کاشت مو به روش ژنتیکی رویان

آیا می دانید طاسی یکی از متداول ترین اختلالات ژنتیکی محسوب می شود؟ الگوی طاسی یکی از معضلاتی است که بسیاری از آقایان با آن دست و پنجه نرم می کنند. این اختلال ژنتیکی را با نام آلوپپسی آندروژنیک نیز می شناسند که کاشت مو ژنتیکی از راه های درمان آن به حساب می آید.

این اختلال اغلب در آقایان بیش از سایرین وجود دارد؛ به گونه ای که یک سوم آقایان در چهل سالگی با علائم طاسی روبه رو می شوند. تعجب کرده اید؟ بسیاری از افراد با این معضل کنار آمده و به زندگی خود ادامه می دهند.

اما بسیاری دیگر به دنبال راه چاره برای مقابله با این موضوع هستند. امروزه راه های درمانی بسیاری برای مبارزه با الگوی طاسی وجود دارد که شناخت آن ها به انتخاب بهترین گزینه کمک می کند. در این مقاله کاشت مو به روش ژنتیکی را به صورت مفصل بررسی می کنیم. با ما همراه باشید و این روش را به خوبی بشناسید.

با معجزه کاشت مو ژنتیکی بیشتر آشنا شوید!

یکی از علل ریزش مو و در نهایت طاسی به سوابق ژنتیکی برمی گردد. یکی از به روزترین و پیشرفته ترین تکنیک ها برای حل این مشکل ژن درمانی است. اما ژن درمانی چیست؟

 

به فرآیندی که در طول آن ژن سلول ها تغییر پیدا می کند، ژن درمانی می گویند. در این روش عملکرد سلول ها به طور کامل تغییر کرده و معضل ریزش مو را برطرف می کند.

در واقع برخی فولیکول های مویی دارای سلول های حساس به DHT هستند. در صورت ترکیب این سلول ها با سلول های مقاوم در برابر DHT عملکرد آن ها تغییر می کند. این سلول ها پس از ترکیب با یکدیگر قادر به رویاندن موهای جدید خواهند بود.

مراحل کاشت مو به روش ژنتیکی

درست است که همچنان درک دقیقی از تاثیر ژن ها بر رشد مو وجود ندارد، اما کاشت مو ژنتیکی روش موفقی برای درمان طاسی محسوب می شود. این روش کاشت مو در سه مرحله انجام می شود که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم.

شناسایی ژن ها

در اولین قدم برای این روش درمانی باید ژن های موجود بر نوار DNA افراد بررسی شود. در این مرحله ژن هایی را که نیاز به تغییر دارند، شناسایی می کنند. شناسایی ژن ها امر بسیار دشواری است.

به عنوان مثال فردی که دچار آلوپسی آندروژنیک است، در نظر بگیرید. فولیکول های موجود در ناحیه پشت سر این فرد در برابر DHT مقاوم هستند. اما نکته جالب توجه این است که سایر فولیکول های مو این فرد در برابر DHT حساسیت دارند.

این دو نوع فولیکول در یک فرد با DNA یکسان دیده می شود؛ از این رو شناسایی ژن هایی که منجر به ریزش مود می شوند، کار آسانی نخواهد بود.

 

اصلاح ژن ها

در مرحله بعد باید چگونگی تغییر ژن ها مشخص شود. در‌واقع ژن ها باید به گونه ای تغییر پیدا کنند که قادر به تولید پروتئین های متفاوتی باشند. هدف از اصلاح سلول ها در کاشت مو ژنتیکی ساخت پروتئین های مقاوم در برابر DHT است.

در کلینیک رویان سلامت از به روزترین روش ها برای اصلاح ژن ها استفاده می شود. این کلینیک بهترین خدمات کاشت مو را ارائه می کند.

رساندن ژن های بهبود یافته به سلول های هدف

در نهایت سلول های بهبود یافته باید جایگزین سلول های قدیمی شوند. به این منظور سلول های مورد نظر را در اعضای زنده بدن قرار می دهند. یکی از رایج ترین راه ها برای رساندن ژن های اصلاح شده به سلول های هدف استفاده از ویروس های فلج است.

اما چگونه؟ به طور کلی ویروس ها موجودات زنده ای هستند که DNA سلول های خود را در DNA سلول های بدن انسان جایگزین می کنند. در واقع ویروس ها به این روش بیماری را انتقال می دهند؛ اما در کاشت مو ژنتیکی از ویروس برای پیشبرد اهداف ویژه بهره می بریم.

ویروس حاوی ژن های اصلاح شده به سلول های هدف تزریق می شود. به این ترتیب DNA ویروس بنا بر ویژگی ذاتی خود دستور به ساخت پروتیئن های جدید می دهد. در‌نهایت نتیجه مورد نظر مشاهده خواهد شد.

 

اصلاح ژن جهت کاشت مو ژنتیکی چگونه رقم خورد؟

علم ژنتیک علمی بسیار پیچیده است. ریزش موی ژنتیکی نیز به دلیل اختلال در امر ژنتیکی رخ می دهد؛ اما در سال 1998 راهی برای مقابله با این اختلال و رفع مشکل طاسی کشف شد. در این مهندسی ژنتیکی فرمی ثابت از یک پروتئین به نام بتا-کاتنین تولید می شود.

اما بتا-کاتنین چیست و چه تاثیری در رشد مو دارد؟ در واقع بتا-کاتنین یک پروتئین چند کاره است که سیگنال های مختلفی از عملکردهای سلولی را ارسال می کند. این پروتئین پس از تولید فورا تخریب شده و از بین می رود.

محققان راهی برای ساخت بتا-کاتنین های مقاوم پیدا کردند. در واقع با تغییر دستورالعمل های ساخت این پروتئین مقاومت آن را افزایش دادند. این عمل انباشتگی بتا-کاتنین را به دنبال داشت که در‌نهایت به رشد گسترده فولیکول های جدید مو ختم شد.

سلول های هدف باید به درستی انتخاب شوند!

کاشت مو ژنتیکی مبتنی بر سلول ها‌ست؛ از این رو باید سلول های هدف را در این روش به خوبی انتخاب کنید. شاید در نگاه اول سلول های بالغ هدف خوبی برای تغییر ژن به شمار بیایند، اما اثرات این روش درمانی را کاهش می دهند.

 

این سلول ها به‌زودی فرسوده خواهند شد و در نهایت سلول های جدید با DNA مشابه با سلول های قدیمی جایگزین می شوند. به این ترتیب مزایا و اثرات این روش درمانی نیز به سرعت ناپدید می شود.

بنابراین به منظور دستیابی به نتایج بلندمدت باید از سلول های بنیادی بهره گرفت. در صورتی که این عمل با موفقیت انجام شود، سلول های بنیادی اصلاح شده، سلول هایی مشابه با DNA خود تولید می کنند. به این ترتیب تغییرات سلولی با سرعت از بین نخواهد رفت.

معضلات موجود در کاشت مو ژنتیکی

متاسفانه در کاشت مو امکان انتقال فولیکول ها میان بیماران وجود ندارد. از این رو خود فرد باید بانک موی کافی داشته باشد. اگر غیر از این باشد، این روش کاشت مو گزینه مناسبی برای درمان طاسی نخواهد بود.

سن نیز یکی از معیارهایی است که قبل از انتخاب این روش باید به آن توجه داشته باشید. زیرا کاشت مو به روش ژنتیکی برای افراد زیر 25 سال غیرممکن است. می پرسید چرا؟ قبل از 25 سالگی امکان پیش بینی الگوی مو وجود ندارد.

در صورتی که سن شما کمتر از 25 باشد، باید ریسک ریزش مو پس از کاشت به روش ژنتیکی را بپذیرید.

نگاهی به مزایا و معایب کاشت مو ژنتیکی

 

اگرچه روش های متعددی برای مقابله با طاسی وجود دارد، اما نباید نتیجه کاشت به روش ژنتیکی را دست کم بگیرید. کاشت به این روش از روش های دائمی به شمار می آید که نتایج فوق العاده ای به دنبال خواهد داشت.

از دیگر ویژگی های این روش به زمان اثر آن اشاره می کنیم. حیرت انگیز است که در زمانی کوتاه از سفیدی های موجود روی سر خود خلاص می شوید.

اما در مقابل این مزایای فوق العاده هزینه این روش درمانی بالا ست. متاسفانه به همین دلیل بسیاری از افراد از کاشت مو به روش ژنتیکی سر باز می زنند.

کلام آخر

روش های متعددی برای رفع طاسی و رویش مجدد موهای سر وجود دارد که کاشت مو ژنتیکی یکی از آن ها محسوب می شود. در سال های اخیر مهندسی های بسیاری در زمینه ژنتیک انجام گرفته است؛ اما همچنان راه طولانی برای درک کامل و دقیق رفتار ژن ها پیش روی محققان قرار دارد.

به منظور کاشت مو به روش ژنتیکی نیز متخصصان کلینیک رویان سلامت خدمات متنوعی را در حوزه کاشت مو ارائه می کند و در خدمت شما هستند. با کلینیک مزبور همراه باشید و از روش های نوین در این حوزه بهره مند شوید.

سولات متداول

آیا کاشت مو ژنتیکی برای تمامی افراد روش مناسبی است؟

این روش تنها برای افرادی که دچار ریزش موی ژنتیکی هستند، مناسب خواهد بود.

آیا با کاشت مو به این روش، ریزش مویی همانند قبل نخواهیم داشت؟

در این روش کاشت فولیکول های مو به گونه ای تغییر می کند که در برابر هورمون DHT مقاوم می شود؛. از این رو در برابر ریزش مود نیز مقاوم خواهند بود. البته در طول دوره درمان با ریزش موهای تازه روییده مواجه خواهید شد که در این صورت هیچ جایی برای نگرانی نیست. این ریزش زمینه را برای رشد مجدد موهای جدید فراهم می کند.

این روش درمانی برای بیماران با ریزش موی آلوپسی نیز کاربرد دارد؟

بیمارانی که دچار ریزش موی آلوپسی هستند نیز باید این روش را نادیده بگیرند. این روش پاسخگوی درمانی طاسی در این بیماران نخواهد بود.