آژانس بین‌المللی انرژی: فروش خودروهای الکتریکی در سال 2022 با 55 درصد افزایش به بیش از 10 میلیون نفر رسید.

عکس‌برداری از خودروهای الکتریکی تسلا در چین. دومین اقتصاد بزرگ جهان در زمینه فروش خودروهای برقی یک بازیگر اصلی است.

Vcg | گروه ویژوال چین | گتی ایماژ

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی که روز چهارشنبه منتشر شد، فروش خودروهای الکتریکی در سال گذشته به بیش از 10 میلیون خودرو افزایش یافت و چین تقریباً 60 درصد از بازار را به خود اختصاص داد.

رکوردهای فروش که در چشم انداز جهانی خودروهای برقی آژانس بین المللی انرژی برای سال 2023 گنجانده شده است، روند رشد پایدار این صنعت را ادامه می دهد.

در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی آمده است: «فروش خودروهای برقی – از جمله وسایل نقلیه الکتریکی باتری‌دار (BEV) و خودروهای برقی هیبریدی پلاگین (PHEV) – در سال گذشته از 10 میلیون نفر گذشت که نسبت به سال 2021 55 درصد افزایش داشت.

این رقم – 10 میلیون فروش EV در سراسر جهان – از تعداد کل خودروهای فروخته شده در کل اتحادیه اروپا (حدود 9.5 میلیون خودرو) بیشتر است و تقریباً نیمی از کل خودروهای فروخته شده در چین در سال 2022 است.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش خود «فروش» را به‌عنوان «تخمینی از تعداد خودروهای جدید در جاده‌ها» تعریف کرد.

در مجموع، بیش از 26 میلیون خودروی الکتریکی در سال 2022 در جاده های جهان تردد کردند که نشان دهنده افزایش 60 درصدی نسبت به سال 2021 است.

خودروهای برقی هیبریدی پلاگین یا PHEV دارای یک موتور احتراق داخلی و همچنین یک موتور الکتریکی با باتری هستند.

برخی آنها را به عنوان یک ابزار مهم در گذار به سمت اشکال حمل و نقل کم و بدون آلایندگی می دانند. سایرین، از جمله سازمان هایی مانند صلح سبز بریتانیا، دیدگاهی مبهم نسبت به آنها دارند.

در مورد خودروهای الکتریکی از CNBC Pro بیشتر بخوانید

با نگاهی به آینده، آژانس بین المللی انرژی مستقر در پاریس – که توسط بسیاری به عنوان صدای معتبر در انتقال انرژی شناخته می شود – گفت که تخمین می زند فروش جهانی در سال 2023 به 14 میلیون نفر برسد.

این رشد انفجاری به این معنی است که سهم خودروهای الکتریکی از کل بازار خودرو از حدود 4 درصد در سال 2020 به 14 درصد در سال 2022 رسیده است و بر اساس آخرین پیش بینی های آژانس بین المللی انرژی، قرار است در سال جاری به 18 درصد افزایش یابد. گزارش اشاره کرد.

بازار چین غالب است

آژانس بین‌المللی انرژی چین را پیشتاز در فروش خودروهای الکتریکی توصیف کرد. این سازمان افزود که اکنون بیش از 50 درصد از خودروهای الکتریکی در جاده ها در دومین اقتصاد بزرگ جهان یافت می شود.

آژانس بین المللی انرژی گفت: «در اروپا، دومین بازار بزرگ، فروش خودروهای الکتریکی بیش از 15 درصد در سال 2022 افزایش یافت، به این معنی که از هر 5 خودروی فروخته شده بیش از یک خودرو الکتریکی بود. 2022.

اطلاعات بیشتر در مورد چین را از CNBC Pro بخوانید

فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی گفت: «وسایل نقلیه الکتریکی یکی از نیروهای محرک در اقتصاد انرژی جدید جهانی است که به سرعت در حال ظهور است – و تحولی تاریخی در صنعت خودروسازی در سراسر جهان ایجاد می‌کند».

وی افزود: «روندهایی که شاهد آن هستیم، پیامدهای مهمی بر تقاضای جهانی نفت دارد.

موتور احتراق داخلی بیش از یک قرن است که بی رقیب بوده است، اما خودروهای الکتریکی در حال تغییر وضعیت موجود هستند.

تا سال 2030، آنها از نیاز به حداقل 5 میلیون بشکه در روز نفت اجتناب خواهند کرد.

باز کردن پتانسیل هند

در حالی که چین، اروپا و ایالات متحده بازیگران بزرگی در مورد خودروهای الکتریکی هستند، آژانس بین المللی انرژی خاطرنشان کرد که سایر نقاط جهان نیز “نشانه های امیدوارکننده” را نشان می دهند.

در این گزارش آمده است: «فروش خودروهای الکتریکی به طور کلی در خارج از بازارهای اصلی پایین است، اما سال 2022 سال رشدی در هند، تایلند و اندونزی بود. در مجموع، فروش خودروهای برقی در این کشورها در مقایسه با سال 2021 بیش از سه برابر شده و به 80000 دستگاه رسیده است.

گزارش روز چهارشنبه گفت که هند شاهد افزایش تولید خودروهای برقی و قطعات بوده است. این با یک برنامه تشویقی 3.2 میلیارد دلاری از سوی دولت هند حمایت شده بود که به نوبه خود منجر به سرمایه گذاری 8.3 میلیارد دلاری شد.

چالش های پیش رو

در چند سال گذشته، تعدادی از اقتصادهای بزرگ برنامه‌هایی را برای افزایش تعداد خودروهای برقی در جاده‌های خود طراحی کرده‌اند.

به عنوان مثال، بریتانیا می خواهد فروش خودروها و ون های جدید دیزلی و بنزینی را تا سال 2030 متوقف کند و از سال 2035، همه خودروها و وانت های جدید باید آلایندگی خروجی اگزوز خود را صفر کنند.

اتحادیه اروپا، که بریتانیا در 31 ژانویه 2020 آن را ترک کرد، نیز به دنبال کاهش انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از حمل و نقل جاده ای است.

و در ایالات متحده، کالیفرنیا – پرجمعیت ترین ایالت آمریکا – فروش خودروهای جدید بنزینی را تا سال 2035 ممنوع کرده است.

در حالی که هیجان در مورد پتانسیل وسایل نقلیه کم آلاینده و صفر وجود دارد، دور شدن از خودروهایی که با سوخت های فسیلی کار می کنند همیشه آسان نخواهد بود.

به عنوان مثال، نگرانی هایی وجود دارد که سطح سر و صدای کمتر خودروهای برقی ممکن است برای افرادی که مشکلات بینایی دارند، چالشی ایجاد کند. علاوه بر این، صحبت از شکاف مهارت‌ها بحث‌هایی را در مورد هزینه و ایمنی ایجاد می‌کند، در حالی که اطمینان از دسترسی به زیرساخت شارژ برای همه یکی دیگر از مواردی است که باید تماشا کرد.