پنتاگون قرارداد اسپیس ایکس را با اوکراین برای ماهواره استارلینک اعطا کرد

پس از عقب نشینی ارتش روسیه از خرسون به کرانه شرقی رودخانه دنیپر، اوکراین، در 13 نوامبر 2022، نیروهای اوکراینی گیرنده های ماهواره ای Starlink را برای برقراری ارتباط برای غیرنظامیان در میدان استقلال راه اندازی کردند.

متین اتکاس | خبرگزاری آنادولو | گتی ایماژ

واشنگتن – پنتاگون روز پنجشنبه اعلام کرد که با خرید پایانه های اینترنتی ماهواره ای Starlink از اسپیس ایکس ایلان ماسک برای استفاده در اوکراین موافقت کرده است زیرا کیف همچنان به دفاع از خود در برابر تهاجم تمام عیار روسیه ادامه می دهد.

پنتاگون گفت: “ما به کار با طیف وسیعی از شرکای جهانی ادامه می دهیم تا اطمینان حاصل کنیم که اوکراین قابلیت های ماهواره ای و ارتباطی مورد نیاز خود را دارد. ارتباطات ماهواره ای یک لایه حیاتی در شبکه ارتباطی کلی اوکراین است و این وزارتخانه برای خدماتی از این نوع با استارلینک قرارداد می بندد.” در بیانیه ای به CNBC

پنتاگون از ارائه جزئیات بیشتر قرارداد، از جمله قیمت، محدوده و جدول زمانی تحویل خودداری کرد.

این بیانیه افزود: «به دلایل امنیتی عملیاتی و به دلیل ماهیت حیاتی این سیستم‌ها، ما در حال حاضر اطلاعات بیشتری در مورد قابلیت‌ها، قراردادها یا شرکای خاص برای ارائه نداریم.»

بلومبرگ اولین بار این قرارداد را روز پنجشنبه گزارش داد. SpaceX بلافاصله به درخواست CNBC برای اظهار نظر پاسخ نداد.

برای دریافت نسخه های هفتگی خبرنامه سرمایه گذاری در فضا CNBC اینجا ثبت نام کنید.

اولین پایانه‌های استارلینک در اوکراین چهار روز پس از سرازیر شدن نیروهای روسی بر روی مرزهای این کشور به بزرگترین حمله هوایی، زمینی و دریایی در اروپا پس از جنگ جهانی دوم رسید.

میخائیلو فدوروف، وزیر دیجیتال اوکراین، که قبلاً از ماسک این قابلیت را در توییتر درخواست کرده بود، پست کرد که Starlink “اینجا” در اوکراین است – با یک نمایش عکس بیش از دوجین جعبه در پشت یک کامیون.

ماسک در ماه اکتبر گفت که اسپیس ایکس نمی‌تواند به طور نامحدود به استفاده از پایانه‌های استارلینک در این کشور از خزانه خود ادامه دهد، پس از گزارشی از CNN که این شرکت از پنتاگون خواسته است تا این هزینه را پوشش دهد.

مقامات غربی قبلاً از تصمیم ماسک برای تجهیز اوکراین به اینترنت استارلینک استقبال کرده بودند و دلیل آن را گلوله باران عظیم و بی‌رویه روسیه به زیرساخت‌های غیرنظامی دانستند که بخش‌های زیادی از کشور را بدون ارتباطات رها کرده است.

بنا بر گزارش ها، ماسک در ماه اکتبر به پنتاگون گفت که دیگر تامین مالی پایانه های استارلینک در اوکراین را نخواهد داشت، زیرا این کشور آماده مبارزه در ماه های سخت زمستان است. با این حال، میلیاردر مسیر خود را معکوس کرد و به تامین مالی این سرویس ادامه داد.

مارک اسپر می‌گوید استارلینک زمانی که اوکراینی‌ها آن ارتباط را نداشتند، میدان نبرد را تغییر داد

“هیچوقت قصد استفاده از سلاح را نداشتم”

Starlink شبکه جهانی SpaceX با بیش از 4000 ماهواره است که به بیش از 50 کشور خدمات ارائه می دهد. این شرکت Starlink را رشد داده است به بیش از 1.5 میلیون مشتری، و در حال پرتاب هفتگی دسته ای از ماهواره های اضافی برای گسترش قابلیت شبکه است. ایالات متحده طرحی را برای گسترش به 7500 ماهواره در مدار تصویب کرده است.

SpaceX به طور پیوسته محصولات Starlink را در سال های اخیر گسترش داده است و خدمات را به مشتریان مسکونی، تجاری، RV، دریایی و هوایی می فروشد.

در اوایل سال جاری، گوین شاتول، رئیس و مدیر ارشد عملیات، گفت که اسپیس ایکس «واقعاً از اینکه می‌تواند اتصال اوکراین را فراهم کند و به آنها در مبارزه برای آزادی کمک کند، خرسند است»، اما او تأکید کرد که استارلینک «هیچ‌وقت قرار نبوده که به سلاح تبدیل شود. “

شاتول در ماه فوریه گفت: «اوکراینی‌ها از روش‌هایی استفاده کرده‌اند که غیرعمدی بوده و بخشی از هیچ توافقی نبوده است، بنابراین ما باید در استارلینک روی آن کار کنیم».

شاتول اضافه کرد که استفاده اوکراین از Starlink به عنوان یک سیستم ارتباطی “برای ارتش خوب است، اما قصد ما هرگز این نبود که آنها از آن برای اهداف تهاجمی استفاده کنند.”

او به طور خاص به گزارش‌هایی در مورد اوکراین که از Starlink در هواپیماهای بدون سرنشین استفاده می‌کند اشاره کرد. تایمز لندن در مارس 2022 گزارش داد که سربازان اوکراینی استفاده از آن را برای اتصال پهپادها و شناسایی و انهدام اهداف دشمن توصیف کرده اند.

شاتول گفت: “من وارد جزئیات نمی شوم؛ کارهایی وجود دارد که می توانیم برای محدود کردن توانایی آنها در انجام این کار انجام دهیم… کارهایی وجود دارد که می توانیم انجام دهیم و انجام داده ایم.”

SpaceX در پرتاب موشک پیشرو است، اما Starlink بلیط طلایی آن است