مسیر صخره ای توماس کوریان، رئیس Google Cloud برای کسب سود

مدیر عامل Google Cloud توماس کوریان، سمت راست، در حالی که ساندار پیچای، مدیرعامل آلفابت، در جریان رویداد Google Cloud Next در سانفرانسیسکو در 9 آوریل 2019، از آن خارج می شود، روی صحنه می آید.

مایکل شورت | بلومبرگ | گتی ایماژ

چه زمانی گوگل استخدام کرد اوراکل توماس کوریان چهار سال پیش برای اداره تجارت ابری خود، شرکت جستجوی اینترنتی دلیل روشنی برای اعتماد خود به یک مدیر نرم‌افزار سازمانی شغلی داشت.

گوگل یک شرکت مصرف کننده بود. با وجود سال ها تلاش برای رقابت با آمازون و مایکروسافت در فروش فضای ذخیره‌سازی مبتنی بر ابر، محاسبات و سایر خدمات به شرکت‌های بزرگ، در تلاش خود برای برنده شدن در معاملات خیمه شب بازی کوتاهی کرد.

اخبار مربوط به سرمایه گذاری

تحلیلگران وال استریت می گویند که آمازون همچنان یک خرید است، اما سرمایه گذاران باید در مورد AWS صبور باشند

CNBC Pro

در حالی که گوگل هنوز سومین بازار زیرساخت های ابری ایالات متحده است، کسب و کار آن به سرعت در حال رشد است و از سه ماهه اول، در نهایت به نتایج مثبت آلفابت کمک می کند. در اوایل این هفته، آلفابت اعلام کرد که واحد ابری گوگل 191 میلیون دلار سود عملیاتی داشته است، پس از از دست دادن مجموعا 4 میلیارد دلار در سال های 2021 و 2022. درآمد نسبت به سال قبل 28 درصد افزایش یافت و به 7.45 میلیارد دلار رسید که بسیار از تجارت تبلیغاتی گوگل پیشی گرفت.

کوریان پس از انتشار نتایج در مصاحبه ای به CNBC گفت: «زمانی که من به عضویتم درآمدم، وضعیت چندان خوبی نداشتیم. “من فکر می کنم ما خیلی زود وارد این تجارت شده بودیم. بیشتر شرکت ها ما را به عنوان یک شریک قابل دوام نمی پذیرفتند.”

تشخیص مشکل اصلی کار سختی نبود. گوگل شرکتی متشکل از توسعه دهندگان نرم افزار و دانشمندان داده بود که در ساخت فن آوری های پیچیده آموزش دیده بودند. اما آنها هیچ ایده واقعی برای ساخت، بازاریابی و فروش آنها به دنیای تجارت نداشتند. تحت سلف کوریان، VMware یکی از بنیانگذاران دایان گرین، منتقدان می گویند که کسب و کار ابری گوگل به اندازه کافی رشد نکرده است که بتواند شرکت ها را اداره کند، حتی اگر برای انجام این کار سرمایه گذاری زیادی انجام داده است.

بخش ابری شامل پلتفرم Google Cloud است که با خدمات وب آمازون و مایکروسافت آژور رقابت می کند، و بسته نرم افزاری بهره وری Google Workspace که با مایکروسافت آفیس روبه رو می شود.

کوریان گفت که او در روزهای اولیه خود زمان زیادی را با این فناوری صرف کرد تا ببیند چگونه کار می کند و کجا نیاز به بهبود دارد. از ساعت 4 صبح تا 7 صبح اسناد طراحی فنی را می خواند. عصرها با محصولات بازی می کرد.

کوریان گفت: “ما سازمان را از تفکر تغییر دادیم، ما در حال ساختن فناوری به ساخت محصولات و راه حل ها هستیم.”

به گفته تحلیلگران، بازار هوش مصنوعی در دراز مدت می تواند تریلیون ها ارزش داشته باشد

این بازاری است که گوگل سال‌ها متعهد به برنده شدن آن بوده است، زیرا شرکت‌ها به سرعت حجم کاری را از مراکز داده خود به فضای ابری منتقل می‌کنند. گوگل می‌خواهد نه تنها کسب‌وکار ذخیره‌سازی و محاسباتی را تصاحب کند، بلکه می‌خواهد توسعه‌دهندگان آن شرکت‌ها و دیگران را به استفاده از فناوری پیشرفته‌اش ببرد، به‌ویژه زمانی که سیستم‌های هوش مصنوعی مورد توجه قرار می‌گیرند.

این گسترش هزینه بر بوده است. تقریباً هر سه ماهه، از ابتدای سال 2017 تا سومین دوره سال 2020، روث پورات، رئیس امور مالی به تحلیلگران گفت که فضای ابری بزرگ‌ترین حوزه افزایش تعداد کارها، هم برای فروش و هم برای نقش‌های فنی بوده است. گوگل همچنین این عملیات را از طریق اکتساب، خرید استارتاپ نرم افزار تحلیل داده Looker به قیمت 2.4 میلیارد دلار در سال 2019 و فروشنده نرم افزار امنیتی Mandiant به قیمت 6.1 میلیارد دلار در سال گذشته، توسعه داد.

CNBC در اوایل سال جاری گزارش داد که واحد ابر اکنون بیش از 25 درصد از نیروی کار تمام وقت آلفابت را تشکیل می دهد.

تمرکز کوریان شامل توسعه نقشه‌های راه محصول، معرفی مدل‌های قیمت‌گذاری جدید، تقویت خدمات مشتری و کارآمدتر شدن با زیرساخت‌های خود است که کلیدی برای صرفه‌جویی در هزینه است.

کوریان گفت: “ما زمان چرخه را در روش تهیه و استقرار ماشین آلات به میزان پنج برابر در چهار سال گذشته کاهش داده ایم.” 100 پروژه مختلف وجود دارد که برای بهینه سازی مصرف منابع پیش رفته اند.

موفقیت مشتری رویه ای است که به طور گسترده در دنیای نرم افزار سازمانی به عنوان راهی برای راضی نگه داشتن مشتریان و تمایل به خرید بیشتر، با تاکید بر حفظ و محدود کردن ریزش، پذیرفته شده است.

Google حالت موفقیت مشتری خود را ایجاد کرد تا با مشتریان بیشتر کار کند و جامعه ای متشکل از 100000 شریک را جمع آوری کرد. این شرکت صدها نفر از مهندسان ارشد خود را از مشتریان مهم حمایت کرده است تا بتوانند نحوه استفاده از محصولاتشان را ببینند و بفهمند چه چیزی باید تغییر کند.

کوریان گفت: «ما دو بار در سال جوایزی برای تیم‌هایی داریم که بهترین کار را برای کمک به مشتریان انجام داده‌اند.» وی افزود که گوگل اکنون در میان پنج فروشنده برتر نرم‌افزار سازمانی قرار دارد.

در سال 2020، گوگل ابزارهای بهره وری خود را با نام تجاری Google Workspace وارد کرد. همچنین ردیف‌های قیمت‌گذاری جدیدی صادر کرد که در نتیجه سازمان‌هایی با اندازه‌های مختلف شروع به پرداخت قیمت‌های متفاوت کردند.

در حالی که واحد ابری گوگل به سمت ارسال سود حرکت کرده است، در اعداد مبهم وجود دارد.

هفته گذشته، آلفابت درآمد عملیاتی برای ابر و سایر بخش‌های آن را مجدداً اعلام کرد، که منجر به کاهش زیان ابری در سال‌های 2021 و 2022 شد. مثلا.

اعداد ابری همچنین از افزایش عمر مفید تجهیزات مرکز داده بهره مند شدند. اما کوریان گفت که رقبا اصلاحات استهلاک مشابهی را انجام داده اند.

او گفت: «ما همیشه به سوددهی می‌رسیدیم. “اگر خط را بکشید، می توانید منحنی را ببینید.”

“انضباط سازمانی”

تحت رهبری Kurian، گروه ابری گوگل باید با سهم خود از گردش مالی اجرایی کنار بیاید. خاویر سولترو که رئیس Workspace بود در ماه جولای آنجا را ترک کرد. راب انسلین، تاپ سابق شیره مدیر اجرایی که در سال 2019 به عنوان رئیس بخش عملیات مشتری جهانی به گوگل پیوست، سال گذشته از آنجا جدا شد تا مدیرعامل شرکت شود. UiPath. و کرستن کلیپ هاوس، که رئیس گروه ابری آمریکا بود، در سال 2023 پس از چهار سال حضور در این شرکت، آن را ترک کرد.

اما تعداد کارمندان و همچنین فهرست مشتریان بزرگ این شرکت به رشد خود ادامه داده است. در سه سال گذشته، گوگل با Coinbase، Deutsche Bank، Ford، General Mills و SpaceX قراردادهایی امضا کرده است.

و مشتریان موجود با گوگل عمیق تر شده اند.

انبار خانه گفت که در سال 2016 از ابر عمومی گوگل استفاده می کند، در حالی که گرین مدیرعامل بود. فهیم صدیقی، مدیر ارشد اطلاعات Home Depot، گفت که این خرده فروش لوازم خانگی از زمانی که در اواخر سال 2018 از Staples به آن ملحق شد، ارزش فزاینده ای را از پلتفرم گوگل پیدا کرده است.

صدیقی در مورد کوریان گفت: «او در رشته شرکت آورده است. “ارائه قابلیت ابر، مجموعه ای از قابلیت های فنی جالب یک چیز است. نظم و انضباط در دسترس بودن، قابلیت اطمینان، مدیریت و شریک اثبات شده در این سفر وجود دارد.”

صدیقی گفت Home Depot از مراکز داده و امکانات هم‌مکانی خود و همچنین خدمات ابری گوگل و مایکروسافت استفاده می‌کند. او گفت که گوگل شریک اصلی این شرکت در رایانش ابری است و سال گذشته Home Depot شروع به انتقال اپلیکیشن های تجاری به ابر گوگل کرد.

حرکت بزرگ شریکی که کوریان در ماه‌های اولیه‌اش به‌عنوان مدیرعامل انجام داد، شامل چیزی بود که او آن را «اکوسیستم متن‌باز یکپارچه» می‌نامید. اتحاد بود با کشسان، MongoDB و پنج شرکت دیگر که توزیع نرم افزار منبع باز را می فروشند.

سهام Elastic و MongoDB افزایش یافت زیرا Kurian در کنفرانس ابری Next Google صحبت می کرد که چگونه مشتریان می توانند یک صورتحساب را هنگام استفاده از محصولات شرکت های دیگر که از طریق کنسول ابری گوگل مدیریت می شوند دریافت کنند.

Dev Ittycheria، مدیر عامل MongoDB که نرم‌افزار و خدمات پایگاه داده ابری را می‌فروشد، می‌گوید: «این موسیقی در گوش من بود. در آن زمان، AWS در تلاش بود تا برخی از قابلیت های نرم افزار پایگاه داده MongoDB منبع باز را به سرویس DocumentDB خود اضافه کند.

Ittycheria گفت که ابتکار منبع باز ایده Kurian بوده است و او نحوه همکاری گوگل را تحسین کرد. در سال 2021، گوگل اعلام کرد درصد درآمدی را که در معاملات بازار حفظ می کند از 20 درصد به 3 درصد کاهش می دهد. Ittycheria گفت MongoDB “از ساختار معامله بسیار خوشحال است.”

جفری فلکس، مدیر عامل هارتفورد HealthCare که 37000 کارمند دارد، گفت یکی از دلایلی که سیستم بهداشتی کانکتیکات او سال گذشته از مراکز داده داخلی خود به پلتفرم Google Cloud منتقل شد، این بود که سایر بیمارستان‌های بزرگ گوگل را انتخاب کرده بودند. او گفت Kurian عامل دیگری در انتخاب گوگل از طریق AWS، Azure و Oracle’s cloud بود.

فلکس گفت: «درگیری شخصی او، دانش او از نیات و خواسته‌های ما و، صراحتاً، مهارت‌های شخصی او در حل مسئله، Google Cloud را در این فرآیند متمایز کرد.»

ویل گرانیس، مدیر فناوری Google Cloud، گفت که تعهد Kurian به بهبود پیشنهادات این بخش بلافاصله آشکار شد. گرانیس روزی را در اواخر سال 2018 به یاد آورد، پس از اینکه کوریان برای این نقش انتخاب شد، اما قبل از اینکه او واقعاً کار را شروع کند.

کوریان در یک دفتر گوگل در سانی ویل کالیفرنیا توقف کرد و به کارمندان معرفی شد. پس از جلسه، گرانیس خود را با کوریان در آسانسور تنها یافت و آنها بی صدا به پایین رفتند. همانطور که آنها به سمت پارکینگ می رفتند، گرانیس که در آن زمان مدیر عامل بود، خود را معرفی کرد و آنها شروع به صحبت در مورد یک فناوری مدیریت کانتینر به نام Kubernetes کردند.

به گفته Grannis، کوریان گفت: «من سعی کرده‌ام تا برخی از خوشه‌های Kubernetes را در کنسول ایجاد کنم، و بازخوردهایی هم دارم. “من می خواهم بدانم چگونه می توانیم تجربه را برای توسعه دهندگان بهبود بخشیم.”

مکالمه یک ساعت ادامه داشت.

تماشا کردن: Google Cloud قدرت کسب درآمد دارد

لری کوردیسکو از Osterweis می گوید Google Cloud قدرت درآمد دارد و کلید باز کردن قفل ارزش سهام است.