کادو های شب یلدا

خرید کادو شب یلدا

شب یلدا یا این که شب چله یکی از از اساسی خرید کادو شب یلدا ترین جشن های باستانی ایران هست که مردم آن را در فاصله هنگامی غروب آفتاب ۳۰ آذر تا طلوع آفتاب اولیه ماه دی برگزار می کنند. در همین جشن طی شدن بلندترین شب سال و شروع بلندتر شدن طول ایام در نیم‌کره شمالی و به عبارتی وقوع انقلاب زمستانی گرامی داشته می شود. انقلاب زمستانی، کوتاه ترین خرید کادو شب یلدا روز سال در نیمکره شمالی و شروع قانونی زمستان است. یلدا صرفا یک جشن نمی باشد بلکه میراثی کهن از اجداد ماست که به ما می آموزد می توان از لحظه لحظه زندگی برای حساس نیز بودن استفاده کرد؛ حتی یک شب تاریک و سرد می تواند با گرمای محبت خرید کادو شب یلدا و چراغ عشق نورانی و گرم شود و بهانه ای برای خوی یک خاطره باشد. یلدا به ما می فهماند که حتی طولانی ترین شب سال نیز صبح می شود و لحظات سیاه نمی توانند تا ابد استوار بمانند. همین شب نشانه امید به روشنی میباشد و در خود پیام های خرید کادو شب یلدا فراوانی دارد. اجداد ما فکر کلیه چیز را کرده اند و حیاتی پدید آوردن آیین خاصِ همین شب، سعی بر همین داشته اند که انسان ها را گرد هم آورند. یلدا یک بهانه می باشد تا به جهت لحظاتی از دغدغه ها و روزمرگی های‌مان مسافت بگیریم و دقایق شیرینی را خرید کادو شب یلدا در کنار انسان های دوست داشتنی زندگی‌مان داشته باشیم.

goodakhbarekhoob.aramblog.ir

http://giftforkids.avablog.ir

http://rezaboqroodi12.b88.ir/

bestkhabari.blogsky.com

myblogintehran.samenblog.com

sobhannews.loxblog.com

amirblog.niloblog.com

kitkatslove.farsiblog.com

newsmashhad.limoblog.ir

khabarnews.monoblog.ir

bestkadoo.royablog.ir

tehran20news.blog.ir

hakimnewskhabar.ratablog.com

behtarakhbar.tinysite.ir

در همین شب خانواده ها، عزیزان و آشنایان خرید کادو شب یلدا گرد هم می آیند و اشکال میوه‌ها و تنقلات را سرو می کنند. قصه‌گویی بزرگان خانواده به جهت دیگر اعضای قوم و همینطور فال‌گیری کلیدی دیوان حافظ هم گزیده جدانشدنی از همین شب طولانی به شمار می رود که در ادامه به طور مفصل از آن صحبت خوا هیم گفت. بد نمیباشد بدانید همین جشن باستانی خرید کادو شب یلدا در سال 1388 در فهرست میراث معنوی کشور قرار گرفته تا حفاظت، ترویج و نشر فرهنگی دیرین، مهم عمر بالای هشت هزار سال آیتم توجه واقع شود. شب یلدا یلدا یا این که شب چله؟ یلدا واژه و کلمه ای سریانی هست به مفهوم تولد. ابوریحان بیرونی در کتاب آثارالباقیه روز خرید کادو شب یلدا اول دی را روز خور می نامد و درباره آن چنین می گوید: دی ماه که آن را خورماه هم می گویند.

بهترین هدیه شب یلدا

و اول روز پس از این شب خرید کادو شب یلدا را به خرم‌ روز تفسیر می کنند. به این معنی که روزی که نور از حد نقصان به حد زیادت بیرون می شود و توان آدمیان رو به افزونی می نهد و پریان به فنا می افتند. در اکثری از منابع و در دربین بومی های بعضی نقاط از کلمه یلدا استفاده نمی شود و عمده عبارت شب چله به گوش می خورد. به تیتر مثال در ادبیات خراسان خرید کادو شب یلدا کلمه یلدا به چشم نمی خورد و در ورقه ها شفاهی و مکتوب تمام دوره های تاریخی از عبارت شب چله یا این که چله نشینی استعمال شده است. مردمان به این مراسم، شب چراغانی یا شب چراغ نیز می‌گفتند چرا که هر میهمانی به جهت رفتن به شب نشینی، چراغی را همراه خویش خرید کادو شب یلدا می برد و فراوانی چراغ‌ها منجر شد تا عبارت چهل چراغ که علامت فراوان بودن چراغ میباشد به کار برده شود. چله مخفف خرید کادو شب یلدا واژه و کلمه چهله و نشان دهنده گذشت یک زمان است.

در ادبیات عامه دو چله در شروع تابستان و در شروع خرید کادو شب یلدا زمستان وجود دارااست و در هر یک از این فصول یک چله ریز و یک چله بزرگ در حیث گرفته می شود. چله های زمستان عبارتند از: چله بزرگ چهل روز اول زمستان خرید کادو شب یلدا به این معنی که نخستین دی ماه تا ده بهمن را چله بزرگ می نامند. غرض از چله زمستان به عبارتی چله بزرگ می باشد که به سوز‌و‌سرما و شدت آن اشاره دارد. چله کوچک چله کوچک بیست روز به طول می انجامد و در کشور‌ایران مرکزی از دهم بهمن تا آخر بهمن طول می کشد؛ البته در قسمت خرید کادو شب یلدا های دیگر از هفدهم بهمن تا پنجم اسفند به جهت آن در نظر گرفته می شود.