گزارش ایرنا می گوید که انتقال انرژی بسیار دور از مسیر است

دولت ائتلافی فعلی آلمان به دنبال تسریع روند گذار کشور از سوخت‌های فسیلی و هسته‌ای به انرژی‌های تجدیدپذیر و تولید پایدار است.

شان گالوپ | اخبار گتی ایماژ | گتی ایماژ

به گفته رئیس آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر، انتقال انرژی جهانی برای جلوگیری از بدترین تأثیر شرایط اضطراری آب و هوایی خارج از مسیر است و برای دور شدن موفقیت‌آمیز از سوخت‌های فسیلی، اصلاحی اساسی لازم است.

گزارشی که روز سه‌شنبه توسط ایرنا منتشر شد، حاکی از آن است که تا سال 2030 به 35 تریلیون دلار سرمایه‌گذاری اضافی در فناوری‌های انتقالی نیاز است تا گرمایش جهانی تا 1.5 درجه سانتی‌گراد بالاتر از سطح قبل از صنعتی شدن باشد.

این آستانه دما به هدف آرمانی توافقنامه پاریس اشاره دارد.

به طور گسترده ای به عنوان یک هدف جهانی حیاتی در نظر گرفته می شود زیرا به اصطلاح نقاط اوج احتمال بیشتری دارد که فراتر از این سطح از گرمایش جهانی باشد. نقاط اوج آستانه‌هایی هستند که در آن تغییرات کوچک می‌تواند منجر به تغییرات چشمگیر در کل سیستم پشتیبانی حیات زمین شود.

فرانچسکو لا کمرا، مدیر کل IRENA، روز سه شنبه به CNBC گفت: “ما از مسیر خارج شده ایم.”

La Camera گفت که یافته‌های IRENA نشان می‌دهد که پیشرفت‌های انتقال انرژی انجام شده است، به‌ویژه در بخش برق که در آن انرژی‌های تجدیدپذیر 40 درصد از تولید برق نصب‌شده در سراسر جهان را تشکیل می‌دهند – اما مقیاس و میزان تغییر تا به امروز بسیار کمتر از مسیر 1.5 درجه سانتی‌گراد است. .

درباره انرژی از CNBC Pro بیشتر بخوانید

ایرنا گفت سطوح استقرار باید از حدود 3000 گیگاوات امروز به بیش از 10000 گیگاوات در سال 2030 افزایش یابد.

این آژانس همچنین خاطرنشان کرد که استقرار به بخش‌های خاصی از جهان محدود می‌شود و چین، اتحادیه اروپا و ایالات متحده دو سوم کل موارد اضافه شده در سال 2022 را تشکیل می‌دهند و کشورهای کم‌درآمد را بیشتر پشت سر می‌گذارند.

“راهنمای بقا برای بشریت”

گزارش ایرنا اندکی پس از آن منتشر شد که دانشمندان برجسته آب و هوا در جهان “راهنمای بقا برای بشریت” را منتشر کردند.

هیئت بین دولتی تغییرات اقلیمی سازمان ملل در اوایل ماه جاری اعلام کرد که چالش بی سابقه حفظ گرمایش زمین تا 1.5 درجه سانتیگراد در سال های اخیر به دلیل افزایش بی امان انتشار گازهای گلخانه ای در جهان، حتی بیشتر شده است.

IPCC اعلام کرد کاهش عمیق، سریع و پایدار انتشار گازهای گلخانه ای در تمام بخش ها برای محدود کردن گرمایش به 1.5 درجه سانتیگراد ضروری است.

در همین حال، گزارش ایرنا می گوید که انتقال موفق انرژی جهانی باید شاهد اقدامات متهورانه و متحول کننده باشد که منعکس کننده فوریت بحران آب و هوا باشد.

یک وسیله نقلیه در مسیر خود به سمت بولدر هاربر در دریاچه مید خشکسالی زده در 15 سپتامبر 2022 در بولدر سیتی، نوادا، از کنار بستر دریاچه خشک و ترک خورده می گذرد.

فردریک جی براون | Afp | گتی ایماژ

این گزارش می افزاید: سرمایه گذاری، سیاست های جامع در سراسر جهان و همه بخش ها باید برای رشد انرژی های تجدیدپذیر گام بردارند و تغییرات ساختاری مورد نیاز برای انتقال انرژی عمدتا مبتنی بر انرژی های تجدیدپذیر را اجرا کنند.

لا Camera به CNBC گفت: “فرآیندی که ما به آن کمک می کنیم غیرقابل توقف است. بنابراین، ما به سمت یک سیستم انرژی جدید حرکت می کنیم که تا حد زیادی تحت سلطه انرژی های تجدید پذیر خواهد بود و هیدروژن – عمدتا هیدروژن سبز – و استفاده پایدار از زیست توده را تحسین می کند.”

وی افزود: در میان مدت و بلندمدت این اتفاق خواهد افتاد، بنابراین سوال این نیست که به کجا می رویم. درک این نکته مهم است که مهم ترین متغیر زمان است.

هشدار دارایی های سرگردان

مطمئناً سوزاندن سوخت های فسیلی مانند زغال سنگ، نفت و گاز، عامل اصلی بحران آب و هوایی است.

بیگ اویل در سال گذشته با افزایش قیمت سوخت های فسیلی به دنبال تهاجم تمام عیار روسیه به اوکراین، سود بی سابقه ای به دست آورد. مدیران این شرکت در میان سیل انتقادات در ماه‌های اخیر به دنبال دفاع از درآمدهای ناچیز بوده‌اند که معمولاً اهمیت امنیت انرژی در گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر را برجسته می‌کنند.

غول نفتی عربستان سعودی آرامکو روز یکشنبه اعلام کرد که قصد دارد طی سه سال آینده یک مجتمع پالایشی و پتروشیمی 10 میلیارد دلاری در شمال شرق چین بسازد و گفت که این شرکت به دنبال حمایت از تقاضای فزاینده پکن در زمینه سوخت و محصولات شیمیایی است.

La Camera در پاسخ به سوالی درباره شرکت‌هایی که برای سرمایه‌گذاری در بخش سنتی نفت و گاز انتخاب می‌کنند و اینکه آیا این معادل سرمایه‌گذاری از دست رفته در انرژی‌های تجدیدپذیر است، پاسخ داد: “شکی نیست که از دیدگاه ما، این مسیر درستی نیست. دارایی های سرگردان را تولید کند.”

او افزود: «به همین دلیل است که ما اصرار داریم… روی تمرکز بر زیرساخت‌ها و همچنین تغییر توجه خود از سمت عرضه مشکل به سمت تقاضا کار کنیم».

لاکامرا گفت: “ما قویا امیدواریم که کنفرانس UNFCCC دبی راه را برای ساختن روایت جدیدی که بتواند سرمایه گذاری در سال های آینده را بهتر جهت دهی کند و انتقال انرژی را نیز تسریع بخشد.”

امارات میزبان اجلاس آب و هوای COP28 از 30 نوامبر تا 12 دسامبر خواهد بود.