باتری‌های یون سدیم در حال تبدیل شدن به یک پیشرفت بزرگ در فناوری هستند

باتری های لیتیوم یونی همه جا هستند. آنها در لوازم الکترونیکی مصرفی، وسایل نقلیه الکتریکی و به عنوان مخزن انرژی های تجدیدپذیر اضافی مانند باد و خورشید استفاده می شوند.

اما از آنجایی که جهان همچنان به برق می‌افتد، فناوری‌های باتری اضافی برای پاسخگویی به تقاضا مورد نیاز خواهد بود. یون های سدیم را وارد کنید.

باتری‌های یون سدیم طراحی مشابهی با باتری‌های لیتیوم یونی خود دارند و می‌توانند با استفاده از روش‌های مرتبط تولید شوند. هر دو نوع باتری از طریق یک واکنش شیمیایی الکتریسیته تولید می کنند و از یک آند، کاتد، جداکننده و یک الکترولیت تشکیل شده اند.

در باتری یون سدیم، یون های لیتیوم با یون های سدیم در کاتد باتری جایگزین می شوند و نمک های لیتیوم با نمک های سدیم در الکترولیت جایگزین می شوند.

باتری‌های یون سدیم برای دهه‌ها وجود داشته‌اند، اما توسعه گسترده این فناوری به نفع باتری‌های لیتیوم یون کنار گذاشته شد. این فناوری اکنون نگاه دومی به خود می گیرد.

هیجان در مورد باتری‌های یون سدیم پس از آن افزایش یافت که بزرگترین سازنده باتری‌های الکتریکی جهان، شرکت Contemporary Amperex Technology Limited (CATL) در سال 2021 فاش کرد که در حال سرمایه‌گذاری بر روی این فناوری است و قصد دارد تا سال جاری یک زنجیره تامین صنعتی پایه ایجاد کند.

باتری‌های یون سدیم نمی‌توانند نوع برد خودروهای الکتریکی ارائه شده توسط باتری‌های لیتیوم یون را فراهم کنند، اما مزایای منحصر به فردی دارند. به عنوان مثال، مواد مورد استفاده در باتری‌های یون سدیم ارزان‌تر از باتری‌های لیتیوم یون هستند.

جیمز کویین، مدیر عامل شرکت سازنده باتری سدیم یونی مستقر در بریتانیا، Faradion، گفت: «از مواد خام گران قیمت استفاده نمی کند. هیچ کبالت، مس، لیتیوم، گرافیت وجود ندارد، که واقعاً امروزه عمدتاً توسط چین کنترل می شود.

کوین گفت که باتری‌های یون سدیم نیز ایمن‌تر هستند زیرا می‌توان آن‌ها را برای حمل و نقل به طور کامل تخلیه کرد.

Natron Energy مستقر در سیلیکون ولی نیز در حال کار برای تجاری سازی فناوری باتری سدیم یون است. مشتریان شامل یونایتد ایرلاینز و شورونکه از باتری های Natron در ایستگاه های شارژ EV استفاده می کند.

کالین وسلز، مدیر عامل و یکی از بنیانگذاران Natron گفت: “تصور کنید که به ایستگاه می روید. یک دسته کامل شارژر در آنجا وجود دارد و همه ماشین ها به طور همزمان به برق وصل می شوند.” اکنون بار برق روی شبکه برق بسیار زیاد است. پشتیبانی همزمان از همه آن شارژرهای خودرو برای شبکه می تواند واقعاً سخت باشد. بنابراین بسیاری از اپراتورهای ایستگاه در واقع به سمت مدلی حرکت می کنند که باتری های ثابت بزرگی را در آن قرار دهند. ایستگاهی که آن پالس های نیرو را برای شارژ وسایل نقلیه فراهم کند.»

ویدیو را تماشا کنید تا درباره نحوه قرار گرفتن باتری‌های یون سدیم در بازار باتری در حال تحول و چالش‌هایی که شرکت‌ها در تجاری‌سازی این فناوری با آن‌ها مواجه هستند، بیشتر بدانید.