یک ال نینو در حال ظهور می تواند باعث افزایش دمای جهانی شود

خورشید فراتر از بازدیدکنندگان بنای یادبود آزادی غروب می کند زیرا دمای هوا در کانزاس سیتی، مو در حدود 100 درجه است.

چارلی ریدل | AP

پیش‌بینی‌کنندگان سازمان جهانی هواشناسی روز چهارشنبه گفتند که الگوی آب و هوایی ال نینو احتمالا اواخر امسال ایجاد خواهد شد که می‌تواند گرمایش جهانی را تشدید کند و رکوردهای دما را در سراسر جهان بشکند.

آژانس سازمان ملل متحد گفت که هنوز نمی تواند قدرت یا مدت ال نینو را پیش بینی کند، اما بر اساس چشم انداز آن، 60 درصد احتمال تشکیل ال نینو بین ماه مه و جولای و 80 درصد احتمال تشکیل آن بین ماه جولای وجود دارد. و سپتامبر

پتری تالاس، دبیر کل WMO، در یک بیانیه خبری گفت، علیرغم یک رویداد خنک کننده La Niña در سه سال گذشته که به عنوان یک ترمز موقت برای افزایش دمای جهانی عمل کرد، زمین به تازگی هشت سال گرم ترین سال را تجربه کرده است.

طالاس گفت: «توسعه ال نینو به احتمال زیاد منجر به افزایش جدید گرمایش جهانی و افزایش احتمال شکستن رکوردهای دما خواهد شد. وی افزود: این رویداد همچنین با افزایش خشکسالی یا بارندگی در نقاط مختلف جهان همراه است.

ال نینو تأثیرات متضادی بر الگوهای آب و هوا و آب و هوا نسبت به لانینیا دارد. هر دو الگوی آب و هوایی ناشی از تغییرات دمای اقیانوس در اقیانوس آرام استوایی هستند و بخشی از یک چرخه متناوب به نام نوسان ال نینو-جنوبی یا ENSO هستند.

ال نینو یک الگوی آب و هوایی طبیعی است که با دمای گرمتر از حد معمول سطح اقیانوس در مرکز و شرق اقیانوس آرام استوایی مرتبط است. رویدادهای ال نینو معمولاً با افزایش بارندگی در بخش‌هایی از جنوب آمریکای جنوبی، جنوب ایالات متحده، شاخ آفریقا و آسیای مرکزی مرتبط است. اما آنها همچنین می توانند باعث خشکسالی شدید در استرالیا، اندونزی و بخش هایی از جنوب آسیا شوند.

در اقیانوس اطلس، ال نینو معمولاً مانع از توسعه طوفان استوایی شده و باعث ایجاد فصول طوفان با شدت کمتری شده است. با این حال، در طول تابستان بوئال، آب گرم ال نینو می تواند به طوفان ها در مرکز و شرق اقیانوس آرام دامن بزند.

WMO گفت که یک رویداد ال نینو معمولاً 9 ماه تا 12 ماه طول می کشد و به طور متوسط ​​هر دو تا هفت سال یکبار رخ می دهد. پیش‌بینی‌کنندگان می‌گویند که اغلب در دسامبر و ژانویه به اوج خود می‌رسد و تأثیر آن بر دمای جهانی معمولاً در سال بعد از ورود آن ظاهر می‌شود.

بر اساس گزارش های وضعیت آب و هوای جهانی WMO، سال 2016 به دلیل “ضربه مضاعف” یک رویداد قدرتمند ال نینو و تغییرات آب و هوایی ناشی از انسان، گرم ترین سال ثبت شده است.

چرا پیش بینی آب و هوا خیلی سخت است