جونا پرتی، بنیانگذار و مدیر عامل BuzzFeed، در اولین حضور عمومی شرکت خود در خارج از نزدک در میدان تایمز در شهر نیویورک، 6 دسامبر 2021 شرکت می کند.
برندن مک درمید | رویترز
داستان های شرکتی دارای جزر و مد، فراز و نشیب هستند.
تا این مرحله، BuzzFeedسفر به عنوان یک شرکت سهامی عام چاله ای بی انتها بوده است. جونا پرتی، یکی از بنیانگذاران و مدیر اجرایی، ممکن است برای تغییر مسیر شرکتش وقت کافی نداشته باشد.
شرکت رسانههای دیجیتال که به خاطر فهرستها و آزمونهایش معروف است در حالت بحران است. سهام آن از زمانی که شرکت در دسامبر 2021 با قیمت 10 دلار به ازای هر سهم در بورس عرضه شد، 95 درصد کاهش یافته است. این سهام در روز جمعه با قیمتی نزدیک به 54 سنت بسته شد و ارزش بازاری شرکت را در حدود 86 میلیون دلار نشان داد.
اگر شرکتی برای 30 روز کاری متوالی زیر قیمت 1 دلار معامله کند، نزدک یک اخطار کمبود به شرکت ارسال میکند و 180 روز دیگر به آن فرصت میدهد تا از 1 دلار بالاتر برود یا خطر حذف از فهرست را دارد. BuzzFeed تا پایان روز جمعه برای شش روز متوالی زیر 1 دلار معامله شد.
نقاط ضعف و شرایط وجود دارد. BuzzFeed می تواند یک تقسیم معکوس سهام انجام دهد تا به طور مصنوعی ارزش سهام خود را افزایش دهد و مطابقت داشته باشد – اقدامی که سال گذشته توسط شرکت بیمه انجام شد. اسب آبی پس از اینکه میانگین قیمت بسته شدن آن کمتر از 1 دلار در یک دوره معاملاتی متوالی 30 روزه بود. Hippo به عنوان یک شرکت بورسی به حیات خود ادامه می دهد.
برنامه Peretti این است که با متقاعد کردن سرمایهگذاران برای اداره یک شرکت سودآورتر، سهام را به بیش از یک دلار افزایش دهد. این همان چیزی بود که او را بر آن داشت تا هفته گذشته اتاق خبر برنده پولیتزر اما ضررده BuzzFeed را تعطیل کند و 180 کارمند یا 15 درصد از کارکنان شرکت را اخراج کند.
پرتی در مصاحبه ای اختصاصی با CNBC گفت: “من سعی می کنم آینده بهتری برای ما ایجاد کنم و با روندهای اصلی هماهنگ کنم.” “اگر این کار را به خوبی انجام دهم، رهبری من موفق خواهد بود. اگر نه، چنین نخواهد شد.”
BuzzFeed پس از کسب سود 26 میلیون دلاری در سال 2021، زیان خالص 201 میلیون دلاری را برای سال 2022 گزارش کرد. روز سرمایه گذار این شرکت 11 می است. Peretti تلاش خواهد کرد تا سهامداران را متقاعد کند که باید به چشم انداز او اعتماد کرد.
او اذعان کرد، منصفانه است که تصمیم گیری Peretti در عدم تعطیلی BuzzFeed News زودتر را زیر سوال ببریم. CNBC در مارس سال گذشته گزارش داد که سرمایه گذاران از او خواسته اند آن را تعطیل کند.
او گفت که با این حال، او هیچ برنامه ای برای کناره گیری از سمت مدیرعاملی یا فروش شرکت با وجود کاهش 95 درصدی ارزش شرکت ندارد.
او گفت: «اگر نمیدانم بازار به کجا میرود، بیشتر نگران رهبریم بودم.
استراتژی پرتی
Peretti امیدوار است که گنجاندن هوش مصنوعی بیشتر در محتوای شرکت، هم تعامل را افزایش دهد و هم در هزینه شرکت صرفه جویی کند. پرتی در پست وبلاگ BuzzFeed پنجشنبه نوشت: در دو ماه گذشته، آزمونهای مبتنی بر هوش مصنوعی BuzzFeed منجر به افزایش 40 درصدی مدت زمان شرکت کاربر در آزمونهای تولید شده توسط انسان شده است.
پرتی در این پست نوشت: «فرمتهایی که قبل از انقلاب هوش مصنوعی ایجاد شدهاند، و بسیاری از قالبها و قراردادهای صنعت رسانه باید بهروزرسانی و سازگار شوند، یا احساس میکنند کهنه و قدیمی میشوند». به همین دلیل است که ما روی محتوای مبتنی بر هوش مصنوعی سرمایهگذاری کردهایم و قالبهای جدیدی مانند Infinity Quizzes و بازیهای Chatbot را راهاندازی کردهایم.»
برخی از پیشبینیهای Peretti با توجه به آنچه که نسخه بعدی اینترنت ممکن است مستلزم آن باشد، خلاف واقع به نظر میرسد. او نوشت که انتظار دارد صفحات اصلی اخبار به عنوان مقصد دوباره احیا شوند زیرا شرکت های رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک، تیک تاک و توییتر برای سرگرمی عمومی تر به اخبار پشت می کنند. به همین دلیل است که او به آینده برند BuzzFeed HuffPost، که در اواسط دهه 2000 با سرفصل های خلاقانه اش محبوبیت زیادی پیدا کرد، اطمینان دارد.
پرتی نوشت: «در واقع دوشنبه این هفته، HuffPost به 16 میلیون بازدید از صفحه رسید – رکوردی بالاتر از زمان پیوستن به BuzzFeed، Inc. – نشانه ای که این پیش بینی در حال حاضر به حقیقت می پیوندد.
پرتی گفت که او معتقد است BuzzFeed می تواند با “پوشش روندها، بازیگوش تر کردن خرید، ایجاد فرمت های جدید هوش مصنوعی تعاملی و کمک به سازندگان در ارتباط با مخاطبان ما” سودآور عمل کند.
اگر مخاطبان دیجیتال از روشهای قدیمی استفاده از اینترنت فراتر بروند و به سمت واقعیت افزوده و بازی بروند، جایی که BuzzFeed هیچ استراتژی فعلی ندارد، این نیز میتواند آرزویی باشد.
ترکیدن یک رویا
اعلام BuzzFeed در ماه ژانویه مبنی بر اینکه استفاده از هوش مصنوعی را برای کمک به تولید آزمونها آغاز خواهد کرد، ارزش BuzzFeed را با افزایش 120 درصدی افزایش داد.
اما در بیشتر موارد، سهام BuzzFeed تماماً بدون نردبان بوده است.
BuzzFeed از طریق یک شرکت خرید با هدف ویژه یا SPAC در 6 دسامبر 2021 با سر و صدای زیادی به بازار آمد. برای لحظه ای در آن روز، سهام از 10 دلار به بیش از 14 دلار افزایش یافت. ارزش BuzzFeed برای مدت کوتاهی به بیش از 1.5 میلیارد دلار رسید – بیش از سه برابر مبلغی که دیزنی برای خرید آن یک دهه قبل پیشنهاد داده بود، همانطور که در گزیده ای از کتاب جدید بن اسمیت سردبیر سابق BuzzFeed News توضیح داده شده است.
در همان ساعات اولیه معاملات روز اول، کل یک صنعت شروع به فکر کردن در مورد آینده خود متفاوت کرد. اگر BuzzFeed بتواند در میان سرمایه گذاران عمومی مخاطبان پذیرایی پیدا کند، شرکت هایی مانند Vice، Vox Media، Group Nine، و Bustle Digital Group – که همگی حامیان سرمایه گذاری خطرپذیری داشتند که می خواستند سرمایه خود را بازدهی داشته باشند – می توانستند خودشان به صورت عمومی شرکت کنند یا سهام قابل معامله عمومی را به عنوان بخشی از مجموعه ای در سراسر صنعت در نظر بگیرید.
سپس، بازار چرخید. BuzzFeed روز را با 11 درصد کاهش به پایان رساند. روز بعد دوباره سهام سقوط کرد. در پایان هفته اول معاملات BuzzFeed، سهام 39 درصد کاهش یافت.
برایان گلدبرگ، مدیرعامل گروه دیجیتال Bustle در پایان همان هفته اول به CNBC گفت: «من به تازگی یک تن از سهام BuzzFeed را به قیمت 6 دلار خریدم. “اگر پایین تر رود، من واقعاً کامیون را پشتیبان خواهم کرد.”
سهام BuzzFeed کاهش یافت. و پایین تر. در ماه ژوئن، سهام زیر 2 دلار بود. بازار تبلیغات با افزایش نرخ بهره و کاهش ارزش شرکت ها شروع به افت کرد. سهام ابتدا در ماه گذشته به زیر 1 دلار سقوط کرد. (گلدبرگ گفت که او در واقع سهام را تا زمانی که به 1 دلار نزدیک شد نخرید و سپس آنها را در طول نمایشگاه هوش مصنوعی در ماه فوریه فروخت).
با توجه به اینکه سرنوشت آنها به عملکرد BuzzFeed گره خورده است، شرکت های رسانه دیجیتال رویای جمع آوری و آزمایش عمومی را کنار گذاشته اند. Vice این هفته اعلام کرد که در حال تغییر ساختار عملیات خبری جهانی خود از جمله اخراج 100 کارمند است. این شرکت بیش از یک سال است که به دنبال خریدار است. Vox Media در ماه فوریه 20 درصد از سهام خود را به شرکت خصوصی Penske Media به مبلغ 100 میلیون دلار فروخت. Vox و Group Nine سال گذشته ادغام شدند.
BuzzFeed بهجای اینکه پرچمدار صنعت رسانههای دیجیتال باشد، اکنون به نظر میرسد که در جزیرهای گیر افتاده است و در حالی که تماشاچیان سر خود را تکان میدهند، مجبور به تکان دادن علنی شده است. وقتی BuzzFeed به بازار عرضه شد، وعده افزایش درآمد را داد و تخمین زد 654 میلیون دلار تا پایان سال 2022، 833 میلیون دلار تا پایان سال 2023 و 1.1 میلیارد دلار تا پایان سال 2024.
درآمد واقعی سالانه BuzzFeed برای سال 2022، 437 میلیون دلار بود. پیشبینیها برای سالهای 2023 و 2024 در حال حاضر شبیه رویاهایی هستند.
پرتی ممکن است تنها یک فرصت دیگر برای تغییر سرنوشت شرکتش داشته باشد.
او گفت: «این یک نقطه عطف به نظر می رسد.
تماشا کنید: مصاحبه کامل CNBC با مدیر عامل BuzzFeed جونا پرتی در سال 2021 برای اولین بار در بازار