Parler ، TikTok ، OnlyFans برای سلطنت اجتماعی فیس بوک رقابت می کنند

پس از انتخابات ، میلیون ها کاربر برای ثبت نام در Parler هجوم آوردند ، یک برنامه در حال ظهور در شبکه های اجتماعی که به سرعت به کانون محافظه کاران پناهنده شده از آنچه که به عقیده آنها سانسور از طریق فیس بوک و توییتر است ، تبدیل شده است. این شرکت ها پست های پنهان یا پرچمدار پرزیدنت ترامپ و دیگران را که درباره نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 اختلاف نظر دارند ، برچسب زده اند.

این هجوم ورود به سیستم ، اوایل این هفته Parler را به جایگاه نخست لیست برنامه های رایگان App Store اپل رساند. این موج یادآور فعالیت های دیگر رسانه های اجتماعی است که سعی کردند از بازارهای اصلی فیس بوک مانند Snapchat در میان نوجوانان یا TikTok برای فیلم کوتاه استفاده کنند.

حضور در فیس بوک کار کمی نیست و بسیاری از برنامه ها در این کار شکست خورده اند. فیس بوک ماهانه بیش از 3 میلیارد کاربر را در سرویس های متعدد خود ، از جمله اینستاگرام و واتس اپ ، حساب می کند. هیچ بستر رسانه اجتماعی دیگر حتی نزدیک نیست. علاوه بر این ، این شرکت بسیاری از رقبای احتمالی خود را خنثی کرده است ، اغلب با کپی کردن ویژگی های اصلی آنها و استفاده از آنها برای جلوگیری از ترک کاربران.

اما تازه واردین به تلاش خود ادامه می دهند. در اینجا چهار مورد برای تماشا وجود دارد:

TikTok

شاید بزرگترین تهدید برای تسلط بر شبکه های اجتماعی فیس بوک ، TikTok باشد ، یک برنامه ویدیویی تولید شده توسط کاربران به شدت محبوب چین. این برنامه به کاربران نشان می دهد که یک فیلم بی پایان از فیلم های دیگر کاربران در حال رقص ، آواز ، شوخی یا استفاده از جلوه های بصری جذاب واقعیت افزوده است. طی چند سال گذشته ، TikTok به عنوان یکی از محبوب ترین برنامه ها برای کاربران بزرگسال و نوجوان در اینترنت ظاهر شده است.

TikTok و Douyin ، همتای چینی آن ، طبق داده های App Annie ، در ماه سپتامبر با هم ادعا کردند 980 میلیون کاربر فعال ماهانه است ، در حالی که 670 میلیون نفر در سال قبل بود. این باعث می شود برنامه با سرعت بیشتری از مرز 1 میلیارد MAU در سال 2021 فراتر رود.

فیس بوک رشد سریع TikTok را مورد توجه قرار داده و در ماه آگوست ، با راه اندازی جهانی Reels ، یک ویژگی کپی TikTok که در اینستاگرام موجود است ، پاسخ داد. همانطور که فیس بوک با آوردن استوری ها در اینستاگرام توانست Snapchat را کنار بگذارد ، اکنون نیز با همان روش تهدید TikTok روبرو شده است.

علاوه بر فیس بوک ، TikTok همچنین به دلیل نگرانی های امنیتی ناشی از شرکت مادر ByteDance ، که در چین مستقر است ، با چالش های نظارتی روبرو است. اگرچه TikTok توانست با موفقیت تهدید به تعطیلی رئیس جمهور دونالد ترامپ را کنترل کند ، اما هنوز مشخص نیست که این برنامه تحت دولت بایدن چه اتفاقی خواهد افتاد. یک مشاور فناوری بایدن برای انتقال در روز سه شنبه گفت که “گفتن” نظر دولت جدید در مورد TikTok “خیلی زود است”.

پارلر

با توجه به افزایش ثبت نام در انتخابات پس از انتخابات ، طبق بیانیه ای از طرف Parler COO جفری ورنیک ، Parler شاهد كل اعضای ثبت شده خود از 4.5 میلیون نفر در هفته گذشته به تقریبا 8 میلیون نفر بود. از نظر کاربران فعال ، این رقم از 500000 دستگاه فعال دو هفته پیش به بیش از 4 میلیون نفر رسیده است.

مانند فیس بوک و توییتر ، پارلر ویژگی های استاندارد رسانه های اجتماعی را به کاربران ارائه می دهد – یک فید وجود دارد که در آن پست ها ، عکس ها و فیلم ها را از کاربرانی که دنبال می کنید مشاهده می کنید. بزرگترین قرعه پارلر این است که چگونه خود را به عنوان ضد فیس بوک و توییتر قرار می دهد.

در توضیحات این برنامه در App Store آمده است: “Parler یک رسانه اجتماعی بدون تعصب و گفتار آزاد است که در آن محافظت از حقوق کاربر است.”

با این حال ، پارلر اولین برنامه رسانه های اجتماعی نیست که فعالانه به طور ویژه برای محافظه کاران فعالیت می کند. چهار سال پیش ، Gab وجود داشت ، برنامه ای مشابه با همین پیشنهاد. گاب رشد کرد تا اینکه در سال 2018 به تیراندازی کنیسه پیتسبورگ گره خورد ، در آن 11 نفر کشته شدند. رابرت گریگوری بوورز ، تیرانداز ، ساعتی قبل از تیراندازی در صفحه Gab خود پست گذاشت.

پس از تیراندازی ، ارائه دهنده خدمات میزبانی و پردازنده های پرداخت گاب را خنثی کرد و سرویس را مجبور به آفلاین شدن کرد و هرگز بهبود نیافت. پارلر با داشتن یک پایگاه کاربر کاملاً محافظه کار ، مجبور است از طناب استفاده از آزادی گفتار به کاربرانش پیاده شود و در عین حال از بروز فعالیت آنلاین خود در یک رویداد آفلاین که برنامه را مجبور به خاموش شدن می کند ، جلوگیری کند.

اختلاف

Discord یکی دیگر از برنامه های اجتماعی با رشد سریع است که به کاربران امکان می دهد “سرورهایی” ایجاد کنند که در آن دوستان می توانند در اتاق های گفتگوی متمرکز بر روی متن یا تماس صوتی یا تصویری قرار بگیرند. این برنامه به ویژه در بین گیمرهای ویدیویی محبوب است که هنگام بازی آنلاین با هم از ویژگی های تماس صوتی و تصویری برای گپ زدن با دوستان خود استفاده می کنند.

به گفته این شرکت ، Discord شاهد افزایش استفاده از آن به بیش از 100 میلیون کاربر فعال ماهانه بوده است که تقریباً 79٪ نسبت به 56 میلیون نفر در نوامبر گذشته افزایش یافته است. Discord ادعا می کند این یک شبکه اجتماعی نیست بلکه یک سرویس ارتباطی است زیرا تفاوت اساسی با سایر برنامه های اجتماعی دارد زیرا تبلیغات را انجام نمی دهد یا برای نمایش محتوای کاربران به یک خوراک الگوریتمی متکی نیست. درعوض ، Discord با شارژ کاربران برای سرویس اشتراک Nitro 9/99 دلاری خود در ماه که ویژگی های بیشتری به کاربران ارائه می دهد ، درآمد کسب می کند.

اختلاف ممکن است خود را یک برنامه رسانه اجتماعی نداند ، اما فیس بوک به وضوح یک تهدید را مشاهده می کند. بیشتر و بیشتر ، فیس بوک تأکید کرده است که بازی های ویدیویی را به بخشی اصلی از خدمات خود ، ارائه خدمات پخش مستقیم ، بازی های ابری و تماس های ویدیویی گروهی 50 نفره تبدیل می کند.

فقط طرفداران

OnlyFans تنها یکی از این تهدیدات شبکه های اجتماعی است که در واقع یک برنامه موبایل ارائه نمی دهد. این به این دلیل است که OnlyFans به یکی از خریدهای اصلی کاربران برای فروش محتوای اصلی بزرگسالان تبدیل شده است ، که اپل آن را از فروشگاه App ممنوع می کند.

علیرغم نداشتن برنامه ، OnlyFans در سال گذشته رشد چشمگیری داشته است. این مورد در اوایل سال جاری در یک آیه رپ توسط بیانسه ذکر شد ، و کاربران TikTok و اینستاگرام اغلب پیوندهایی را ارسال می کنند که پیروان خود را به حساب OnlyFans خود هدایت می کند.

OnlyFans نگفته است که چند کاربر فعال ماهانه دارد اما این برنامه 75 میلیون کاربر کل و 1 میلیون سازنده دارد که در ماه مه 30 میلیون کاربر و 450 هزار سازنده است.

اگرچه OnlyFans در درجه اول به دلیل استفاده برای اشتراک و خرید محتوای بزرگسالان شناخته شده است ، افرادی هستند که از این برنامه برای فروش اشتراک و ارسال محتوای غیر پورنوگرافی استفاده می کنند. اگر OnlyFans همچنان به آزار و اذیت کاربران بپردازد ، می تواند به طور واقعی به نقطه ای برای کاربرانی تبدیل شود که خواهان یک تجربه پرداخت شده در شبکه های اجتماعی و بدون تبلیغات هستند.

مطرح کردن OnlyFans یک چالش منحصر به فرد است. فیس بوک در طول تاریخ خود ، پورنو را در سرویس های خود ممنوع کرده است و اگر ناگهان تصمیم به تغییر سیاست های خود بگیرد ، مجاز به داشتن برنامه iOS نیست. ظاهراً OnlyFans با رفتن به مسیر محتوای بزرگسالان ، برای خود خندقی ایجاد کرده است که مانع از کپی برداری فیس بوک از خدمات خود به روشی که با Snapchat و TikTok می کند ، می شود.