هواپیمای بوئینگ 737 مکس قرار است به دلیل بازگشت صنعت از بیماری همه گیر به آسمان بازگردد

یک فروند هواپیمای بوئینگ 737 MAX به دنبال پرواز آزمایشی اداره هواپیمایی فدرال (FAA) در بوئینگ فیلد در سیاتل ، واشنگتن در تاریخ 29 ژوئن 2020 فرود می آید.

جیسون ردموند | خبرگزاری فرانسه | گتی ایماژ

بوئینگ 737 مکس در حال ترخیص است تا پس از 20 ماه ممنوعیت ناشی از دو سانحه مرگبار که شرکت را به یک بحران منتقل کرده ، دوباره پرواز کند اما هواپیماها به یک مشکل دیگر بازمی گردند.

ویروس کرونا ویروس کرونا ویران کرده است ، و باعث خسارت به تقاضا برای هواپیماهای جدید و کمک به افزایش لغوها و تعویق ها می شود.

فیل سیمور ، رئیس شرکت مشاور هواپیمایی IBA Group مستقر در لندن ، گفت: “ماکس در شرایطی قرار نمی گیرد که اکنون همه چیز خوب باشد.”

این یک سال کبودی برای این شرکت بوده است. در 10 ماه اول سال 2020 ، بوئینگ 393 سفارش هواپیما پس از فاکتور در فروش جدید ، لغو و سفارش هواپیماهای تغییر یافته به هواپیماهای دیگر ، از دست داد. برای مقایسه ، ایرباس ، رقیب اصلی ، در آن دوره 308 سفارش جدید خالص برای هواپیماها به دست آورد. بوئینگ امسال تا پایان ماه سپتامبر 3.45 میلیارد دلار ضرر کرده است و تحلیلگران انتظار ندارند تا پایان سال آینده به جریان نقدی رایگان مثبت برسد.

با این وجود مدیران بوئینگ پس از بحران طولانی مدت مشتاق برگرداندن صفحه هستند و به نظر می رسد بسیاری از سرمایه گذاران نیز این کار را کرده اند. قیمت سهام بوئینگ در این ماه بیش از 40 درصد افزایش یافته است ، که با خوش بینی در مورد بازگشت جت ها و اخبار مثبت از دو آزمایش واکسن تقویت شده است. اما سهام هنوز بیش از 37 درصد در این سال خاموش است زیرا همه گیری چالش دیگری را برای سازنده هواپیما ایجاد می کند.

‘خط پایان’

هفته گذشته اعلام شد ، علیرغم این زمینه ، اداره هواپیمایی فدرال نزدیک به “خط پایان” بررسی هواپیماها است. دیگر مقامات هواپیمایی مانند مقامات اروپا و برزیل نیز احتمالاً این روند را دنبال می کنند و به طولانی ترین و بزرگترین فرود هواپیمای تجاری پایان می دهند. اعتبار مجدد برای بوئینگ کلیدی است زیرا از زمان آغاز به کار زمین در مارس 2019 قادر به تحویل هواپیما به مشتریان نبوده است.

تمام 346 سرنشین هواپیمای پرواز 610 Lion Air در تاریخ 29 اکتبر 2018 و پرواز 302 شرکت هواپیمایی اتیوپی در 10 مارس 2019 در این سانحه کشته شدند.

خلبانان در هر دو پرواز مکس با سیستم کنترل پرواز خودکار هواپیماها جنگیدند ، که در مرکز تحقیقات متعددی درباره سقوط بوده است. خلبانان از سیستم مطلع نشده بودند و هنگام تحویل به خطوط هوایی ، نام آن از کتابچه های راهنمای خلبان حذف شده بود. تحقیقات مجلس در ماه سپتامبر نشان داد که مشکلات نظارتی ، طراحی و مدیریت در حال توسعه جت ها منجر به “مرگ قابل پیشگیری” از 346 سرنشین می شود. از آن زمان بوئینگ باعث تهاجم سیستم کمتر و اضافه کاری بیشتر شده است. مدیر FAA استیو دیكسون ، خلبان سابق دلتا ، هواپیما را در ماه سپتامبر آزمایش كرد.

بازگشت به خدمات

پس از صدور گواهینامه از هواپیما ، 737 خلبان باید دوره های آموزشی را طی کنند که شامل جلساتی در یک شبیه ساز پرواز باشد ، پروسه ای که آموزش همه 737 خدمه پرواز یک شرکت هواپیمایی ممکن است چندین ماه طول بکشد. خطوط هوایی Southwest و United Airlines انتظار ندارند تا سال دیگر هواپیماها را به صورت تجاری پرواز کنند.

دیگران انتظار دارند زودتر برگردد. خطوط هوایی آمریكا اولین پروازهای تجاری هواپیماها را برای 29 دسامبر در نظر گرفته است و قصد دارد به مشتریان اجازه دهد قبل از شروع پروازهای منظم هواپیماها را گشت بزنند. ریچارد لارک ، مدیر مالی ، در مصاحبه ای گفت: Gol Linhas Aereas Inteligentes از برزیل فروش صندلی های Max را آغاز نکرده است ، اما گفت اگر این هفته تصویب شود ، در ماه دسامبر پرواز داخلی را انجام می دهد. در نهایت ، قصد دارد از آنها برای پیوند برزیل با فلوریدا استفاده کند.

گل یکی از بزرگترین مشتریان مکس است و در حال حاضر 34 هواپیما را از سفارش اصلی خود یعنی 129 هواپیما کاهش داده است. لارک به ایمنی هواپیما و بوئینگ ابراز اطمینان کرد اما گفت همه گیر ممکن است نیازهای ناو را تغییر دهد.

علاوه بر این ، این نگرانی در مورد ارزش باقیمانده هواپیما ایجاد می کند ، لارک گفت. مقادیر هواپیما در همه گیر افت کرده و حداکثر نیز از این قاعده مستثنی نیست. IBA 737 Max 8 ، متداول ترین مدل فروخته شده را در ماه جولای 41 میلیون دلار ارزیابی کرد که نسبت به ژانویه تقریبا 9 درصد کاهش داشت. ایرباس A320neo ، رقیب اصلی ماکس نیز سقوط کرد و در آن دوره نزدیک به 7 درصد ارزش خود را از دست داد و به 42.5 میلیون دلار رسید.

آمریکایی گزینه های تعویق 18 هواپیمای 737 مکس را که سفارش داده است ، دارد.

“اگر [the grounding] به زودی در ماه نوامبر در اینجا برداشته می شود ، ما در ماه دسامبر تحویل خواهیم گرفت ، “مدیر مالی آمریکایی ، درک کر ، در یک کنفرانس صنعت گفت هفته گذشته “18 مورد دیگر در سال 2021 و 2022 وجود دارد که ما حقوق تعویق را برای همه آنها داریم. و ما گفتیم که برای کسانی که گرفته می شوند باید خیلی خیلی بهتر شود. فرضیه ها این است که احتمالاً با گذشت زمان ، به تعویق افتاد. “