بانک انکشاف آسیایی می گوید که آسیا با «تصمیمات سخت» در مورد تورم با افزایش قیمت نفت مواجه است

بانک توسعه آسیایی: ما همچنان نسبت به چین کاملاً صعودی هستیم و پیش بینی رشد سال 2023 خود را افزایش داده ایم.

آلبرت پارک، اقتصاددان ارشد بانک توسعه آسیایی، گفت که قیمت های بالاتر نفت دولت های منطقه را برای اتخاذ “تصمیمات سخت” در مورد تورم به چالش می کشد.

پارک گفت که اکثر اقتصادهای آسیایی مانند اندونزی و کشورهای آسیای مرکزی واردکننده نفت هستند. این اقتصاددان افزود در نتیجه، آخرین کاهش ناگهانی تولید نفت اوپک پلاس می تواند منجر به افزایش قیمت ها شود.

او روز سه‌شنبه به CNBC «Squawk Box Asia» گفت: «با افزایش قیمت نفت اوپک و افزایش تقاضای مورد انتظار از سوی چین، می‌توان شاهد فراتر رفتن قیمت نفت از پیش‌بینی ۸۸ دلاری ما بود».

این امر بر منطقه فشار می آورد زیرا افزایش نفت، بدیهی است که هزینه های تولید را افزایش می دهد. آنها فشارهای تورمی را نیز افزایش می دهند.”

این اقتصاددان افزود که این “فشار زیادی” بر دولت های منطقه وارد می کند تا “برخی تصمیمات سخت در مورد تلاش برای کنترل تورم و حمایت از بهبود اقتصادی اتخاذ کنند.”

روز یکشنبه، چندین عضو اوپک پلاس اعلام کردند که به‌طور داوطلبانه مجموعاً ۱.۱۶ میلیون بشکه در روز از تولید خود را کاهش می‌دهند، این اقدام مستقل از استراتژی تولید بلوک گسترده‌تر است.

این نزدیک به شش ماه پس از تصمیم اوپک و متحدانش برای کاهش دو میلیون بشکه‌ای تولید صورت می‌گیرد.

تعدیل تورم

پارک گفت تورم در منطقه در حال «تعدیل» است. او افزود، اما نرخ تورم اصلی، که قیمت‌های بی‌ثبات مواد غذایی و انرژی را کاهش می‌دهد، در میان بسیاری از اقتصادهای آسیایی “هنوز بالاتر از حد معمول” است.

پارک گفت: “مقامات پولی باید هوشیار باشند و ممکن است هنوز شاهد پایان افزایش نرخ بالا در منطقه نباشیم.” اما مطمئنا سرعت آنها به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.”

مشاوره می گوید کاهش تولید نفت اوپک پلاس با پیش بینی خوش بینانه تقاضا در تناقض است

بانک توسعه آسیایی در گزارش خود در مورد چشم انداز منطقه ای که روز سه شنبه منتشر شد، گفت: انتظار می رود تورم در سال جاری و سال آینده تعدیل شود و به تدریج به سطوح قبل از همه گیری نزدیک تر شود. پیش‌بینی می‌شود که تورم اصلی در سال 2023 به 4.2 درصد و در سال 2024 به 3.3 درصد کاهش یابد – در مقایسه با 4.4 درصد در سال گذشته.

در این گزارش آمده است: «در حالی که انتظار می‌رود نرخ‌های بهره بالاتر و همچنان افزایش قیمت کالاها چشم‌انداز تورم منطقه را شکل دهد، تورم اصلی امسال در شرق آسیا ثابت بماند و در سایر مناطق فرعی کاهش یابد».

تاثیر بازگشایی چین

به گفته بانک توسعه آسیایی، چشم انداز اقتصادهای آسیایی پس از بازگشایی مجدد چین و دور شدن از محدودیت های شدید کووید در سال گذشته بهبود یافته است.

پیش بینی می شود رشد آسیای در حال توسعه برای سال 2023 و سال آینده 4.8 درصد باشد و پیش بینی می شود آسیای جنوبی سریعتر از سایر مناطق رشد کند.

پارک گفت: «قبل از اینکه چین سیاست‌های کووید صفر را پشت سر بگذارد، پیش‌بینی ما برای رشد در چین در سال جاری 4.3 درصد بود، اما در این اعلامیه آن را به 5 درصد ارتقا دادیم».

اطلاعات بیشتر در مورد چین را از CNBC Pro بخوانید

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: “اگر مصرف کننده چینی بازگردد، برای منطقه بسیار خوب خواهد بود. بدیهی است که چین منبع تقاضای نهایی برای بسیاری از کالاهای تولید شده در منطقه است.”

او افزود که مهمتر از آن، اقتصاد چین به طور فزاینده ای در زنجیره های ارزش جهانی در منطقه قرار گرفته است. «فقدان خطر قرنطینه در چین واقعاً زنجیره‌های تأمین را آزاد می‌کند و این می‌تواند برای منطقه یک موهبت باشد».

اما بانک انکشاف آسیایی هشدار داد که “چالش های فوری و نوظهوری” وجود دارد که هنوز هم می تواند بهبود منطقه را متوقف کند.

این بانک در گزارش خود گفت: “آشفتگی اخیر بانکی در اروپا و ایالات متحده نشان می دهد که خطرات ثبات مالی افزایش یافته است. سیاست گذاران باید در محیط پس از همه گیری با نرخ بهره و بدهی بالاتر هوشیار باشند.”