استرالیا خواستار عذرخواهی از چین به دلیل توئیت دکترا شده است

نخست وزیر اسکات موریسون در مجلس نمایندگان در زمان س Questionال در مجلس پارلمان در 14 فوریه 2019 در کانبرا ، استرالیا.

Tracey Nearmy | گتی ایماژ

سنگاپور – نخست وزیر استرالیا ، اسکات موریسون ، پس از انتشار یک تصویر ارشد از یک سرباز استرالیایی که یک چاقو را از گلوی کودک در دست داشت ، اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا خواستار عذرخواهی شد.

موریسون به خبرنگاران گفت: “استرالیا از وزارت امور خارجه ، از دولت چین ، به دلیل این پست ظالمانه عذرخواهی می کند. ما همچنین به دنبال حذف فوری آن هستیم و همچنین با توییتر تماس گرفته ایم تا فوراً آن را از بین ببرد.”

لیجیان ژائو ، سخنگوی و معاون مدیر کل در وزارت امور خارجه چین ، پیشتر در توییتر این تصویر دکتر را با عنوان نوشت: “شوکه شده از قتل غیرنظامیان و زندانیان افغان توسط سربازان استرالیایی. ما چنین اقدامات را به شدت محکوم می کنیم ، و خواستار پاسخگو بودن آنها

دولت چین باید از این پست کاملاً شرمنده باشد. آنها را از نظر جهانیان کم می کند.

اسکات موریسون

نخست وزیر استرالیا

این تصویر نشان می داد که یک سرباز استرالیایی لبخند می زند و روی پرچم استرالیا که با پرچم افغانستان گرفت گرفته بود نشسته است.

موریسون این توئیت را به عنوان “یک پست نفرت انگیز” توصیف کرد و گفت که این “برای همه استرالیایی ها ، از جمله اعضای گذشته و فعلی نیروی دفاعی استرالیا ،” عمیقا توهین آمیز “است.

موریسون گفت: “این کاملا خشمگین است و به هیچ وجه قابل توجیه نیست. دولت چین باید کاملاً از این پست شرمنده باشد. این باعث می شود آنها از نظر جهانیان کاسته شوند.”

توییتر هنوز نتوانسته است این توییت را حذف کند. این پلتفرم رسانه های اجتماعی بلافاصله به درخواست CNBC برای اظهار نظر درمورد اینکه آیا قصد چنین کاری را دارد پاسخ نداد.

توییت ژائو اشاره به گزارشی در اوایل ماه جاری از تحقیقات چهار ساله بازرس کل نیروی دفاعی استرالیا بود. این گزارش نشان داد که نیروهای ویژه استرالیا گفته می شود 39 زندانی غیرنظامی و غیرنظامی را در افغانستان به قتل رسانده اند. بازه زمانی تحقیق مواردی را که گفته می شود از سال 2005 تا 2016 رخ داده اند پوشش داد.

این تحقیق نشان می دهد که اطلاعات معتبری در مورد اینکه سربازان کوچک توسط فرماندهان گشت خود برای شلیک به یک زندانی برای دستیابی به اولین کشته شدن سرباز – که روشی معروف به “خونریزی” است ، مورد نیاز است. گفته می شود که تمام آن قتلهای غیرقانونی در خارج از “گرمای جنگ” انجام شده است.

رویترز گزارش داد ، استرالیا گفت 19 سرباز فعلی و سابق برای پیگرد قانونی جنایی ارجاع می شوند.

در دو ماه اخیر روابط دو جانبه چین و استرالیا به هم خورد. در اوایل سال جاری ، استرالیا از درخواست فزاینده برای تحقیق بین المللی در مورد نحوه کنترل بیماری همه گیر ویروس کرونا توسط چین حمایت کرد. پکن اقداماتی را علیه صادر کنندگان استرالیایی انجام داده است ، از جمله تحمیل عوارض شدید ضد دامپینگ بر صادرات شراب استرالیا به چین.

موریسون گفت گرچه بدون تردید تنش بین دو کشور وجود دارد ، اما باید با جلب مشارکت در سطوح رهبری و وزرا به روشی بالغ و مسئولانه رسیدگی شود.