آتش‌سوزی‌های جنگلی میلیون‌ها هکتار را در کانادا می‌سوزاند و قیمت نفت را افزایش می‌دهند

یک ستون دود از آتش سوزی جنگلی EWF031 در نزدیکی Lodgepole، آلبرتا، کانادا در 4 مه 2023 برمی خیزد.

آتش سوزی آلبرتا | رویترز

آتش‌سوزی‌های جنگلی در غرب کانادا هزاران نفر را مجبور به تخلیه خانه‌های خود کرده و برخی از شرکت‌های نفت و گاز را بر آن داشته است تا با نزدیک شدن آتش‌سوزی به خطوط لوله، تولید خود را محدود کنند.

طبق گزارش رصدخانه زمین ناسا، این آتش سوزی ها تا روز دوشنبه حدود 478000 هکتار یا 1800 مایل مربع را در سراسر آلبرتا، بریتیش کلمبیا و ساسکاچوان سوزانده است – 10 برابر میانگین منطقه سوخته شده در این زمان از سال.

طبق اعلام سیستم اطلاعات آتش سوزی وحشی کانادا، نزدیک به 90 آتش سوزی در استان آلبرتا شعله ور شده است که انتظار می رود یک چهارم آن بزرگتر شود. بیش از 20000 نفر مجبور به تخلیه خانه های خود شده اند.

این آتش‌سوزی‌ها تأثیر قابل‌توجهی بر صنعت نفت منطقه داشته است، زیرا برخی از حفاری‌ها به دلیل تغییر شرایط آتش سوزی مجبور شدند درصد کمی از تولید خود را در یک اقدام احتیاطی متوقف کنند. این هفته، قیمت نفت خام سنگین کانادا به دلیل نگرانی در مورد آتش سوزی به بالاترین حد در چند ماه گذشته رسید.

به گفته شرکت مشاوره انرژی ریستاد انرژی، نزدیک به 2.7 میلیون بشکه تولید روزانه ماسه نفت در آلبرتا در مناطق خطر آتش سوزی “بسیار بالا” یا “بسیار شدید” قرار دارد.

یک ستون دود از آتش سوزی EWF-035 در نزدیکی بانک شاینینگ، آلبرتا، کانادا در 5 مه 2023 برمی خیزد.

آتش سوزی آلبرتا | رویترز

تا روز دوشنبه، حجم خاموشی در حدود 240 هزار بشکه معادل نفت در روز بود. توماس لیلز، معاون تحقیقات بالادستی ریستاد انرژی، در به روز رسانی بازار نوشت، با این حال، آسیب نهایی به تولید احتمالاً از این تعداد فراتر خواهد رفت.

این دود همچنین باعث کیفیت پایین هوا و آسمان مه آلود در بخش هایی از جنوب کانادا و همچنین در داکوتای شمالی، مینه سوتا و چندین ایالت دیگر شده است. انتشار دود که حاوی ذراتی به نام ذرات معلق در هوا است، نگرانی‌هایی را در مورد تأثیر کیفیت پایین هوا بر سلامت تنفس و قلب و عروق ایجاد کرده است.

سطح کیفیت هوا در چندین شهر آلبرتا در این هفته توسط شاخص سلامت کیفیت هوای کانادا به عنوان “خطر بسیار بالا” رتبه بندی شده است، که بالاترین رده تعیین کننده خطر سلامتی است. پیش‌بینی می‌شود که دود آتش‌سوزی در هفته آینده باقی بماند و به طور بالقوه افزایش یابد.

مالک ملک آدام نوریس در 8 مه 2023 خسارت خانه اش در درایتون ولی، آلبرتا، کانادا را بررسی می کند.

والتر تیکنوویچ | خبرگزاری فرانسه | گتی ایماژ

سرویس آتش‌نشانی بی‌سی‌سی گفت که ورود بادهای پایدار از شمال باعث «رفتار آتش‌سوزی تهاجمی در همه آتش‌سوزی‌های جنگلی» در منطقه صلح کانادا شده است که در شمال شرقی بریتیش کلمبیا بین کوهپایه‌های کوه راکی ​​و دشت‌های آلبرتا قرار دارد.

اسکات رنیک، فرمانده حادثه در مجتمع صلح شمال، گفت: «ما در شرایط خشکسالی بی‌سابقه‌ای هستیم.

تغییرات آب و هوایی فراوانی و شدت آتش‌سوزی‌های جنگلی را در غرب کانادا افزایش می‌دهد و فصول طولانی‌تری را به دنبال دارد. افزایش دما، دوره های طولانی خشکسالی و تغییر الگوهای بارش، منطقه را در برابر آتش سوزی هایی که به سرعت شعله ور می شوند و گسترش می یابد آسیب پذیرتر می کند.

ارتش کانادا و آتش نشانان کانادا و ایالات متحده در حال کار برای مقابله با آتش سوزی هستند، اما تغییر جهت باد که مسیر آتش سوزی را تغییر می دهد می تواند مشکلاتی را برای امدادگران ایجاد کند.

دود آتش‌سوزی معمولاً در اواخر تابستان و اوایل پاییز در اوج فصل آتش‌سوزی سالانه که از 1 مارس تا 31 اکتبر ادامه دارد، رایج است. اما طبق گفته محیط‌زیست و تغییرات آب و هوا، این ماه رکورد گرمای فصلی در چندین بخش آلبرتا داشته است. کانادا

این تصویر از ماهواره 18 عملیاتی ژئوستاتیو (GOES-18)، دود ناشی از آتش‌سوزی‌های جنوب کانادا و همچنین داکوتای شمالی، مینه‌سوتا و چندین ایالت دیگر را در 15 می 2023 نشان می‌دهد.