فیس بوک می تواند به محض هفته آینده با یک دادخواست ضد انحصاری ایالتی روبرو شود

مارک زاکربرگ ، رئیس و مدیر عامل فیس بوک در جلسه کمیته خدمات مالی مجلس در واشنگتن ، 23 اکتبر 2019 ، شهادت می دهد.

ارین اسکات | رویترز

منابع آگاه به این موضوع به یلان موی از CNBC گفتند که دادستان های کل کشور در حال آماده سازی طرح دعوی ضد انحصاری علیه فیس بوک هستند. منابع گفتند که حداقل 20 تا 30 ایالت می توانند در آن شرکت کنند.

این خبر در حالی منتشر می شود که رسانه های متعددی گزارش داده اند که کمیسیون تجارت فدرال احتمالاً دادخواست ضد انحصاری خود را علیه این غول رسانه های اجتماعی تشکیل می دهد. هنوز مشخص نیست که FTC کجا می تواند پرونده ای را انتخاب کند – چه در دادگاه فدرال و چه نزد قاضی قانون اداری. اگر تصمیم به تشکیل پرونده داخلی داشته باشد ، نمی تواند دادخواست خود را با ایالت ها ترکیب کند. رویترز پیش از این گزارش کرده بود که ایالات در حال برنامه ریزی یک پرونده ضد انحصاری علیه فیس بوک هستند.

هم FTC و هم ایالت های ایالتی به رهبری لتیتیا جیمز از نیویورک ، از سال گذشته در مورد فیس بوک تحقیق کرده اند.

اگرچه دامنه کامل تحقیقات آنها به صورت خصوصی باقی مانده است ، دستاوردهای گذشته فیس بوک در اینستاگرام و واتس اپ مدتهاست که منبعی برای بررسی بیشتر توسط طرفداران اجرای قانون تلقی می شود.

اسنادی که تابستان امسال توسط کمیته فرعی دادگستری مجلس درمورد ضد انحصار از تحقیق خود در فیس بوک منتشر شد ، نشان دهنده تفکر داخلی در شرکت در مورد استراتژی خرید آن است. پیام های داخلی نشان می داد که فیس بوک درست قبل از خرید از رشد اینستاگرام تهدید به نظر می رسد و بنیانگذار اینستاگرام می ترسد در صورت امتناع از فروش ، مدیر عامل فیس بوک ، مارک زاکربرگ “وارد حالت نابودی شود”.

یک دادخواست باعث می شود فیس بوک دومین شرکت بزرگ فناوری باشد که در یک سال گذشته با چالش ضد انحصاری مقامات دولتی روبرو شده است. گوگل با یک دادخواست از وزارت دادگستری روبرو است و چندین ایالت همچنان به تحقیق در مورد این شرکت ادامه می دهند.

نتیجه دادخواست های ضد انحصاری علیه هر یک از شرکت ها می تواند بسیار متفاوت باشد. اگر آنها نتوانند در چالش های قانونی پیروز شوند ، مجبور می شوند بخشهایی از مشاغل خود را از بین ببرند یا متعهد به تغییر برخی روشها شوند.

دفتر جیمز ، FTC و فیس بوک از اظهار نظر در این باره خودداری کردند.

در CNBC در YouTube مشترک شوید.

تماشا: به همین دلیل است که برخی از کارشناسان خواستار شکستن Big Tech پس از گزارش ضد انحصاری مجلس هستند