دانشمند برجسته هسته ای ایران ترور شد

واشنگتن – یک دانشمند برجسته هسته ای ایران در نزدیکی تهران ترور شد ، دولت ایران روز جمعه را تأیید کرد و ادعا کرد که اسرائیل بدون ارائه شواهدی در پشت قتل بوده است.

بر اساس گزارش رسانه های ایران که به طور مستقل توسط NBC News تأیید نشده است ، محسن فخری زاده ، “پدر بمب ایرانی” لقب گرفت و پس از شلیک قاتلان مسلح به ماشین وی بر اثر شدت جراحات درگذشت.

رسانه های دولتی عکس های یک سدان نیسان مشکی را با سوراخ های چند گلوله از شیشه جلو و خون در جاده کنار درب ماشین به اشتراک گذاشتند. هیچ گروهی بلافاصله مسئولیت حمله روز جمعه را بر عهده نگرفته است.

نمایی صحنه حمله ای را که باعث کشته شدن محسن فخری زاده ، دانشمند برجسته ایرانی در خارج از تهران ، ایران ، 27 نوامبر 2020 شد ، نشان می دهد.

WANA از طریق رویترز

جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران این قتل را در توئیتر محکوم کرد و ادعا کرد “نشانه های جدی” در مورد دخالت اسرائیل دارد.

عبدالرحیم موسوی ، فرمانده ارشد ارتش ایران ، گفت كه جمهوری اسلامی حق انتقام را برای خود محفوظ می داند ، آمریكا و اسرائیل را مقصر كشته شدن این دانشمند می داند.

مرگ فخری زاده چند روز قبل از 10 سالگرد کشته شدن مجید شهریاری دانشمند هسته ای ایران رخ داد که ایران نیز مقصر آن اسرائیل بود.

سفارت اسرائیل در واشنگتن دی سی بلافاصله به درخواست CNBC برای اظهار نظر پاسخ نداد.

پنتاگون ، وزارت امور خارجه و شورای امنیت ملی از اظهار نظر در این باره خودداری کردند. دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا ، یک مقاله خبری و تفسیری درباره مرگ فخری زاده را بازتوییت کرد.

درباره فخری زاده ، افسر عالی رتبه سپاه پاسداران ، که مدتهاست به عنوان دانشمند ارشد هسته ای ایران بر برنامه های تسلیحاتی مخفی رژیم نظارت می شود ، اطلاعات کمی در دست است.

در سال 2018 ، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل ایران را به ادامه تولید سلاح های هسته ای متهم کرد و گفت فخری زاده در وزارت دفاع ایران برای “پروژه های ویژه” کار می کند.

نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو در یک کنفرانس خبری در وزارت دفاع در تل آویو ، اسرائیل ، 30 آوریل 2018 ، به صفحه ای با تصویری از محسن فخری زاده دانشمند هسته ای ایران اشاره می کند.

امیر کوهن | رویترز

نتانیاهو در آن زمان گفت: “آن اسم را بخاطر بسپار ، فخری زاده”.

انتظار می رود مرگ فخری زاده تنش ها میان ایران و ایالات متحده را افزایش دهد ، که در دولت ترامپ پس از خروج واشنگتن از توافق برجسته هسته ای ایران افزایش یافته است.

بن بست با ایران

حسن روحانی ، رئیس جمهور ایران طی مراسمی در تاریخ 10 ژانویه 2019 در تهران ، ایران سخنرانی می کند.

آژانس آنادولو | آژانس آنادولو | گتی ایماژ

برنامه جامع اقدام مشترک 2015 یا توافق نامه JCPOA با همکاری دولت اوباما ، تحریم های ایران را که اقتصاد آن را فلج کرده بود لغو کرد و صادرات نفت آن را تقریباً به نصف کاهش داد. در ازای تخفیف تحریم ها ، ایران محدودیت های برنامه هسته ای خود را تا زمان انقضا شرایط در سال 2025 پذیرفت.

در سال 2018 ، دولت ترامپ ایالات متحده را از برجام خارج کرد. ترامپ آن را “بدترین معامله تاکنون” خواند.

رئیس جمهور پیش از این گفته بود که می خواهد با ایران به توافق گسترده تری دست یابد که محدودیت های سختگیرانه تری در کار موشکی هسته ای و موشکی آن ایجاد کند و نقش رژیم را در جنگهای نیابتی منطقه سرکوب کند. تا زمانی که تحریم های ایالات متحده برقرار باشد ، تهران از مذاکره خودداری کرده است.

پس از خروج واشنگتن از توافق هسته ای ، دیگر امضا کنندگان این پیمان – فرانسه ، آلمان ، انگلیس ، روسیه و چین – سعی کردند این توافق را زنده نگه دارند.

در ماه اکتبر ، ایالات متحده تحریم های سازمان ملل متحد را به طور یک جانبه علیه تهران از طریق یک فرآیند بازگشت سریع انجام داد ، که دیگر اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد قبلا گفته بودند واشنگتن صلاحیت انجام آن را ندارد زیرا در سال 2018 از توافق هسته ای خارج شد.

روابط ایالات متحده و ایران در تابستان 2019 و در پی حملات گسترده ای در خلیج فارس ، وضعیت دیگری بدتر به خود گرفت.

در ماه ژوئن ، مقامات آمریکایی گفتند که یک موشک زمین به هوا ایران یک هواپیمای بدون سرنشین نظارتی ارتش آمریکا را بر فراز تنگه هرمز سرنگون کرد. ایران گفت هواپیما بیش از خاک خود است.

این اعتصاب یک هفته پس از آن صورت گرفت که ایالات متحده ایران را مسئول حملات به دو نفتکش در منطقه خلیج فارس و پس از حمله چهار نفتکش در ماه مه دانست.

ایالات متحده در ماه ژوئن تحریم های جدیدی را علیه رهبران ارتش ایران مورد ضرب و شتم قرار داد که علت آن سرنگونی هواپیمای بدون سرنشین است. این اقدامات همچنین با هدف جلوگیری از منابع مالی آیت الله علی خامنه ای رهبر عالی ایران انجام شد.

هنگامی که ایالات متحده ایران را مسئول حملات در عربستان سعودی به بزرگترین کارخانه فرآوری نفت خام و میدان نفتی ایران دانست ، تنش ها دوباره افزایش یافت.

این حمله باعث شد پادشاهی عملیات تولید خود را به نصف کاهش دهد و بیشترین افزایش قیمت نفت خام در دهه های گذشته را به وجود آورد و نگرانی های جدیدی از جنگ جدید در خاورمیانه ایجاد کرد. ایران اظهار داشت که در پشت این حملات نبوده است.

در اوایل سال جاری ، ایالات متحده یك حمله هوایی انجام داد كه قاسم سلیمانی ، فرمانده ارشد نظامی ایران را به قتل رساند.

عزاداران ایرانی در آخرین مرحله از تشییع جنازه سردار سرلشکر قاسم سلیمانی مقتول ، در زادگاه وی کرمان در 7 ژانویه 2020 گرد هم می آیند.

عطا كناره | خبرگزاری فرانسه | گتی ایماژ