آینده فایزر، مدرنا چیست؟

یک داروساز در 09 سپتامبر 2022 در شیکاگو، ایلینویز، برای تزریق واکسن‌های تقویت‌کننده واکسن کووید-19 در طی رویدادی به میزبانی وزارت بهداشت عمومی شیکاگو در مرکز سالمندان جنوب غربی آماده می‌شود.

اسکات اولسون | گتی ایماژ

سه سال و میلیاردها واکسن کووید در همه گیری، فایزر و مدرنا می گویند کار آنها به پایان نرسیده است.

دو شرکت داروسازی که واکسن‌های کووید آنها به نام‌های معروفی تبدیل شده است، دوران جدیدی را برای عکس‌هایشان آغاز می‌کنند که نقشی را که در حفاظت از سلامت عمومی ایفا می‌کنند، افزایش می‌دهد، اما همچنین کارهایی را که مردم برای همزیستی با ویروس باید انجام دهند، ساده‌تر می‌کند.

این شامل توسعه نسخه‌های جدید واکسن‌هایی است که با هدف ایجاد ایمنی گسترده‌تر و طولانی‌تر در برابر ویروس، و تزریق‌های ترکیبی برای محافظت در برابر کووید و سایر بیماری‌های تنفسی در یک دوز، از جمله تلاش‌های دیگر است.

این برنامه‌ها با تغییر گسترده‌تری در چشم‌انداز همه‌گیری کووید همزمان است.

شرایط اضطراری بهداشت عمومی در سطح ایالات متحده و در سطح جهانی به پایان رسیده است، جذب واکسن و رشد فروش کند شده است، و Pfizer و Moderna هر دو واکسن های خود را مستقیماً به ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی با قیمت حدود 110 تا 130 دلار به ازای هر دوز به محض پاییز می فروشند. انتظار می رود ذخیره واکسن های رایگان فدرال تمام شود.

هیچ یک از این دو شرکت به CNBC به‌روزرسانی درباره قیمت دقیق عکس‌هایشان در بازار خصوصی ارائه نکردند.

بسیاری از برنامه‌های فایزر و مدرنا برای واکسن‌هایشان ممکن است تا چند سال دیگر به دست مردم نرسد و موفقیت این تلاش‌ها تضمین نشده است.

دکتر ژاکلین میلر، رئیس بخش درمانی بیماری‌های عفونی مدرنا، به CNBC گفت: «یکی از بزرگ‌ترین چیزها در مورد مدرنا، تمایل شرکت به تکیه‌کردن است، حتی اگر مشخص نباشد که اوضاع دقیقاً به کجا خواهد رسید.

در اینجا چیزی است که Moderna و Pfizer می‌گویند در مورد عکس‌های کوویدشان در مرحله بعدی است.

واکسن های سالانه کووید

هدف فایزر و مدرنا این است که با تغییر در ایالات متحده به سمت واکسن‌های سالانه کووید به جای دوزهای تقویت‌کننده مکرر همراه شوند.

تنظیم‌کننده‌ها در حال گذار به سمت مدلی شبیه واکسن آنفولانزا برای واکسن‌های کووید هستند، به این معنی که مردم هر سال یک واکسن دریافت می‌کنند که هر ساله به‌روزرسانی می‌شود تا آخرین نوع مورد انتظار در پاییز و زمستان منتشر شود. گروهی از مشاوران مستقل FDA در ماه ژوئن تشکیل جلسه خواهند داد تا واکسن‌های جدید کووید را در زمان عرضه در اواخر سال جاری انتخاب کنند.

مدرنا و فایزر هر دو به CNBC گفتند که فناوری RNA پیام رسان به آنها اجازه می دهد هر سال با انواع جدید کووید همگام شوند.

این فناوری که در عکس‌های کووید هر دو شرکت استفاده می‌شود، به سلول‌های انسانی می‌آموزد که پروتئینی تولید کنند که پاسخ ایمنی را در برابر یک بیماری خاص آغاز می‌کند.

میلر، که به رهبری توسعه واکسن کووید مدرنا در سال 2020 کمک کرد، گفت که مزایای استفاده از mRNA در اوایل این همه گیری آشکار شد. این شامل توانایی افزایش سریع ساخت یک شات و تغییر آسان انواع مورد نظر آنها می شود.

میلر به سی‌ان‌بی‌سی گفت: «این واکسن زمانی که نیاز به ساخت سریع چیزی دارید، ارزش mRNA را در یک بیماری همه‌گیر اثبات کرد. “سرعت آن پلت فرم – به ما اجازه می دهد کارها را سه برابر سریعتر انجام دهیم.”

یک کارمند مراقبت های بهداشتی روز چهارشنبه، 26 ژانویه 2022، دوز واکسن Pfizer-BioNTech Covid-19 را در یک کلینیک واکسیناسیون در کتابخانه موسسه Peabody در Peabody، ماساچوست، ایالات متحده تجویز می کند.

ونسا لروی | بلومبرگ | گتی ایماژ

دکتر میکائیل دولستن، مدیر ارشد علمی فایزر، امیدوار است که واکسن های سالانه کووید، احساسات عمومی را در مورد واکسینه شدن بهبود بخشد. او گفت که عموم مردم به طور فزاینده ای از دستورات بهداشتی در مراحل اولیه همه گیری ناراضی بودند و “متاسفانه برخی از مردم واکسن ها را بخشی از آن می دانند.”

به گفته Dolsten، یک برنامه سالانه ممکن است به افراد کمک کند واکسن کووید را به عنوان «بخش بسیار طبیعی» دیگری برای محافظت از سلامت خود ببینند و سالانه تعداد بیشتری از آنها را تشویق به واکسیناسیون کنند.

Dolsten به CNBC گفت: “من به آن فکر می کنم مانند معرفی کمربند ایمنی برای اتومبیل ها. مردم در ابتدا نمی خواستند آنها را ببندند، اما به مرور زمان متوجه شدند که کمربند ایمنی چقدر از آنها محافظت می کند. اکنون همه از آنها استفاده می کنند.” به نوعی باید داستان واکسن را دوباره تصور کرد.»

عکس های کووید “نسل بعدی”.

واکسن‌های فایزر و کووید مدرنا هر دو محافظت قوی در برابر ویروس ایجاد می‌کنند، اما این ایمنی می‌تواند پس از چهار تا شش ماه از بین برود.

بخشی از استراتژی فایزر برای تغییر برنامه سالانه واکسن کووید، توسعه نسخه‌های «نسل بعدی» این واکسن است که هدف آن گسترش و گسترش حفاظت افراد تا یک سال کامل است.

Dolsten به CNBC گفت: “محافظت هنوز وجود دارد، اما به تدریج کاهش می یابد، و ما در حال کار با دو رویکرد مختلف هستیم تا آن را برای اکثر مردم بیشتر شبیه یک دوام سالانه کنیم.”

فایزر و شریک واکسن کووید آن BioNTech به گفته Dolsten، در حال کار بر روی تزریقی هستند که سطح آنتی بادی‌هایی را که فرد پس از واکسیناسیون دریافت می‌کند تا “چند برابر” افزایش می‌دهد.

این واکسن خیلی متفاوت از واکسن فعلی این شرکت که به سلول‌ها می‌آموزد چگونه کپی‌های بی‌ضرر از پروتئین اسپایک کووید را بسازند، عمل نمی‌کند. سیستم ایمنی آن پروتئین را تشخیص می‌دهد و آنتی‌بادی‌های محافظی ایجاد می‌کند که به دفع ویروس کمک می‌کند، اما به مرور زمان کاهش می‌یابد.

تفاوت اصلی این است که شات نسل بعدی به سلول‌ها یاد می‌دهد که چگونه از یک پروتئین «افزایش‌یافته» کپی کنند، که سطح بسیار بالاتری از آنتی‌بادی‌ها را تولید می‌کند که می‌تواند برای یک سال کامل دوام بیاورد.

Dolsten گفت: “اگر ما آنتی بادی ها را سه برابر افزایش دهیم، به این معنی است که آنها برای یک سال دوام می آورند و محافظت می کنند.”

این شرکت در حال کار بر روی واکسن دوم است که هدف آن تقویت سلول‌های T است، شکل دیگری از محافظت که سلول‌های آلوده به کووید را هدف قرار داده و از بین می‌برد.

علاوه بر آنتی‌بادی‌ها، واکسن موجود فایزر باعث ایجاد سلول‌های T علیه پروتئین اسپایک می‌شود. سلول های T کندتر از آنتی بادی ها تحلیل می روند، به این معنی که محافظت طولانی مدت در برابر ویروس ارائه می دهند.

فایزر در حال افزودن سویه دیگری از mRNA در عکس جدید خود است که پاسخ سلول T را گسترش می دهد.

این سویه به طور خاص باعث افزایش سلول‌های T در برابر سایر بخش‌های ویروس کرونا به نام پروتئین‌های غیر اسپایک می‌شود. به گفته Dolsten، این سلول‌های T، علاوه بر سلول‌هایی که در برابر پروتئین اسپایک تولید می‌شوند، در برابر «تمام گوشه‌های چشم‌انداز ویروسی کووید» محافظت می‌کنند.

پروتئین های غیر سنبله نیز کندتر از پروتئین اسپایک جهش می یابند، به این معنی که هر سلول T تولید شده علیه آنها احتمالاً در برابر طیف گسترده ای از انواع کووید محافظت می کند.

ویال‌های خالی واکسن‌های بیماری کروناویروس Pfizer-BioNTech (COVID-19) کودکان در داروخانه Skippack در Schwenksville، پنسیلوانیا، ایالات متحده، 19 مه 2022 تصویر شده است.

هانا بییر | رویترز

دکتر پل برتون، مدیر ارشد پزشکی مدرنا، گفت که این شرکت واکسن کووید “نسل بعدی” خود را دارد که هدف آن بهبود نحوه ذخیره و تجویز واکسن ها است.

شات فعلی شرکت باید در انبار فوق سرد نگهداری شود. طبق دستورالعمل سازمان غذا و دارو، پس از ذوب شدن، واکسن را می توان تا 30 روز در یخچال نگهداری کرد.

برتون گفت شات جدید مدرنا “یخچال پایدار” خواهد بود، به این معنی که ماندگاری طولانی تری در یخچال خواهد داشت. به گفته برتون، این شرکت با کوتاه کردن طول رشته mRNA در واکسن این کار را انجام خواهد داد.

این شات می تواند تعداد ارائه دهندگان واکسن را در سراسر جهان افزایش دهد، به ویژه در کشورهای در حال توسعه که ممکن است قابلیت فریزر ندارند.

برتون گفت که مدرنا در حال مطالعه این شلیک در مرحله 3 آزمایشی است. شات Covid موجود این شرکت تنها محصول تجاری موجود آن است.

عکس های ترکیبی

فایزر و مدرنا هر دو بر روی فهرست جدیدی از واکسن‌های ترکیبی سرمایه‌گذاری کرده‌اند که انتظار می‌رود در یک دوز، محافظت قوی در برابر کووید و برخی بیماری‌های تنفسی ایجاد کنند.

دلستن گفت که نیاز فزاینده ای به این نوع تزریق وجود دارد زیرا تغییرات خاصی در جامعه باعث ایجاد “محیط پررونق تر” برای عفونت ها می شود.

تغییرات آب و هوایی باعث افزایش دمای زمین می شود. جمعیت ها عمر طولانی تری دارند اما با افزایش سن در برابر بیماری آسیب پذیرتر می شوند. تعداد فزاینده ای از مردم در داخل کشورها و فراسوی مرزها حرکت می کنند.

Dolsten گفت که این عوامل در گسترش بیماری های مختلف، گاهی اوقات به طور همزمان، نقش داشته اند. به عنوان مثال، ایالات متحده زمستان گذشته یک بیماری به اصطلاح سه گانه کووید، ویروس سنسیشیال تنفسی و آنفولانزا را تجربه کرد.

Dolsten گفت که مردم ممکن است به یاد نداشته باشند و یا حتی احساس راحتی کنند که سالانه سه واکسن مختلف برای آن بیماری های تنفسی انجام دهند. او گفت، بنابراین ایجاد عکسی که به مردم کمک می کند با بیش از یکی از آنها در آن واحد مبارزه کنند، “زندگی را برای آنها ساده می کند.”

بطری های واکسن برای ویروس آنفلوانزا، ویروس سینسیتیال تنفسی و کووید-19 برای واکسیناسیون. ویال های واکسن آنفولانزا، RSV و کرونا ویروس سارس-کوو-2 در کلینیک پزشکی

آنجلپ | ایستوک | گتی ایماژ

Pfizer و BioNTech در حال توسعه واکسنی هستند که هم کووید و هم آنفولانزا را هدف قرار می دهد. این شرکت‌ها فاز 1 آزمایشی را برای شات در نوامبر آغاز کردند و گفتند که انتظار دارند آن را در سال 2024 یا بعد از آن عرضه کنند.

Dolsten گفت که سازندگان دارو همچنین در حال انجام آزمایشات بالینی برای یک گلوله دیگر با هدف قرار دادن Covid و RSV هستند. او خاطرنشان کرد که Pfizer ابتدا امیدوار است تا اواخر این ماه تاییدیه FDA را برای واکسن RSV خود برای افراد مسن کسب کند.

در همین حال، شلیک مدرنا که کووید و آنفولانزا را هدف قرار می دهد در مراحل اولیه آزمایشات بالینی است. واکسن دیگری که از آنفولانزا و RSV محافظت می کند نیز در همان مرحله اولیه است. مدرنا همچنین در حال توسعه یک شات ترکیبی سه گانه است که کووید، آنفولانزا و RSV را به یکباره هدف قرار می دهد.

برتون گفت واکسن های ترکیبی مدرنا تا سال 2025 در دسترس خواهند بود و خاطرنشان کرد که این شرکت هنوز به FDA نیاز دارد تا واکسن های انفرادی آنفولانزا و RSV را تایید کند.

به گفته برتون، فواید سلامت عمومی واکسن های ترکیبی در سطح جهانی بسیار زیاد خواهد بود زیرا کووید، RSV و آنفولانزا می توانند کشنده باشند. او افزود که راحتی این عکس‌ها می‌تواند افراد بیشتری را به گرفتن آن تشویق کند.

برتون به سی‌ان‌بی‌سی گفت: «اینکه مجبور شوید برای هر کدام سه واکسن مختلف بگیرید و چند بار به یک داروخانه زنجیره‌ای بروید، می‌تواند برای مردم سنگین باشد». بنابراین برای اینکه بتوانیم یک شات 3 در 1 یا 2 در 1 دریافت کنیم – می دانیم که رعایت و پایبندی با یک دولت بسیار زیاد است.