یکی از شرکتکنندگان یک هدست واقعیت مجازی HTC Vive را در طول کنفرانس جهانی توسعهدهندگان اپل در سن خوزه، کالیفرنیا، 5 ژوئن 2017، میپوشد.
دیوید پل موریس | بلومبرگ | گتی ایماژ
در روز دوشنبه، سیب انتظار می رود که اولین خط تولید جدید خود را پس از اپل واچ در سال 2014 معرفی کند.
طبق تحقیقات تحلیلگران، گزارش های رسانه ای و منابع مبهم خود اپل، در طول کنفرانس توسعه دهندگان متمرکز بر نرم افزار اپل، WWDC، می تواند اولین هدست واقعیت ترکیبی خود را منتشر کند.
طبق گزارش ها، این هدست صفحه نمایش هایی با وضوح بالا در مقابل چشمان کاربر خواهد داشت. اما همچنین میتواند به کاربران اجازه دهد دنیای واقعی را از طریق دوربینهای پرقدرت نصب شده روی دستگاه ببینند و با آن تعامل داشته باشند، ترفندی که گاهی اوقات عبور یا واقعیت ترکیبی نامیده میشود.
اپل هدست خود را در حالی عرضه میکند که صنعت واقعیت مجازی گستردهتر در حال بررسی چیزی است که به آن ناامیدی میگویند.
“اگرچه استقبال ضعیف از بازار AR/VR و اشتیاق گذرا در مورد Metaverse زمینهای از چالشها را ایجاد میکند، اما آموزنده است که به یاد داشته باشید که اپل دستههای کاملا جدیدی را اختراع میکند که پتانسیل ایجاد اختلال در بازارهای موجود و ایجاد بازارهای کاملاً جدید را دارند.” وامسی موهان، تحلیلگر بانک آمریکا در یادداشت اخیر خود نوشت.
هنگامی که فیس بوک در اکتبر 2021 نام متا را تغییر داد، توجه را به واقعیت مجازی جلب کرد و هدست های متاورس می توانند فعال شوند. اما از آن زمان، فروش هدست های واقعیت مجازی موجود عالی نبوده، استفاده بدتر شده است و انفجار پیش بینی شده در شرکت های موفق نرم افزار VR اتفاق نیفتاده است.
واقعیت افزوده، یک فناوری مرتبط که گرافیک کامپیوتری را از طریق لنزهای شفاف گران قیمت و تخصصی نشان میدهد، نیز موفق نشده است. هولولنز مایکروسافت که در سال 2014 معرفی شد، قراردادی پرمخاطب برای ساخت هدست برای ارتش ایالات متحده داشت، اما اخیراً متوقف شد. مشهودترین استارتاپ AR، Magic Leap، مدیریت را تغییر داده و از ساخت یک دستگاه بازی مصرفگرا به توسعه ابزاری برای مجموعه کوچکی از صنایع تمرکز کرده است.
انتظار می رود هدست اپل قدرتمندتر از آن چیزی باشد که در آنجا وجود دارد – حتی هدست های فعلی واقعیت مجازی ۶۵۰۰ دلاری. به گفته مینگ-چی کو، تحلیلگر TFI Securities، انتظار میرود این صفحه نمایش با وضوح 4K برای هر چشم و یک تراشه قدرتمند طراحی شده توسط اپل داشته باشد.
طبق یادداشتی از کرش سانکار، تحلیلگر TD Cowen، ممکن است گران باشد و تا 3000 دلار به فروش برسد و تنها در سال اول صدها هزار فروخته شود. برای مقایسه، اپل واچ در سال اول فروش میلیونها دلار فروخت.
اما بسیاری از افراد در صنعت بر این باورند که اعلامیه اپل به مصرفکنندگان و توسعهدهندگان نرمافزار انرژی میدهد و این فناوری را به وعده نهایی خود نزدیکتر میکند: هدستی که روزانه از آن استفاده میکنید، در حین انجام کارتان، یا شاید یک عینک سبک وزن، که به شما کمک میکند در زمینههای متنی به شما کمک کند. اطلاعات
پگی جانسون، مدیر عامل مجیک لیپ، به CNBC گفت: “خوب است که می بینیم دیگران وارد این تجارت می شوند، به ویژه اپل که خیلی زود وارد بازار نمی شود.” این یک تأیید بزرگ از کاری است که ما تا به امروز انجام دادهایم و از آن استقبال میکنیم، زیرا برای اکوسیستم نیز مفید است.»
اینجاست که چرا اپل می تواند در جایی موفق شود که دیگران شکست خورده اند.
اپل محصولات را به جریان اصلی تبدیل می کند
اپل به ندرت چیزی بی سابقه اختراع می کند. در عوض، ایدههای موجود را میگیرد و آنها را به روشهای انتقادی اصلاح میکند که آنها را برای مصرفکنندگان جذابتر میکند.
قبل از آی پاد، چندین دستگاه پخش MP3 سخت افزاری در بازار وجود داشت. قبل از عرضه آیفون، بلکبری یک اتصال اینترنت بیسیم سلولی و یک کامپیوتر جیبی را در چیزی که هنوز «تلفن هوشمند» نامیده میشود ادغام کرده بود و شرکتهای دیگر در حال ساخت گوشیهای هوشمند مبتنی بر سیستم ویندوز موبایل مایکروسافت بودند. زمانی که اپل اپل واچ را عرضه کرد، ساعتهای هوشمند بسیاری در بازار وجود داشت که مفهومی را دنبال میکردند که دههها در کارتونها و داستانهای علمی تخیلی وجود داشت.
از لحاظ تاریخی، اپل از برند قابل توجه مصرف کننده و بودجه بازاریابی سنگین خود استفاده می کند تا به مصرف کنندگان توضیح دهد که چرا به آخرین ابزار خود نیاز دارند.
جارت وب، مدیر فناوری در Argodesign که برنامههای واقعیت ترکیبی را توسعه میدهد، میگوید: «اپل دارای اعتماد و حق اعطایی است که هیچ کس دیگری ندارد، و آنها آن را به دست آوردهاند. آنها از این موقعیت رهبری و این آمادگی برای کمک به تعریف و ایجاد اعتماد به این شکل جدید از محاسبات برخوردارند.
بهترین مثال از آن در عرضه اولیه آیفون بود. استیو جابز، بنیانگذار اپل و مدیرعامل آن زمان، دستگاه جدید را ترکیبی از سه چیز توصیف کرد: یک دستگاه ارتباط اینترنتی، یک پخش کننده MP3 و یک تلفن.
استیو جابز، مدیرعامل فقید اپل، اولین آیفون را در سال 2007 رونمایی کرد.
دیوید پل موریس | اخبار گتی ایماژ | گتی ایماژ
این زبان ممکن است در حال حاضر قدیمی باشد – عبارت نابسامان “دستگاه ارتباطات اینترنتی” به سرعت به “برنامه ای برای آن وجود دارد” تبدیل شده است. اما همچنان نشان داد که چگونه اپل میتواند به سرعت برای یک گجت جدید به شرایطی که مصرفکنندگان درک میکنند، کاهش دهد.
در حال حاضر، دنیای فناوری هدست گیج کننده است و هیچ مورد استفاده واضحی ندارد. متخصصان صنعت زمان زیادی را صرف توضیح تفاوتهای بین واقعیت افزوده، مجازی و ترکیبی میکنند. اگر اپل بتواند کل صنعت را برای عموم مردم ابهام کند، می تواند به اولین هدستی برسد که مصرف کنندگان اصلی آن را می فهمند و می خواهند.
به علاوه، اپل حدود 34 میلیون توسعه دهنده برای گوشی های فعلی خود دارد. این منبع بزرگی است که اپل میتواند آن را تشویق کند تا برنامهای را بسازد که هدست آن را به یک ابزار ضروری تبدیل کند.
اپل یک دهه است که در حال ایجاد زمینه های اساسی است
هنگامی که اپل یک هدست عرضه می کند، تنها فناوری ای را که اپل به صورت مخفیانه توسعه داده است، نخواهد داشت. این پایگاه زیرساخت نرم افزاری و سخت افزاری خواهد داشت که اپل سال هاست در حال ساخت و خرید آن بوده است.
از سال 2016، تیم کوک، مدیر عامل اپل، بارها در مورد مزایای واقعیت افزوده صحبت کرد و اغلب آن را با محدودیت های واقعیت مجازی در تضاد قرار داد.
تقریباً در همان زمان، اپل شروع به خرید چندین شرکت با تمرکز بر فناوریهای خاصی کرد که میتوانست به یک هدست تبدیل شود.
- در سال 2013 شرکت Primesense را خریداری کرد که سنسور دوربین سه بعدی آن در نهایت بخشی از پایه FaceID، سیستم تشخیص چهره این شرکت برای آیفونها شد و دوربینهای حسگر عمق فعلی شرکت را تحت تأثیر قرار داد.
- در سال 2015، Metaio را خریداری کرد که نرم افزار AR را برای دستگاه های تلفن همراه می ساخت.
- در سال 2016، Flyby Media را خریداری کرد که روی فناوری بینایی رایانه کار می کرد.
- در سال 2017، SensoMotoric Instruments را خریداری کرد که ردیابی چشم، یک فناوری واقعیت مجازی هسته ای را توسعه داد و همچنین Vrvrana را که یک هدست واقعیت مجازی توسعه داد، خریداری کرد.
- در سال 2018، آکونیا هولوگرافیک را خریداری کرد که لنزهای شفافی برای عینکهای AR ایجاد کرد
- این شرکت NextVR را خریداری کرد که محتوای ویدئویی برای واقعیت مجازی از جمله ورزش فیلمبرداری می کرد.
اپل همچنین شروع به انتشار کیتهای توسعهدهنده برای واقعیت افزوده کرد، از جمله کیتهایی به نام ARKit که میتوانست از سختافزار آیفون برای ایجاد تجربیات AR محدود در تلفن، مانند تعامل با یک حیوان خانگی مجازی یا امتحان کردن مبلمان دیجیتال در اتاق نشیمن استفاده کند.
اپل اکنون یک کتابخانه کامل نرم افزاری برای انجام کارهای دشوار دارد که هدست باید بتواند آن ها را انجام دهد تا دنیای واقعی و دنیای مجازی را به طور یکپارچه ادغام کند.
- RealityKit به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا گرافیک هایی را ارائه دهند که با دنیای واقعی یکپارچه شوند.
- RoomPlan اتاق اطراف کاربر را اسکن می کند.
- Animoji یک آواتار سه بعدی است که می تواند با حالت چهره کاربر مطابقت داشته باشد.
- Spatial Audio می تواند صدا را طوری ایجاد کند که انگار از جایی می آید، نه فقط از هدفون کاربر.
اپل به راحتی تسلیم نمی شود
زمانی که اپل واچ وارد بازار شد، اپل به طور کامل نمی دانست که قرار است چه چیزی باشد. کوک حتی در زمان انتشار خود گفت که شرکت از این که بداند توسعهدهندگان با آن چه کار خواهند کرد، هیجانزده بودند.
یکی از تصورات اولیه این بود که اپل واچ یکی از ملزومات مد خواهد بود. در روزهای اولیه تولید این محصول، اپل زمان زیادی را صرف علاقهمندی به رسانههای مد و معرفی محصول با سلیقهسازان میکرد. بیانسه قبل از عرضه با یک مدل اپل واچ طلایی (با نواری که هرگز منتشر نشده بود) دیده شد.
اما زمانی که اپل واچ به دست کاربران رسید، اپل متوجه شد که مردم بیشتر به آن به عنوان یک ردیاب تناسب اندام علاقه مند هستند. نسخههای بعدی تاکیدی بر مدل طلای لوکس نداشتند و نسخهای را با نام تجاری نایک معرفی کردند.
هنگامی که اپل بالاخره یک مدل پریمیوم جدید اپل واچ به نام Apple Watch Ultra را عرضه کرد، نقطه فروش آن ویژگی هایی بود که ردیاب های تناسب اندام اختصاصی برای جنگجویان جدی آخر هفته داشتند، مانند عمر باتری ماراتن و صفحه نمایش بزرگتر.
اپل می تواند همین حرکت را با هدست خود انجام دهد. به گفته Kuo، حتی اگر اولین گران باشد و فروش خوبی نداشته باشد، اپل در حال برنامه ریزی نسخه های آینده با قیمت های پایین تر و حجم بالاتر است.
تحلیلگران انتظار ندارند هدست اپل بلافاصله به منبع درآمد قابل توجهی تبدیل شود. اما آنها معتقدند که اپل در حال فرو رفتن در بازاری است که روزی می تواند میلیاردها دلار ارزش داشته باشد.
Gene Munster، بنیانگذار Deepwater Asset می گوید: «تا سال 2030، من معتقدم که بخش پوشیدنی/عینک می تواند 10 درصد از فروش اپل را به خود اختصاص دهد (با فرض اینکه خودرویی عرضه نمی کند)، تجارتی با اندازه ای مشابه مک و آی پد امروزی. مدیریت، در یک ایمیل