بانک مرکزی ژاپن ضمن اعلام بازنگری سیاست ها، به نرخ های منفی پایبند است

دفتر مرکزی بانک ژاپن (BOJ) در 20 مارس 2023 فراتر از شکوفه های گیلاس در توکیو دیده می شود.

کازوهیرو نوگی | Afp | گتی ایماژ

بانک مرکزی ژاپن در اولین جلسه سیاستگذاری کازوئو اوئدا، فرماندار تازه منصوب شده، نرخ بهره خود را بدون تغییر گذاشت.

این تصمیم مطابق با انتظارات اقتصاددانان مبنی بر عدم تغییر در نرخ بهره معیار بود که از زمانی که بانک مرکزی نرخ‌ها را زیر صفر در سال 2016 در 0.1- درصد نگه داشت.

بانک مرکزی همچنین محدوده تحمل اوراق قرضه 10 ساله دولت ژاپن را بدون تغییر در 50 واحد پایه بالاتر و پایین تر از هدف 0 درصد خود حفظ کرد.

در ماه دسامبر، بانک مرکزی با افزایش غیرمنتظره دامنه تحمل خود برای بازارهای اوراق قرضه جهانی شوکه کرد. اوراق قرضه 10 ساله دولت ژاپن از 25 واحد پایه به 50 واحد پایه بالاتر و کمتر از 0٪.

نماد نمودار سهامنماد نمودار سهام

مخفی کردن محتوا

این ین ژاپن پس از اعلام این خبر، تقریباً 0.8٪ کاهش یافت و به 134.75 در برابر دلار آمریکا رسید. عملکرد در JGB 10 ساله اندکی کاهش یافت و به 0.425 درصد رسید.

بررسی سیاست در پیش است

بانک مرکزی ژاپن در حالی که سیاست های فعلی خود را حفظ می کند، اعلام کرد که “تصمیم گرفته است که بازنگری گسترده ای در مورد اقدامات تسهیل کننده خود انجام دهد.”

بانک مرکزی اعلام کرد که بازه زمانی برنامه ریزی شده برای بررسی حدود یک تا 1 و نیم سال است.

بانک مرکزی با بیان اینکه «دستیابی به ثبات قیمت‌ها برای یک دوره طولانی ۲۵ ساله چالشی بوده است»، افزود: سیاست‌های تسهیل پولی آن «با حوزه‌های گسترده‌ای از فعالیت‌های اقتصادی، قیمت‌ها و بخش مالی ژاپن تعامل داشته و بر آن تأثیر گذاشته است».

انتخاب سهام و روند سرمایه گذاری از CNBC Pro:

بانک مرکزی در چشم انداز جداگانه ای تورم را برای همه اقلام به استثنای مواد غذایی تازه و انرژی برای سال مالی 2023 حدود 2.5 درصد و برای سال های 2024 و 2025 بین 1.5 تا 2 درصد پیش بینی کرد.

Ueda قبلاً تاکید کرده بود که تورم باید “کاملاً قوی و نزدیک به 2٪” باشد – هدف بانک مرکزی – قبل از هرگونه تعدیل در سیاست کنترل منحنی بازده.

YCC را رها کنید؟

علیرغم انتظارات بازار از بانک مرکزی برای افزایش بیشتر نوار تحمل کنترل منحنی بازده یا لغو کامل این طرح، بانک مرکزی بر سیاست های فعلی خود ایستادگی کرد.

این بانک در چشم انداز خود گفت: «بانک به QQE (کاهش کمی و کیفی پولی) با کنترل منحنی بازده ادامه خواهد داد و هدف آن دستیابی به هدف ثبات قیمت تا زمانی که برای حفظ آن هدف به شکلی باثبات ضروری باشد، ادامه خواهد داد.

در این بیانیه آمده است که بانک مرکزی در صورت لزوم از اتخاذ تدابیر تسهیل‌کننده بیشتر تردید نخواهد کرد.

امی زی پاتریک، رئیس استراتژی های درآمد شرکت مدیریت دارایی Pendal، پیش بینی می کند که بانک مرکزی به جای افزایش دامنه تحمل خود، YCC را کنار می گذارد.

“من فکر می کنم حرکت بعدی آنها در رابطه با YCC کنار گذاشتن خواهد بود. اما مسیر رسیدن به آن باید این باشد که بازارها بفهمند که نگرانی آنها در مورد عملکرد بازارها است نه نگرانی آنها در مورد فرار از تورم.” زی پاتریک به CNBC با عنوان “Sreet Signs Asia” گفت.

تورم همچنان بالاتر از هدف

بر اساس داده‌های دولت که جمعه قبل از تصمیم بانک مرکزی ژاپن منتشر شد، تورم در پایتخت ژاپن در ماه آوریل بالاتر رفت.

شاخص قیمت مصرف کننده در پایتخت ژاپن در ماه آوریل 3.5 درصد افزایش یافت که بیش از پیش بینی ها در نظرسنجی رویترز برای افزایش 3.2 درصدی بود. این رقم نیز کمی بالاتر از 3.2 درصد در ماه مارس است.

بدون احتساب مواد غذایی تازه و انرژی، شاخص قیمت مصرف کننده توکیو در ماه آوریل 2.3 درصد افزایش یافت – کمی بالاتر از هدف تورم بانک مرکزی که حدود 2 درصد است. تورم در توکیو شاخص اصلی روند کل کشور است. CPI اصلی ژاپن در ماه مارس 3.1 درصد بود.

موسسه تحقیقاتی می گوید، ما انتظار داریم بانک ژاپن امروز کنترل منحنی بازده را حفظ کند

در همین حال، داده های دولتی نشان داد که نرخ بیکاری ژاپن در ماه مارس از 2.6 درصد در فوریه به 2.8 درصد افزایش یافت. این بالاتر از پیش بینی رویترز برای 2.5 درصد است و بالاترین میزان از ژانویه 2022 است.

نسبت شغل به متقاضی در کشور 1.32 بود که کمتر از برآورد رویترز از 1.34 بود.

عدم اطمینان بیشتر در پیش است

هیرومی یامائوکا، یکی از مقامات سابق بانک مرکزی ژاپن و رئیس فعلی مؤسسه تحقیقات آینده به سی‌ان‌بی‌سی «Squawk Box» گفت: «عدم اطمینان در اقتصاد واقعی ژاپن وجود دارد، اما در عین حال، فشارهای تورمی قریب‌الوقوع‌تر می‌شوند. آسیا» روز جمعه پیش از اعلام این خبر.

یامائوکا گفت: «وضعیت دشواری است اما بانک مرکزی باید به ثبات قیمت به عنوان هدف اصلی بانک مرکزی توجه کند.» اما افزود که بانک مرکزی باید بیشتر بر افزایش فشارهای تورمی تمرکز کند تا اقتصاد واقعی.

یامائوکا گفت: “آنها نمی توانند مداخله خارق العاده فعلی را در بازار JGB ادامه دهند.”