مک کارتی می گوید که قرارداد سقف بدهی برای آمریکایی ها “تحول کننده” خواهد بود

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، میزبان مذاکرات محدودیت بدهی با کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا (R-CA) در دفتر بیضی شکل در کاخ سفید در واشنگتن، ایالات متحده، 22 مه 2023 است. رویترز/لیا میلیس

لیا میلیس | رویترز

کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان، یکشنبه گفت که توافق آزمایشی جمهوری‌خواهان مجلس با کاخ سفید برای رسیدگی به سقف بدهی این کشور برای مردم آمریکا “تحول‌کننده” خواهد بود.

مک کارتی به خبرنگاران گفت که مذاکره کنندگان در طول شب تلاش کردند تا جزئیات توافق را نهایی کنند و آنها سعی کرده اند این لایحه را در حدود 150 صفحه نگه دارند تا هضم آن برای اعضای کنگره و مردم آسان تر شود. مک کارتی گفت، رئیس جمهور جو بایدن و مک کارتی قرار است در ساعت 2 بعدازظهر یکشنبه به وقت شرقی صحبت کنند تا اطمینان حاصل شود که هر دو طرف بر سر زبان لایحه توافق دارند.

مک کارتی گفت: “ما می دانیم که هر زمانی که در دو طرف می نشینید و مذاکره می کنید، باید با هر دو طرف کار کنید.” بنابراین 100% برای آن چیزی نیست که همه می‌خواهند، اما وقتی نگاه کنید، کشور قوی‌تر خواهد شد.»

پس از نهایی شدن توافق، باید از کنگره عبور کند و امضای بایدن را دریافت کند تا از نکول فاجعه بار بدهی های دولتی آمریکا جلوگیری شود. جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا هشدار داد که عدم افزایش سقف بدهی تا اوایل ژوئن می تواند منجر به “آشوب اقتصادی” شود.

مک کارتی یکشنبه گفت که فکر می‌کند جمهوری‌خواهان از این لایحه حمایت خواهند کرد، و با فرض اینکه بایدن تأیید کند، انتظار دارد دموکرات‌ها نیز از این لایحه حمایت کنند. مک کارتی همچنین بایدن و کارکنانش را به خاطر رفتارشان در جریان مذاکرات پرتنش تحسین کرد.

او گفت: “من فکر می کردم تیم او بسیار حرفه ای، بسیار باهوش و در عین حال بسیار سخت است.”

برخی از جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان، مانند چیپ روی، نماینده تگزاس، از منتقدان سرسخت این توافق در رسانه‌های اجتماعی بوده‌اند. روی در توییتی نوشت یکشنبه که او “تلاش” می کند تا از تصویب این لایحه در مجلس جلوگیری کند.

مک کارتی روز یکشنبه اعضای کنگره را تشویق کرد که پس از انتشار لایحه قبل از اتخاذ موضع، آن را مطالعه کنند.

وی گفت: “اجازه دهیم اعضا در واقع لایحه را قبل از تصمیم گیری برای ادامه کار بخوانند.”