تولید کننده سودا پربیوتیک Olipop قرار است امسال فروش سالانه 200 میلیون دلاری داشته باشد، تنها پنج سال پس از ورود به قفسه های فروشگاه های مواد غذایی.
بن گودوین، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت، گفت: غول های نوشیدنی شرکت پپسی و کوکاکولا قبلاً آمده اند در زدن اما او هنوز علاقه ای به پول نقد ندارد.
گودوین به سیانبیسی گفت: «در حال حاضر، تمرکز من روی دمیدن کسبوکار از پشت بام است.
کوکاکولا و پپسی به درخواستهای CNBC برای اظهار نظر پاسخ ندادند.
Olipop در نظر دارد فروش خود را در سال جاری بیش از دو برابر کند. این استارت آپ خود را جایگزین سالم تری برای نوشابه های سنتی اما با همان طعم آشنا معرفی می کند.
بر اساس دادههای Pitchbook، Olipop تا 2 ژانویه 55.4 میلیون دلار با ارزش 199.8 میلیون دلاری افزایش داده است. سرمایه گذاران عبارتند از گوئینت پالترو، مدیرعامل سابق پپسی، ایندرا نویی و بنیانگذار RXBAR، پیتر راهال.
گودوین تخمین میزند که تقریباً 10 درصد از مصرفکنندگان Olipop نوشابههای سنتی را به طور کامل جایگزین کردهاند، اما بقیه آنها را گاهی اوقات به برنامههای روزمره خود تغییر میدهند.
گودوین گفت: “ما واقعاً در حال جایگزینی آن تجربه نوشابه و مناسبت نوشابه هستیم.”
تقریباً دو دهه است که مصرف نوشابه در ایالات متحده کاهش یافته است. آمریکایی ها به دلیل نگرانی در مورد قند نوشابه – یا جایگزین های قند مانند آسپارتام، نوشیدنی ها را به جای آب بطری، سلتزر طعم دار و سایر گزینه هایی که به نظر آنها سالم تر هستند، کنار گذاشته اند. با این حال، کوکاکولا و پپسی در خطر توقف نوشابه های همنام خود نیستند.
میشل اسکات، دستیار مدیر غذا و نوشیدنی برای تحقیقات Mintel در ایالات متحده گفت: “مصرف کنندگان کمتر نوشابه می نوشند، اما هنوز هم نوشابه های گازدار زیادی می نوشند.”
مصرف کنندگان نیز به طور فزاینده ای به “سلامت روده”، یکی از آخرین روندهای سلامتی علاقه مند هستند. متیو بری، مدیر بینش Euromonitor International در زمینه غذا و نوشیدنی، گفت که این دو روند – کاهش نوشابه و افزایش سلامت روده – به Olipop و سایر برندهای مشابه مانند Poppi کمک کرده است.
بر اساس داده های SPINS، سودای کاربردی 14 درصد از سلامت دستگاه گوارش را تشکیل می دهد.
فرمول Olipop شامل 9 گرم فیبر و پری بیوتیک است که به رشد باکتری های مفید در روده کمک می کند. مزایای سلامتی آنها به طور قطعی ثابت نشده است.
رقیب Poppi، که در سال 2015 تاسیس شد و همچنین فروش آن در سال گذشته افزایش یافته است، نوشابه خود را با سرکه سیب که حاوی پری بیوتیک است، تزریق می کند. هم Olipop و هم Poppi به بازاریابی تأثیرگذار در TikTok گرایش پیدا کرده اند، جایی که سلامت روده در سال گذشته به یک موضوع پرطرفدار تبدیل شد.
در فوریه، آبجو ریشه Olipop پیشی گرفت Keurig Dr Pepper’s به گفته گودوین، A&W به عنوان پرفروش ترین آبجو ریشه در یکی از خرده فروشان برتر ایالات متحده نامشخص است. او آن را نشانه دیگری از پتانسیل Olipop می داند، زیرا آبجو ریشه یکی از اولین طعم هایی بود که شروع به فروش کرد.
“امید من این است که دیگر [flavors] او گفت که در سیستم بلوغ و توزیع بیشتر و آشنایی بیشتر مشتری، ممکن است بتوانیم این نوع داستان ها را با طیفی از طعم های مختلف تکرار کنیم.”
گودوین گفت که آبجو ریشه را خودش فرموله کرده است و به لطف جوانه های چشایی که نسبت به افراد معمولی حساس تر هستند، با تکیه بر توانایی “فوق العاده چشایی” خود، بهترین فرمول ساز شرکت باقی می ماند.
او در 20 سالگی کالج را رها کرد تا به دوستانش کمک کند تا یک شرکت کامبوچا راه اندازی کنند.
از آنجا، او سودا پروبیوتیک Obi را با یکی از بنیانگذاران Olipop و Diageo دانش آموخته دیوید لستر آنها Obi را در سال 2016 فروختند. آنها کار بر روی فرمول Olipop را در سال بعد شروع کردند.
علیرغم موفقیت، Olipop هنوز در مراحل اولیه رشد است و تنها 20000 مکان دارد و تنها 12 طعم دارد. پس از راه اندازی برای اولین بار در خواربارفروشی های مواد غذایی طبیعی در منطقه خلیج، به زنجیره های اصلی مانند هدف و کروگر. گودوین گفت که گسترش آن در غرب میانه به افزایش فروش آن در سال گذشته کمک کرد.
فروش سرسام آور Olipop با افزایش قیمت ها در سراسر فروشگاه مواد غذایی همزمان شده است. بر اساس داده های وزارت کار، شاخص قیمت مواد غذایی در خانه در ماه مارس نسبت به سال قبل 8.4 درصد افزایش یافته است.
کوکاکولا و پپسی طی سال گذشته قیمتهای خود را با درصد دو رقمی افزایش دادهاند و گفتهاند که افزایش قیمتها برای کاهش تورم ضروری است. این دو قطبی واکنش های متفاوتی داشته است. در سه ماهه اول، کسب و کار نوشیدنی پپسی در آمریکای شمالی شاهد کاهش 2 درصدی بود، در حالی که واحد نوشیدنی های آمریکای شمالی کک حجم ثابتی را گزارش کرد.
اما حتی با وجود قیمتهای بالاتر کوکاکولا و پپسی، Olipop همچنان انتخاب گرانتری است. یک قوطی 12 اونسی Olipop در یک فروشگاه Target در شهر نیویورک 2.49 دلار قیمت دارد – همان قیمت یک بطری 20 اونسی پپسی.
بری از Euromonitor گفت: «چالش برای Olipop و نوشیدنیهایی مانند آن، قیمت ممتاز در حال حاضر در زمان تورم است. مطمئناً گروهی از مصرف کنندگان هستند که می توانند به طور مرتب نوشابه های گازدار گران قیمت بخرند، اما این یک زیرمجموعه محدود از جمعیت است.
اما گودوین Olipop مطمئن است که مصرف کنندگان مایلند برای نوشیدنی هایی که او فرموله می کند هزینه بیشتری بپردازند. او گفت که نوشابه از نظر عدم کشش قیمت فقط قهوه را دنبال می کند، به این معنی که مصرف کنندگان مایل به پرداخت بیشتر هستند.