فناوری خودران برای کارخانه ها بهتر از خودروها است

برند لوکس جدید BYD یانگ وانگ اولین مدل خود، U8 را به قیمت بیش از 1 میلیون یوان (160000 دلار) به فروش می رساند.

CNBC | ایولین چنگ

شانگهای – به گفته شرکت چینی باتری و خودروهای الکتریکی، رانندگی کاملاً خودمختار اساساً غیرممکن است و این فناوری در تولید بهتر است اعمال شود. BYD.

بسیاری از شرکت‌های فناوری و خودروهای الکتریکی روی فناوری خودران کار می‌کنند. استفاده از نوعی از فناوری برای کمک به رانندگان در پارکینگ و سایر وظایف به طور فزاینده ای ویژگی است که تسلا و برندهای خودروهای الکتریکی در چین از آن برای جذب خریداران استفاده می کنند – با توجه به رانندگی کاملاً خودمختار.

اما BYD که تا کنون بزرگترین فروشنده داخلی خودروهای الکتریکی در چین است، دیدگاه متفاوتی دارد.

لی یونفی، سخنگوی BYD، به زبان ماندارین، ترجمه شده توسط CNBC، گفت: “ما فکر می کنیم فناوری خودران که کاملاً از انسان جدا شده است بسیار بسیار دور و اساساً غیرممکن است.”

“وقتی به این موضوع فکر می کنیم [self-driving tech] از همه جنبه ها، از نیازهای ایمنی روانی انسان، از اخلاق، مقررات، از فناوری – از جمله کاربرد در این صنعت – ما متوجه نشده ایم [the logic] لی روز سه‌شنبه در حاشیه نمایشگاه خودرو شانگهای به خبرنگاران گفت و ما فکر می‌کنیم که احتمالاً این یک پیشنهاد نادرست است.

«ممکن است صنایع و مشاغل زیادی وجود داشته باشند که پول زیادی روی این موضوع سرمایه گذاری کنند [tech]و پس از سال‌ها سرمایه‌گذاری ثابت می‌کند که به جایی نمی‌رسد.»

نمایشگاه خودرو شانگهای افتتاح می شود - اولین نمایشگاه از زمانی که چین به کنترل کووید خود پایان داد

استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های فعال فناوری سال‌ها در چین برای توسعه فناوری کاملاً خودران کار کرده‌اند. برخی از مشاغل از مقامات محلی در حومه پکن، شانگهای و سایر شهرها برای استفاده از تاکسی های خودران تأیید شده اند.

برای خودروهای شخصی، وسایل نقلیه کاملاً خودران هنوز در جاده های عمومی چین مجاز نیستند.

لی از BYD می‌گوید سالانه حدود 2 میلیون نفر در تصادفات رانندگی کشته می‌شوند و در سناریوی کاملاً خودران، تشخیص دقیق مقصر دشوار خواهد بود.

توسعه دهندگان فناوری رانندگی کمکی می گویند که ویژگی های آن – مانند ترمز نرم در هنگام تشخیص یک مانع جاده – می تواند به رانندگی ایمن تر کمک کند.

BYD همچنین فناوری رانندگی کمکی را در برخی مدل ها ارائه می دهد. در اوایل ماه جاری، این شرکت اعلام کرد که فناوری جذب ضربه جدید را برای خودروهای رده بالاتر خود عرضه خواهد کرد.

اتوماسیون کارخانه

با وجود افزایش استفاده از فناوری در کارخانه‌های خودروسازی، لی گفت که مونتاژ نهایی همچنان به نیروی انسانی متکی است.

در مورد خودروهای الکتریکی از CNBC Pro بیشتر بخوانید

او گفت که در چین، با در نظر گرفتن دستمزدها و مزایای ماهانه مانند خوابگاه در محل که شرکت باید بسازد، هر کارگر کارخانه حدود 150000 یوان در سال هزینه دارد.

او گفت که طی پنج سال، این هزینه بین 600000 یوان تا 700000 یوان است. لی گفت تا زمانی که شرکت بتواند فناوری خودکار را با همان قیمت خریداری کند، ارزش آن به مراتب بیشتر از استفاده در خودرو است. او اشاره کرد که چگونه یک دستگاه نیازی به خوردن یا خوابیدن ندارد.

با این حال، هنوز مشخص نیست که هنوز چقدر سرمایه گذاری و تحقیقات فناوری برای ایجاد ربات هایی لازم است که بتوانند جوشکاری پیچیده و سایر کارهای مونتاژ نهایی را انجام دهند.