نظارت کارکنان در حال افزایش است. این می تواند برای کارفرمایان نتیجه معکوس داشته باشد

YouTube را در محل کار تماشا می کنید؟  ممکن است مدیر شما بداند

وقتی آرجون شارما متوجه شد که ابزار نظارت کارمند Time Doctor روی لپ‌تاپ شرکتش نصب شده است، زیاد به آن فکر نکرد.

او به CNBC Make It گفت: “شما وارد محل کار می‌شوید، این مانند ساعت ورود و خروج است. بنابراین در ساعت 9 صبح وارد سیستم می‌شوید و تقریباً روی شروع نرم‌افزار کلیک می‌کنید.”

من واقعاً نمی دانستم چقدر و چقدر ردیابی می شود.

اما همه چیز زمانی تغییر کرد که مدیر او شروع به ارائه “گزارش های بهره وری” در جلسات یک به یک کرد.

[Employee surveillance] در طول چند سال گذشته به شدت افزایش یافته است … عمدتاً تحت پوشش تضمین ایمنی و محرمانه بودن محل کار و محافظت از کسب و کار.

کاترین ویور

شریک، سیفرث

«آماری وجود خواهد داشت، مثلاً X مدت زمان بیکار بودید – این زمان‌ها بود [when] من در واقع کار نمی کردم.» این مهندس نرم افزار 26 ساله که از راه دور کار می کند، گفت.

“چه زمانی [I told them it’s because] من کار را زود تمام کردم و آنها می گویند، شما باید روی چیز دیگری کار کنید.”

مدیران خرد از دیرباز در محیط های کاری وجود داشته اند. اما عادی‌سازی کار از خانه و ترتیبات ترکیبی از زمان همه‌گیری، به آنچه مایکروسافت «پارانویای بهره‌وری» می‌نامد دامن زده است.

چگونه کار از راه دور و ترکیبی دفتر را تغییر داد

در واقع، با تغییر به سمت کار ترکیبی، 85 درصد از رهبران با این باور که کارگرانشان مولد هستند مشکل دارند.

بنابراین جای تعجب نیست که تقاضا برای نرم افزار نظارت بر کارمندان از زمان شیوع بیماری همه گیر به شدت افزایش یافته است. بر اساس یک گزارش، جستجو برای نرم افزار نظارت بر کارمندان در مارس 2020 در مقایسه با میانگین ماهانه 2019، 75 درصد افزایش یافت و تقاضا در سال های 2021 و 2022 همچنان قوی بود.

کاترین ویور، یکی از شرکای شرکت حقوقی سیفرث، گفت: «این قطعاً جدید نیست – از ابتدای انقلاب صنعتی نظارت وجود داشته است، کارت‌های پانچ برای ورود و خروج افراد از کارخانه‌ها وجود داشت.

ویور افزود: “اما این میزان در چند سال گذشته به شدت افزایش یافته است … عمدتاً تحت پوشش تضمین ایمنی و محرمانه بودن محل کار و محافظت از تجارت.”

آنچه کارفرمایان می توانند ببینند

اکثر انواع نرم افزارهای نظارت بر کارمندان در بازار اکنون این امکان را برای کاربران فراهم می کند که همه چیز را در یک دسکتاپ در زمان واقعی ببینند – از فشار دادن کلید، فعالیت مرور، ایمیل ها، برنامه های چت.

گزارشی از ExpressVPN نشان داد که نزدیک به 80٪ از کارفرمایان از نرم افزار نظارت برای ردیابی عملکرد کارکنان و فعالیت آنلاین استفاده می کنند.

برخی از مدیران (73٪) حتی از این هم فراتر رفته اند – ذخیره سازی ضبط شده از تماس های کارکنان، ایمیل ها یا پیام ها برای ارزیابی عملکرد کارکنان خود.

Veriato یکی از بسیاری از شرکت‌های نرم‌افزار نظارت بر کارمندان در سراسر جهان است که فروش آن به دلیل همه‌گیری رونق گرفت.

شرکت های ردیابی کارگران در بحبوحه کووید-19 افزایش یافته اند

الیزابت هارتز، مدیرعامل Veriato گفت: در سال 2022، ما شاهد رشد 100 درصدی در منطقه آسیا و اقیانوسیه بودیم.

یکی از جدیدترین ویژگی‌های Veriato از «روان‌زبان‌شناسی» استفاده می‌کند تا به کارفرمایان کمک کند تا از طریق استفاده از زبان، بفهمند که آیا کارگران در محل کار راضی هستند یا خیر.

به عنوان مثال، کلمات کلیدی مانند “مصاحبه” و سایت های جستجوی کار مانند “indeed.com” هنگام استفاده هشدارهایی را برای کارفرمایان ارسال می کنند.

Rejoy Radhakrishnan، مدیر فروش منطقه ای Veriato برای خاورمیانه و آسیا-اقیانوسیه، گفت که این ویژگی می تواند توسط کارفرمایان به روشی بسیار مثبت استفاده شود.

“همیشه برای کارفرما خوب است که بداند آیا کارمند به دنبال شغلی است یا نه، تا بتواند بفهمد که آیا … شاید [employees] از چیزی راضی نیستند، بنابراین می توانند با آنها گفتگوی صریح داشته باشند.”

احتمال نتیجه معکوس

ابزارهای نظارت بر کارکنان فقط برای نظارت بر کارمندان نیستند – آنها همچنین می توانند امنیت آنلاین شرکت را افزایش دهند و خطر نقض داده ها را کاهش دهند.

در طول همه‌گیری، سرقت هویت کارکنان و سایر فعالیت‌های متقلبانه به لطف شکاف‌های امنیتی که با معرفی طرح‌های کار از خانه به وجود آمد، در حال افزایش بود.

هارتز گفت: «پیش از این، لبه شبکه در یک ساختمان بسیار مشخص بود، اما اکنون شما در همه جا کارمندان دارید.

“بخشی از آن قرارداد بین کارمند و کسب و کار این است که “من یک دستگاه شرکتی را به یک مکان شخصی می برم.”

اگر هدف نظارت کنترل باشد، اطمینان حاصل شود که کارمند من برای X ساعت پشت میز می نشیند … آنگاه کل اساس کار از راه دور از بین می رود.

جایا داس

مدیر عامل، رندستاد سنگاپور و مالزی

به همین دلیل است که «بسیاری از کارمندان» می‌دانند که انعطاف‌پذیری بهای دارد – زیرا کارفرمایان می‌دانند کارگران در دستگاه‌های کاری خود چه می‌کنند.

اما همه کارمندان با مبادله درک شده کنار نیامده اند. تحقیقات ExpressVPN همچنین نشان داد کسانی که می‌دانند تحت نظر هستند، احساس اضطراب و فشار بیشتری برای ساعات طولانی‌تر کار می‌کنند.

یک مطالعه در سال 2021 نشان داد که نظارت بر کارمندان پتانسیل زیادی برای نتیجه معکوس دارد – کارکنان تحت نظارت به طور قابل توجهی بیشتر احتمال دارد که استراحت های تأیید نشده داشته باشند و عمداً با سرعت آهسته کار کنند.

به عنوان مثال، شارما گفت که از داشتن ابزار نظارتی بر روی لپ‌تاپ خود «نفرت» دارد.

“[Employee monitoring software] به نوعی به بهره وری بیشتر کمک می کند. اما در عین حال، این امر نیز غیرمعمول است، زیرا کاری که من انجام می‌دهم این است که وظایفم را برای تکمیل زمان طولانی‌تر کنم، نه اینکه فقط آن را انجام دهم.»

من می‌گفتم چرا این کار را تا جایی که می‌توانم سریع انجام دهم، زیرا مهم نیست که چه اتفاقی می‌افتد، آنها هنوز هم برای مدت معینی مرا دنبال می‌کنند.»

چگونه یک شرکت به کارفرمایان کمک می کند تا بهره وری کارگران را در خانه پیگیری کنند

جایا داس، مدیر عامل Randstad برای سنگاپور و مالزی، گفت که نرم افزار نظارت بر کارکنان از هر نوعی “نقض اعتماد و حریم خصوصی شخصی” است.

او گفت: “اگر هدف نظارت، کنترل، اطمینان از اینکه کارمند من برای X ساعت پشت میز می نشیند… آنگاه کل اساس کار از راه دور از بین می رود.”

“این مشاهده انسان به عنوان یک کالا است. شما وضعیت عاطفی و ذهنی کارمند را مدیریت نمی کنید، که در واقع جوهره واقعی در پس مشارکت بهره وری است.”

آنچه شما می توانید انجام دهید

در اکثر حوزه های قضایی، نظارت بر دستگاه های کاری قانونی است – تا زمانی که کارمندان رضایت خود را اعلام کنند.

ویور گفت: «برای مثال، مقررات عمومی حفاظت از داده‌های اتحادیه اروپا… تا زمانی که شما اخطاریه ارائه می‌دهید، و دلایل انجام آن را توضیح داده‌اید، اغلب این می‌تواند کافی باشد».

با این حال، کارمندان اغلب از اینکه در قراردادهای کاری خود به نظارت رضایت داده اند، بی اطلاع هستند.

ویور گفت: “نظارت کارکنان اغلب چیزی است که در وسط قرارداد کاری به آن اشاره می شود… لزوماً با یک انگشت قرمز بزرگ به آن اشاره نمی شود.”

وقتی به قرارداد خود نگاه می کنید، به دنبال آن بندها نیستید – شما به این فکر می کنید که من چقدر دستمزد خواهم گرفت؟ چه مزایایی دارم؟ احتمالاً بخش‌هایی را که مربوط به حریم خصوصی داده‌ها می‌شود رد خواهید کرد زیرا در آن مقطع زمانی برای شما مهم نیستند.

کاترین ویور

شریک، سیفرث

او افزود که در قراردادهای کاری، معمولاً مقرراتی وجود دارد که توضیح می دهد کارفرما حق نظارت بر هر چیزی از ایمیل گرفته تا تماس های تلفنی را دارد، اما اهداف “بسیار گسترده خواهد بود.”

“وقتی به قرارداد خود نگاه می کنید، به دنبال آن بندها نیستید – شما به این فکر می کنید که من چقدر دستمزد می گیرم؟ چه مزایایی دارم؟ احتمالاً از بخش هایی که مربوط به حریم خصوصی داده ها است رد خواهید شد. زیرا آنها در آن مقطع زمانی برای شما مهم نیستند.”

کسانی که قبلاً در شغلی هستند و می‌خواهند میزان نظارت را بدانند ممکن است بدانند که حوزه‌های قضایی مختلفی وجود دارد که به کارمندان این حق را می‌دهند که «درخواست دسترسی به داده» را ارائه کنند.

ویور گفت: «کارفرما در آن زمینه باید تمام داده‌های شخصی که کارفرما در اطراف آن کارمند نگهداری می‌کند را بررسی کند… آن‌ها را کنار هم بگذارد و در اختیار کارمند قرار دهد».

Kara Swisher از Recode: حریم خصوصی چیزی است که همه در مورد آن صحبت می کنند

و راه هایی برای شکست دادن کارفرمایان در بازی خودشان وجود دارد. به عنوان مثال، شارما نرم افزاری به نام Lazy Work ایجاد کرد که ادعا می کند فعالیت های آنلاین انسان را تقلید می کند. او در حال حاضر این سرویس را به عنوان اشتراک به قیمت 6 دلار در ماه می فروشد.

این نرم افزار که در نوامبر 2022 راه اندازی شد، تاکنون 125 مشترک دارد.

شارما که این سرویس را به صورت اشتراک به قیمت 6 دلار در ماه می فروشد، گفت: “این کنترل صفحه کلید و ماوس شما را در اختیار می گیرد. و به نظر می رسد که یک انسان واقعی با کامپیوتر در حال تعامل است، اما واقعا هیچ کاری انجام نمی شود.”

اما او به CNBC گفت که نرم افزار او علیرغم نامش کارگران را به تنبلی تشویق نمی کند.

وی افزود: در نهایت اگر کار را انجام ندهید و حتی اگر از این ابزار استفاده کنید، کار تمام نمی شود.

“این فقط برای این است که به شما زمان بافر بدهد [if you] می خواهید استراحت کنید یا اگر احساس می کنید به اندازه کافی برای امروز انجام داده اید.”

از دست ندهید: جوانان در چین بزرگ هر ماه حقوق خود را افزایش می دهند – حتی اگر مجبور نباشند
این داستان را دوست دارید؟ مشترک شدن در CNBC Make It در YouTube!