ایالات متحده شکایت ثبت اختراع HIV علیه Gilead Sciences را به دلیل PrEP از دست داد

لوگوی شرکت داروسازی Gilead Sciences در Oceanside، کالیفرنیا، 29 آوریل 2020 مشاهده می شود.

مایک بلیک | رویترز

هیئت منصفه دادگاه فدرال دلاور روز سه شنبه تبرئه شد علوم گیلاد ادعاهای مدنی توسط دولت ایالات متحده مبنی بر نقض حق ثبت اختراع توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری برای یک داروی پیشگیری از اچ آی وی.

دولت در سال 2019 از Gilead شکایت کرد، با این استدلال که این شرکت از طریق فروش Truvada و Descovy، داروهای خوراکی که برای جلوگیری از عفونت HIV استفاده می شود، از حق ثبت اختراع CDC سود می برد.

اما هیئت منصفه پس از یک آزمایش چند روزه دریافتند که ادعاهای ثبت اختراع دولت در مورد رژیم پیشگیری از HIV به نام پیشگیری از مواجهه قبل از مواجهه یا PrEP معتبر نیست.

دب تلمن، مشاور عمومی Gilead در بیانیه‌ای گفت: «تصمیم امروز اعتقاد دیرینه ما را تأیید می‌کند که ما همیشه از حق ارائه Truvada و Descovy for PrEP برای همه کسانی که به آن نیاز دارند، برخوردار بوده‌ایم.

Gilead به حمایت از همکاری‌ها، از جمله تلاش‌های ما با وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده (HHS) و CDC که بیش از 15 سال طول می‌کشد، ادامه خواهد داد، زیرا همه ما با هم در جهت هدف مشترک خود برای پایان دادن به همه‌گیری HIV برای همه و در همه جا کار می‌کنیم. “تلمان گفت.

HHS، نهاد مادر CDC، بلافاصله به درخواست اظهار نظر در مورد حکم پاسخ نداد.

بر اساس صورت های مالی شرکت، مجموع فروش جهانی ترووادا و دسکووی Gilead در سال 2022 حدود 2 میلیارد دلار بود.

دولت ادعا کرد که CDC در اواسط دهه 2000 کشف کرد که دو دارو، امتریسیتابین و تنوفوویر، در پیشگیری از عفونت HIV بسیار موثر هستند.

Truvada و Descovy هر دو حاوی امتریسیتابین و تنوفوویر هستند. اما گیلاد گفت که این داروها را اختراع کرده است و مفهوم استفاده از ترووادا برای جلوگیری از اچ‌آی‌وی زمانی که دولت ایالات متحده برای ثبت اختراع ثبت کرد کاملاً شناخته شده بود.

PrEP نقش مهمی در کاهش تعداد عفونت های جدید HIV در جوامعی که با خطر بیشتری از این ویروس روبرو هستند، مانند مردانی که با مردان دیگر رابطه جنسی دارند، ایفا کرده است.

دانشمندان چندین دهه تلاش کرده اند تا واکسنی علیه HIV بسازند. اما این تلاش ها تا به امروز ناموفق بوده است.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، از زمان شروع این همه گیری در دهه 1980، حدود 40 میلیون نفر در سراسر جهان بر اثر ابتلا به HIV جان خود را از دست داده اند. بیش از 80 میلیون نفر مبتلا شده اند.

بر اساس داده های سازمان بهداشت جهانی، در سال 2021، 38 میلیون نفر با HIV زندگی می کردند.

تصحیح: این داستان برای منعکس کردن نام صحیح مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری به روز شده است.