چگونه گارد قدیمی نظامی تایلند می تواند به نتایج انتخابات پاسخ دهد؟

پیتا لیمجارونرات، رهبر حزب حرکت رو به جلو (مرکز)، در یک تجمع در بانکوک، تایلند، در 18 مه 2023.

والریا مونگلی | بلومبرگ | گتی ایماژ

نتایج اولیه انتخابات تایلند یک پیروزی برای حزب مترقی حرکت به جلو بود، اما اصلاحات آن قرار است نیروهای محافظه کار را که ممکن است برای جلوگیری از حکومت حزب طرفدار دموکراسی حرکت کنند، تهدید کند.

پیتا لیمجارونرات، رهبر و نامزد منتخب نخست وزیری Move Forward، یک ائتلاف شش حزبی شامل Pheu Thai، یک حزب پوپولیست و طرفدار دموکراسی را اعلام کرد که در انتخابات دوم شد.

این به ائتلاف 310 کرسی در مجلس 500 کرسی پارلمان می دهد. هر کسی را که ائتلاف به عنوان نخست وزیر منصوب کند، باید 376 رای پارلمان را به دست آورد – که مجموعاً از 250 کرسی سنا و مجلس سفلی منصوب شده است. انتظار می رود که رای نخست وزیری در ماه اوت پس از تایید نتایج انتخابات توسط کمیسیون انتخابات برگزار شود.

تحلیلگران می گویند حرکت رو به جلو به دلیل سیاست های پیشنهادی بحث برانگیز خود – یک قانون اساسی جدید، پایان دادن به سلطه نظامی در سیاست، لغو خدمت اجباری سربازی، لغو انحصارات تجاری و تجدید نظر در قانون lese-majeste که توهین را مجازات می کند، با یک وظیفه دشوار روبرو است. به پادشاه با زندان

دستور کار حرکت رو به جلو یک توهین و یک چالش جبهه ای برای مراکز مستقر قدرت است.

تیتینان پونگسودیراک

استاد دانشگاه چولالانگکورن

حزب حرکت رو به جلو اخیراً گفته است که شرکای احتمالی ائتلاف نیازی به حمایت از موضع آن در قبال لیسه اعظم ندارند، زیرا قصد دارد آن را به طور مستقل در پارلمان مطرح کند – امتناع این حزب از مصالحه همچنین می تواند متحدان احتمالی و اکثر سنا را به رهبری حکومت نظامی منزوی کند.

پیش از رای نخست وزیری، ناظران سیاسی پیامدهای مختلفی از جمله احتمال مداخله اجباری توسط اتحاد قدرتمند نظامی-سلطنتی کشور را پیش بینی می کنند.

تیتینان پونگسودیراک، استاد دانشکده علوم سیاسی دانشگاه چولالانگکورن و عضو ارشد مؤسسه امنیت و مطالعات بین‌الملل، گفت: «برنامه حرکت رو به جلو توهین و چالشی جدی برای مراکز مستقر قدرت است.

“احتمالاً این موضوع مهم است که آنها چه زمانی و چگونه – نه اینکه آیا – آنها حمله خواهند کرد.”

تشدید به رهبری استقرار

پروفسور می گوید: انتخابات تایلند: مردم برای تغییر و اصلاحات صحبت کرده اند

تحلیلگران مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی (CSIS) در گزارشی جداگانه اظهار داشتند: دادگاه‌ها می‌توانند راه‌هایی برای باطل کردن پیروزی‌های Move Forward و Pheu Thai برای تغییر توازن قوا بیابند.

همچنین این احتمال وجود دارد که خود پیتا نیز هدف قرار گیرد.

او اخیراً به دلیل داشتن سهامدار خرد در یک شرکت رسانه ای منحله در زمان نمایندگی مجلس به نقض قانون اساسی متهم شده است که او آن را رد می کند. به گفته پونگسودیراک، این می تواند زمینه های بالقوه ای برای رد صلاحیت او باشد و فیو تای کمتر رادیکال را قادر به رهبری ائتلاف کند.

Napisa Waitoolkiat، دانشمند علوم سیاسی در دانشگاه Naresuan، خاطرنشان کرد: سابقه ای برای پاک شدن پرونده پیتا وجود دارد.

نیروهای محافظه کار همه ابزارهای لازم را در اختیار دارند تا مانع از تصرف دولت پیشروی شوند.

سوزانا پاتون

موسسه لوی

او گفت که در سال 2001، دادگاه قانون اساسی تاکسین شیناواترا، نخست‌وزیر سابق را از کتمان دارایی‌ها حتی پس از متهم شدن وی به اتهام فساد تبرئه کرد. اگر نخبگان تصمیم بگیرند که به آرای مردم تایلند احترام بگذارند، مطمئناً می توانند این بار همان کاری را که در مورد تاکسین در سال 2001 انجام دادند، انجام دهند.

راه‌های دیگری برای مجلس سنا وجود دارد که جلوی حرکت رو به جلو را بگیرد. به گفته CSIS، سناتورها می توانند از رای دادن خودداری کنند و از تایید پیتا خودداری کنند، که منجر به بن بست می شود. تی

سوزانا پاتون، مدیر برنامه آسیای جنوب شرقی در مؤسسه لوی در گزارشی گفت: سنا همچنین می‌تواند با انتخاب نخست‌وزیر نمایندگان مجلس نمایندگان مخالفت کند، مگر اینکه اکثریت فوق‌العاده 376 رای کسب شود. او اشاره کرد اظهارات سناتورها که اشاره کرد که به طور خودکار نامزد حزب برنده را تایید نخواهند کرد.

پاتون در پایان گفت: «نیروهای محافظه‌کار همه ابزارهای لازم را برای جلوگیری از تصرف دولت به جلو در اختیار دارند.

خیانت فیو تایلندی

Pheu Thai یک حزب اپوزیسیون است که توسط دختر نخست وزیر سابق تاکسین رهبری می شود و مراقب پیام های خود در سلطنت است. تحلیلگران می گویند که این احتمال وجود دارد که بتواند با حرکت رو به جلو برای همکاری با احزاب طرفدار نظامی به منظور مذاکره درباره دستاوردهای استراتژیک، صفوف خود را بشکند.

CFR در گزارش خود اعلام کرد: “با توجه به تمایل فیو تای برای قدرت، رهبری حزب ممکن است مواضع مترقی حرکت به جلو و تهدید آن برای سلطنت را به عنوان یک مسئولیت سیاسی ببیند.” “اگر فیو تای همتایان خود را که طرفدار دموکراسی هستند در تعقیب قدرت کنار بگذارد، حزب بومجایتای احتمالا نقش مهمی به عنوان پادشاه در تشکیل ائتلاف ایفا خواهد کرد.”

انتخابات تایلند: بسیاری می خواهند از حکومت نظامی جدا شوند

بومجایتای، که به دلیل حمایت قوی خود از قانونی سازی ماری جوانا شناخته می شود، از نظر ایدئولوژیک انعطاف پذیر تلقی می شود، زیرا آنها طرفدار تشکیلات هستند، اما آماده همکاری با لباس های طرفدار دموکراسی هستند.

پونگسودیراک گفت، یک دلیل کلیدی وجود دارد که Pheu Thai ممکن است حرکت رو به جلو را رها کند – و آن “انعقاد یک توافق ائتلافی است که شامل بازگشت تاکسین از تبعید به تایلند در شرایط ملایم‌تر مربوط به محکومیت و مدت زندانش می‌شود.”

با این حال، انجام این کار به معنای عواقب طولانی مدت برای تصویر Pheu Thai است.

Waitoolkiat هشدار داد: “فئو تای با خطر مجازات انتخاباتی توسط رای دهندگان طرفدار دموکراسی، که حامیان اصلی Pheu Thai در آینده هستند، مواجه خواهد شد.”

بازی انتظار و دیدن

کردیت سوئیس می‌گوید بازار تایلند ممکن است پس از انتخابات با تاخیر مواجه شود

مقامات که به تازگی از رکود ناشی از بیماری همه گیر بهبود یافته اند، ممکن است خواهان تظاهرات خیابانی نباشند که باعث از بین رفتن اعتماد سرمایه گذاران و رشد اقتصادی می شود.

پاتون می‌گوید: «در حالی که ارتش تایلند در گذشته آماده بود تا خطر اعتراض مناطق روستایی شمال شرق تایلند را تحمل کند، پیروزی‌های فرماندهی «حرکت به جلو» در بانکوک و دیگر مراکز شهری ممکن است ارتش را به فکر وادار کند. او به نظرات اتاق بازرگانی تایلند اشاره کرد که نشان دهنده تمایل گروه های تجاری برای یک دولت باثبات به جای دوره دیگری از آشوب سیاسی بود.

او ادامه داد: «بنابراین این نهاد ممکن است قضاوت کند که اجازه دادن به Move Forward برای روی کار آمدن یک حرکت تاکتیکی هوشمندانه‌تر است. در دوره‌های بی‌ثباتی قبلی، مانند کودتای 2014، تشکیلات زمانی وارد عمل شد که احساس می‌کرد همه گزینه‌ها به پایان رسیده است.»

پاتون افزود: “این بار، تصمیم گیرندگان ممکن است محاسبه کنند که می توانند به رویدادها اجازه دهند مسیر خود را طی کنند و از گزینه های قانونی استفاده کنند تا در صورت عبور از خطوط قرمز، بعداً اقدام کنند.”