پکن می خواهد جلوی “ائتلاف ضد چین” در آسیا را بگیرد

سنگاپور – پکن نگران است که احتمال بیشتری وجود دارد که کشورهای آسیایی با ایالات متحده برای مقابله با چین تحت نظر رئیس جمهور منتخب جو بایدن شریک شوند – و طبق یک مشاوره سیاسی می خواهد از این اتفاق جلوگیری کند.

اندرو گیلهلم ، مدیر کنترل ریسک ها ، گفت: “من فکر می کنم کلید اصلی آنها واقعاً تلاش برای جلوگیری از توانایی آمریكا برای سازماندهی بسیاری از كشورها یا آنچه كه چین نوعی ائتلاف ضد چین می بیند ، است.” روش تجزیه و تحلیل برای چین بزرگ و آسیای شمالی.

تنش بین ایالات متحده و چین در زمان دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا افزایش یافته است ، زیرا دولت برنامه “اول آمریکا” را پیش می برد ، و اغلب به جای هماهنگی با متحدان ، رویکردی یک جانبه را در پیش می گیرد.

رویترز گزارش داد که وزرای خارجه ژاپن ، هند و استرالیا اظهارات خود را در گفتگوی امنیتی چهار ضلعی ماه گذشته در توکیو مبهم نگه داشته اند ، در حالی که مایک پمپئو وزیر امور خارجه به شدت از حزب کمونیست چین انتقاد کرد.

به نظر می رسد این امر تحت هدایت بایدن تغییر کند. وی بر لزوم همکاری ایالات متحده با سایر کشورها تأکید کرده است و انتخاب او برای سیاست خارجی ، آنتونی بلینکن ، از این استراتژی پشتیبانی می کند.

پیش از نشست پرچم های ایالات متحده و چین روی میز نشان داده شده است.

جیسون لی | خبرگزاری فرانسه | گتی ایماژ

گیلهلم به “Squawk Box Asia” CNBC گفت که ژاپن ، هند و کره جنوبی از نظر اقتصادی برای چین مهم هستند ، اما پکن به خوبی از روابط توکیو با واشنگتن آگاه است.

وی روز پنجشنبه گفت: “چین هیچ توهمی در مورد اتحاد نزدیک ژاپن با ایالات متحده و به میزان کمتری از کره جنوبی ندارد ، اگرچه رئیس جمهور مون جائه این در کره نسبت به تعادل خود با روابط چین کمی بیشتر مشتاق بوده است.”

وی افزود: در جنوب شرقی آسیا ، “اختلاف زیادی” بین کشورها از نظر مواضع آنها در مورد چین وجود دارد.

وی گفت: “اما من فکر می کنم برای چین ، نگرانی آنها این است که ، با پایان دوران ترامپ ، چشم انداز هماهنگی سیاست چین توسط ایالات متحده با تعداد بیشتری از این کشورها بهبود یافته است.” “چین بسیار مشتاق خواهد بود که با هر کشور درگیر از این امر جلوگیری کند.”