کننده برای اولین بار از 17 تریلیون دلار گذشت

یک کارمند از یک کارت خوان برای شارژ مشتری در میامی استفاده می کند.

گتی ایماژ

کل بدهی مصرف کننده در سه ماهه اول سال 2023 به بالاترین حد خود رسید و حتی در بحبوحه عقب نشینی شدید وام مسکن از 17 تریلیون دلار گذشت.

فدرال رزرو نیویورک روز دوشنبه گزارش داد که مجموع استقراض در همه گروه ها به 17.05 تریلیون دلار رسیده است که افزایشی نزدیک به 150 میلیارد دلاری یا 0.9 درصدی در دوره ژانویه تا مارس داشته است. این میزان بدهی کل را حدود 2.9 تریلیون دلار نسبت به دوره قبل از کووید منتهی به سال 2019 افزایش داد.

این افزایش در حالی رخ داد که مبدأ وام‌های مسکن جدید، از جمله تامین مالی مجدد، تنها 323.5 میلیارد دلار بود که پایین‌ترین سطح از سه ماهه دوم سال 2014 است. مجموع آن 35 درصد کمتر از سه ماهه چهارم سال 2022 و 62 درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل بود. .

وام های مسکن جدید در سه ماهه دوم سال 2021 به 1.22 تریلیون دلار رسید و از آن زمان با افزایش نرخ بهره کاهش یافته است. مجموعه ای از کاهش نرخ بهره فدرال رزرو به کاهش نرخ 30 ساله وام مسکن به پایین حدود 2.65 درصد در ژانویه 2021 کمک کرد.

اما طبق داده های بانک مرکزی از طریق Fannie Mae، نرخ ها در حال حاضر حدود 6.4 درصد است، زیرا بانک مرکزی برای مبارزه با تورم 10 افزایش نرخ را تصویب کرده است که مجموعاً 5 درصد است. نرخ های بالاتر به افزایش کل بدهی وام مسکن به 12.04 تریلیون دلار کمک کرد که 0.1 درصد نسبت به سه ماهه چهارم افزایش داشت.

وام‌گیرندگان از نرخ‌های پایین‌تر قبلی هم برای خرید خانه‌های جدید و هم برای تامین مالی مجدد استفاده می‌کردند، دومی شاهد رونق بود که به نظر می‌رسد پایان یافته است.

اندرو هاووت، مدیر تحقیقات سیاست های عمومی و خانوار در فدرال رزرو نیویورک در بیانیه ای که همراه با این گزارش است، گفت: رونق تامین مالی مجدد وام مسکن به پایان رسیده است، اما تاثیر آن در دهه های آینده دیده خواهد شد.

داده‌های فدرال رزرو نشان می‌دهد که حدود 14 میلیون وام مسکن در طول دوره همه‌گیری که از مارس 2020 شروع شد، مجدداً تأمین مالی شدند. حدود 64 درصد به عنوان «بازپرداخت‌های نرخی» یا مالکان خانه‌هایی که به دنبال استفاده از هزینه‌های وام پایین‌تر هستند، در نظر گرفته شدند. طبق گزارش فدرال رزرو نیویورک، میانگین پس انداز حدود 220 دلار در ماه برای آن وام گیرندگان بود.

هاوووت گفت: «در نتیجه کاهش قابل توجه سهام، وام گیرندگان وام مسکن پرداخت‌های سالانه خود را ده‌ها میلیارد دلار کاهش دادند و بودجه اضافی برای مخارج یا پرداخت‌های سایر دسته‌بندی‌های بدهی فراهم کردند.

علیرغم افزایش نرخ ها، وام مسکن همچنان پایین بود. نرخ معوقه برای تمام بدهی ها افزایش یافته است، 0.6 درصد برای کارت های اعتباری به 6.5٪ و 0.2 درصد برای وام های خودرو به 6.9٪. نرخ کل بزهکاری با 0.2 درصد افزایش به 3 درصد رسید که بالاترین میزان از سه ماهه سوم سال 2020 است.

بدهی وام های دانشجویی به 1.6 تریلیون دلار و وام های خودرو نیز به 1.56 تریلیون دلار افزایش یافت.