قاضی فدرال تایید قرص سقط جنین FDA را حفظ می کند و به درخواست تجدید نظر زمان می دهد

طرفداران حقوق سقط جنین در 15 مارس 2023 در مقابل ساختمان فدرال و دادگاه جی ماروین جونز در آماریلو، تگزاس، جمع شدند.

مویزس آویلا | خبرگزاری فرانسه | گتی ایماژ

یک قاضی فدرال در تگزاس روز جمعه تایید سازمان غذا و داروی آمریکا درباره قرص سقط جنین مایفپریستون را در سراسر کشور به حالت تعلیق درآورد، اما اجرای این حکم را یک هفته به تعویق انداخت تا به دولت بایدن فرصت تجدیدنظر بدهد.

اما دقایقی پس از اعلام تصمیم تگزاس، یک قاضی فدرال در ایالت واشنگتن دستور مقدماتی را صادر کرد که اساساً خلاف آن را می‌گفت.

احکام به ظاهر متناقض دادگاه فدرال خارج از ایالت تگزاس و واشنگتن به این معنی است که دادگاه عالی ممکن است در نهایت بر قانونی بودن میفپریستون در ایالات متحده که بیش از دو دهه پیش در سال 2000 توسط FDA تأیید شده بود، بررسی کند.

میفپریستون که در ترکیب با داروی دیگری به نام میزوپروستول استفاده می‌شود، رایج‌ترین روش برای ختم بارداری در ایالات متحده است که حدود نیمی از سقط‌ها را تشکیل می‌دهد.

قاضی آمریکایی متیو کاکسماریک از ناحیه شمالی تگزاس ایالات متحده هفته‌ها پیش در آماریلو یک جلسه استماع کلیدی در مورد این پرونده برگزار کرد، اما اخبار مربوط به تصمیمی که می‌تواند دسترسی به داروی کلیدی سقط جنین را مختل کند، تنها اواخر روز جمعه منتشر شد، زمانی که بسیاری از آمریکایی‌ها برای حضور در آنجا مرخصی داشتند. فرایض دینی

Kacsmaryk تقریباً همه استدلال‌های شاکیان را در مورد حق شکایت آنها تأیید کرد که خواستار حذف تأییدیه FDA از دارو بودند. او استدلال کرد که میفپریستون دارای مشکلات ایمنی جدی است و تصمیم طولانی مدت FDA را مبنی بر ایمن و موثر بودن این دارو به حاشیه می برد.

Kacsmaryk نوشت: “دادگاه تصمیم گیری FDA را به راحتی نمی بیند.” اما در اینجا، FDA به نگرانی‌های ایمنی مشروع خود – با نقض وظیفه قانونی خود – بر اساس استدلال‌ها و مطالعات کاملاً نادرست که از نتایج آن پشتیبانی نمی‌کرد، رضایت داد.

اما در یک چرخش چشمگیر، قاضی توماس اوون رایس از ناحیه ایالات متحده برای ناحیه شرقی واشنگتن اساساً با تصمیم تگزاس مخالفت کرد، زمانی که FDA را از “تغییر وضعیت موجود و حقوق مربوط به در دسترس بودن میفپریستون” منع کرد. 17 ایالت و دی سی که برای نگه داشتن قرص در بازار آنجا شکایت کردند.

جعبه‌هایی از داروی Mifepristone که برای القای سقط جنین پزشکی استفاده می‌شود، برای بیماران در مرکز بهداشتی Planned Parenthood در بیرمنگام، آلاباما، 14 مارس 2022 آماده می‌شود.

ایولین هاکستین | رویترز

مریک گارلند، دادستان کل ایالات متحده، گفت که حکم کاکسماریک در تگزاس “قضاوت متخصص FDA را که بیش از دو دهه پیش صادر شده بود، مبنی بر اینکه میفپریستون ایمن و موثر است، باطل می کند.” گارلند گفت که وزارت دادگستری به حکم تگزاس اعتراض خواهد کرد و از تاییدیه FDA دفاع خواهد کرد.

رئیس جمهور جو بایدن در واکنش به حکم تگزاس، در بیانیه ای گفت: “دولت من با این حکم مبارزه خواهد کرد.”

رئیس جمهور گفت: «اگر این حکم پابرجا باشد، عملاً هیچ نسخه ای وجود نخواهد داشت که مورد تأیید FDA باشد که از این نوع حملات سیاسی و ایدئولوژیک در امان باشد».

پرونده به دادگاه تجدیدنظر ناحیه پنجم ایالات متحده خواهد رفت. اگر دولت بایدن نتواند آن دادگاه را برای لغو حکم کاچماریک متقاعد کند، دسترسی به مایفپریستون در سراسر ایالات متحده به خطر می افتد.

اما رد ایالت واشنگتن ممکن است از دسترسی حداقل در آریزونا، کلرادو، کانکتیکات، دلاور، ایلینوی، میشیگان، نوادا، نیومکزیکو، اورگان، رود آیلند، ورمونت، هاوایی، مین، مریلند، مینه‌سوتا، پنسیلوانیا، ایالت واشنگتن و دی سی

تصمیم Kacsmaryk بر دسترسی به میزوپروستول، که معمولاً به عنوان یک داروی مستقل سقط جنین در سایر نقاط جهان استفاده می شود، تأثیری نخواهد گذاشت. برخی از ارائه دهندگان سقط جنین گفته اند در صورت خروج میفپریستون از بازار، قصد دارند از میزوپروستول به عنوان جایگزینی برای رژیم دو دارویی استفاده کنند.

چگونه شروع شد

ائتلافی از پزشکان مخالف سقط جنین، موسوم به اتحاد برای پزشکی بقراط، در ماه نوامبر از FDA به دلیل تایید میفپریستون شکایت کرد. این گروه استدلال کرد که FDA از اختیارات خود با تأیید میفپریستون از طریق فرآیندی سریع برای داروهای جدید سوء استفاده کرد که به بیماران مبتلا به بیماری‌های جدی یا تهدیدکننده زندگی بیش از آنچه در بازار موجود است کمک می‌کند.

Kacsmaryk ادعاهای این گروه را در روز جمعه پذیرفت و استدلال کرد که بارداری یک بیماری نیست و میفپریستون مزیت درمانی معناداری نسبت به سقط جنین جراحی ارائه نمی دهد.

پزشکان ضد سقط جنین توسط وکلای اتحاد دفاع از آزادی، سازمانی که با قانونگذاران می سی سی پی برای پیش نویس قانون در مرکز سازمان بهداشت زنان دابز علیه جکسون همکاری می کرد، نمایندگی می کردند. آن پرونده در نهایت منجر به لغو Roe v. Wade توسط دادگاه عالی شد.

کاچماریک در سال 2019 پس از انتصاب توسط رئیس جمهور سابق دونالد ترامپ به دادگاه پیوست. نامزدی Kacsmaryk به اتفاق آرا با مخالفت دموکرات های سنا و همچنین سوزان کالینز جمهوری خواه از مین روبرو شد که از حقوق سقط جنین حمایت می کند.

نامزدی او همچنین با مخالفت سازمان های سقط جنین و حقوق LGBTQ مانند Planned Parenthood و Human Rights Campaign مواجه شد.

FDA در پاسخ ژانویه خود به این شکایت، این پرونده را “فوق العاده و بی سابقه” خواند. وکلای آژانس گفتند که نتوانستند هیچ نمونه قبلی را پیدا کنند که دادگاهی تصمیم FDA را برای تأیید یک دارو حدس بزند.

آژانس همچنین گفت میفپریستون تحت یک مسیر تسریع تایید نشده است. بیش از چهار سال از ثبت درخواست اولیه تا تایید قرص طول کشید.

وکلای این آژانس نوشتند که FDA میفپریستون را به عنوان روشی ایمن و موثر برای خاتمه دادن به بارداری زودهنگام بر اساس شواهد علمی گسترده تأیید کرده است. به گفته وکلا، چندین دهه تجربه در میان هزاران زن تأیید کرده است که رژیم دارویی برای بسیاری از بیماران در مقایسه با سقط جنین جراحی یا زایمان، ایمن‌ترین گزینه است.

FDA هشدار داد که خروج میفپریستون از بازار ایالات متحده سلامت زنان را در معرض خطر قرار می دهد در صورتی که نتوانند به این قرص برای پایان ایمن بارداری دسترسی پیدا کنند. وکلای دولت گفته اند که این امر همچنین قدرت تایید داروی فدرال FDA را تضعیف می کند و با ایجاد عدم اطمینان نظارتی در بازار مانع از توسعه دارو می شود.

“اگر تاییدیه های طولانی مدت داروی FDA به راحتی صادر می شد، حتی چند دهه پس از صدور، شرکت های داروسازی نمی توانستند با اطمینان به تصمیمات تایید FDA برای توسعه زیرساخت دارویی-دارویی که آمریکایی ها برای درمان انواع شرایط بهداشتی به آن وابسته هستند اعتماد کنند.” وکلای دولت بایدن نوشتند.

میفپریستون از زمان تایید آن در سال 2000 برای نظارت بر ایمنی و کارایی قرص تحت محدودیت های FDA قرار گرفته است. این محدودیت‌ها مورد انتقاد و طرح دعوی حقوقی از سوی انجمن‌های پزشکی مانند کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان و اخیراً از سوی دادستان‌های کل در ایالت‌های دموکرات قرار گرفته است.

CNBC بهداشت و علم

آخرین پوشش سلامت جهانی CNBC را بخوانید:

FDA به تدریج محدودیت‌های میفپریستون را در طول سال‌ها کاهش داده است و شواهد بیشتری به دست آمده است. FDA اخیراً به داروخانه‌های خرده‌فروشی تأیید شده اجازه داد تا زمانی که بیمار نسخه‌ای از یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی دارد که تحت برنامه نظارت آژانس تأیید شده است، میفپریستون را تجویز کنند.

میزوپروستول، دارویی که با میفپریستون استفاده می شود، به عنوان یک روش مستقل برای ختم بارداری توسط سازمان بهداشت جهانی توصیه می شود. اما FDA به تنهایی میزوپروستول را به عنوان یک داروی سقط جنین تایید نکرده است.

به گفته این سازمان، کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان، میزوپروستول را به عنوان جایگزینی برای سقط جنین های زودهنگام توصیه می کند، اگر میفپریستون در دسترس نباشد، اگرچه به اندازه رژیم دو دارویی موثر نیست.