اوپک می‌گوید آژانس بین‌المللی انرژی باید مراقب درخواست‌ها برای توقف سرمایه‌گذاری در نفت باشد

هیثم الغیس، دبیرکل اوپک گفت انگشت نشان دادن و ارائه نادرست اقدامات اوپک و اوپک پلاس “معارض” است.

آنتون پتروس | لحظه | گتی ایماژ

گروه تولیدکننده نفت اوپک روز پنجشنبه آژانس بین‌المللی انرژی را مورد انتقاد قرار داد و گفت که مرجع انرژی پیشرو در جهان باید در مورد تضعیف سرمایه‌گذاری‌های صنعتی “بسیار محتاط” باشد.

هیثم الغیس، دبیرکل اوپک گفت که انگشت نشان دادن و ارائه نادرست اقدامات اوپک و اوپک پلاس “معارض” است. وی افزود: گروه تأثیرگذار 23 کشور صادرکننده صادرکننده نفت، قیمت نفت را هدف قرار نداده و در عوض بر روی مبانی بازار تمرکز کرده است.

اوپک اعلام کرد که اظهاراتش در واکنش به انتقادات جدید آژانس بین‌المللی انرژی بدون ارائه جزئیات بیشتر است.

فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی در مصاحبه‌ای با تلویزیون بلومبرگ در روز چهارشنبه از زبانی مشابه در هشدار به اوپک در مورد افزایش قیمت نفت استفاده کرد.

بیرول گفت که ائتلاف انرژی به رهبری عربستان سعودی باید در سیاست تولید خود “بسیار محتاط” باشد و هشدار داد که منافع کوتاه مدت و میان مدت این گروه متناقض به نظر می رسد. وی افزود که افزایش قیمت نفت خام و فشارهای تورمی افزایشی منجر به ضعیف‌تر شدن اقتصاد جهانی می‌شود و کشورهای با درآمد پایین احتمالاً به طور نامتناسبی تحت تأثیر قرار خواهند گرفت.

آژانس بین‌المللی انرژی به خوبی می‌داند که مجموعه‌ای از عوامل وجود دارد که بر بازارها تأثیر می‌گذارند. اثرات ضربه‌ای ناشی از COVID-19، سیاست‌های پولی، حرکات سهام، معاملات الگوریتم، مشاوران تجارت کالا و انتشار SPR (هماهنگ یا ناهماهنگ)، ژئوپلیتیک، الغیس گفت.

او اضافه کرد که مقصر دانستن نفت برای افزایش تورم “اشتباه و از نظر فنی نادرست است، زیرا بسیاری از عوامل دیگر باعث تورم می شوند.”

کاهش غافلگیر کننده خروجی

اوایل ماه جاری، آژانس انرژی مستقر در پاریس اعلام کرد که کاهش غیرمنتظره تولید نفت از سوی اوپک پلاس خطر کسری عرضه پیش‌بینی‌شده را تشدید می‌کند و می‌تواند بهبود اقتصادی را از بین ببرد.

چندین عضو اوپک پلاس در 2 آوریل اعلام کردند که قرار است تولید جهانی خود را تا پایان سال 1.16 میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

گفته می‌شود این تصمیم که کاخ سفید از آن انتقاد کرد، به عنوان بخشی از یک ابتکار مستقل اتخاذ شده است که به سیاست گسترده‌تر اوپک پلاس مرتبط نیست.

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید کاهش تولید اوپک پلاس در «زمان ناگواری» اتفاق افتاد

این کاهش به برنامه های فعلی روسیه برای کاهش 500 هزار بشکه در روز از تولید خود از ماه مارس تا حداقل پایان سال می افزاید. این بدان معناست که مجموع کاهش داوطلبانه اعضای اوپک پلاس بیش از 1.6 میلیون بشکه در روز خواهد بود.

الغیس گفت: «دیگر بازارهای انرژی به مراتب ناپایدارتر بوده اند، در حالی که بازارهای نفت کمتر، عمدتاً به دلیل نقش تثبیت کننده اوپک و گروه اوپک پلاس».

وی افزود: «اگر چیزی منجر به نوسانات در آینده شود، این درخواست‌های مکرر آژانس بین‌المللی انرژی برای توقف سرمایه‌گذاری در نفت است، زیرا همه چشم‌اندازهای مبتنی بر داده‌ها نیاز به مقدار بیشتری از این کالای گران‌بها را برای تقویت رشد اقتصاد جهانی و شکوفایی در جهان پیش‌بینی می‌کنند. دهه های آینده، به ویژه در کشورهای در حال توسعه.”

رابطه پر از تنش

روابط بین اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی در سال‌های اخیر به طور فزاینده‌ای پرتنش بوده است، به طوری که بیرول مکررا از سرعت افزایش نرخ تولید توسط اتحاد تولیدکنندگان انتقاد می‌کند، زیرا کاهش شدید تولید در پی همه‌گیری کووید-19 را کاهش می‌دهد. . محکومیت‌های آژانس بین‌المللی انرژی با دیدگاه‌های برخی از کشورهای مصرف‌کننده – به ویژه ایالات متحده – که بر فشار قیمت‌های بالای انرژی بر خانوارهای مصرف‌کننده تاکید می‌کردند، همسو بود.

آژانس بین‌المللی انرژی به‌عنوان یکی از منابع به اصطلاح ثانویه عمل می‌کرد که گروه اوپک پلاس از داده‌های تولید آن برای محک زدن نرخ پایبندی داخلی اعضایش با تعهدات تولیدی مربوطه استفاده می‌کرد. اوپک در ماه مارس سال گذشته آژانس بین‌المللی انرژی را به عنوان منبع ثانویه حذف کرد و نمایندگان اوپک پلاس در آن زمان نگرانی‌هایی را درباره صحت برآوردهای تولید آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کردند.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر نفت عربستان سعودی و رئیس اوپک پلاس، در مصاحبه فوریه با Energy Aspects، پیش‌بینی اولیه آژانس بین‌المللی انرژی مبنی بر کاهش 3 میلیون بشکه در روز نفت خام و فرآورده‌های نفتی روسیه به دلیل تصمیم آمریکا برای کاهش حجم از منابع استراتژیک خود را اشتباه گرفت. ذخیره نفت.

او گفت: “عادلانه و واضح، آژانس بین‌المللی انرژی مسئول آن بود. می‌دانید، به دلیل فریاد و ترسی که آنها انجام داده‌اند، مبنی بر اینکه روسیه چقدر در تولید خود ضرر خواهد کرد.”

اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی نیز در رویکرد خود به کربن‌زدایی جهانی اختلاف نظر دارند. آژانس بین‌المللی انرژی بارها گفته است که مسیر رسیدن به انتشار خالص صفر مستلزم کاهش شدید استفاده از نفت، گاز و زغال‌سنگ است و در گزارشی تاریخی در سال 2021 هشدار داده است که اگر جهان بخواهد از این گازها جلوگیری کند، جایی برای پروژه‌های جدید سوخت فسیلی وجود ندارد. بدترین چیزی که بحران آب و هوا در سر دارد.

سوزاندن سوخت های فسیلی عامل اصلی اضطراری آب و هوا است.

در مقابل، وزیران و مقامات اوپک پلاس مکرراً از استراتژی سرمایه‌گذاری دوگانه در پروژه‌های هیدروکربنی و انرژی‌های تجدیدپذیر دفاع کرده‌اند تا از کمبود انرژی جلوگیری کنند در حالی که منابع سبز برای پاسخگویی کامل به تقاضای مصرف‌کنندگان در سراسر جهان ناکافی است.

— روکساندرا یورداخ از CNBC در این گزارش مشارکت داشت.