فدرال رزرو می گوید که نگرانی ها در مورد ثبات مالی پس از نجات بانک ادامه دارد

فدرال رزرو در واشنگتن دی سی

ویسیاتی | E+ | گتی ایماژ

فدرال رزرو روز دوشنبه در گزارشی اعلام کرد: فشارهای سیستم بانکی، استرس املاک و مستغلات و تورم مداوم نگرانی‌ها در مورد ثبات مالی است، هرچند که سیستم به طور کلی پایدار است.

بانک مرکزی گزارش دوره ای خود را در مورد سلامت مالی و اقتصادی کشور، نظرسنجی از کارشناسان بازار، اقتصاددانان، دانشگاهیان و سایرین منتشر کرد که نشان دهنده بزرگترین ترس از شرایط فعلی است.

در این گزارش آمده است: «موضوعاتی که اغلب در این نظرسنجی به آنها اشاره می‌شود، تورم مداوم و سیاست‌های پولی سخت‌تر، استرس در بخش بانکی، املاک تجاری و مسکونی و تنش‌های ژئوپلیتیکی است».

فدرال رزرو آخرین بار گزارش ثبات مالی خود را در نوامبر 2022 منتشر کرد، قبل از انفجار حدود دو ماه پیش چندین بانک متوسط ​​برجسته، از جمله بانک سیلیکون ولی، یک منبع تامین مالی مهم برای شرکت های فناوری.

در واکنش به این بحران، فدرال رزرو چندین اقدام مالی اضطراری را اجرا کرد که به گفته آن به ثبات سیستم کمک کرده است.

در این گزارش آمده است: «به طور کلی، بخش بانکی با ظرفیت جذب زیان قابل توجهی انعطاف پذیر باقی ماند. مداخلات سیاستی توسط فدرال رزرو و سایر آژانس‌ها به کاهش این فشارها و محدود کردن پتانسیل استرس بیشتر کمک کرد.

چندین بخش به عنوان دارای پتانسیل بالا برای مشکل شناسایی شدند.

آنها شامل صندوق های بازار پول، استیبل کوین ها و صندوق های تامینی، به ویژه شرکت های بزرگتر هستند. با این حال، این گزارش همچنین خاطرنشان می‌کند که اهرم به طور کلی در بدهی‌های خانوار و مشاغل، از جمله املاک تجاری، که یک نقطه دردسر بالقوه برای اقتصاد است، پایین است.

این گزارش در همان روزی منتشر شد که نظرسنجی فدرال رزرو از افسران ارشد وام در بانک ها نشان داد که استانداردهای وام دهی سخت تر و تقاضای کمتری در پیش است.

از جمله نگرانی های افسران وام دهی، خروج سپرده ها، تضعیف اقتصاد و نقدینگی بانک ها بود. وام‌های تجاری و صنعتی، و همچنین املاک تجاری، به‌عنوان نقطه‌ی استرس‌زا ذکر شدند.

با این حال، گزارش ثبات خاطرنشان کرد که نسبت‌های سرمایه بانکی در حدود چیزی است که طبیعی تلقی می‌شود، در حالی که اهرم عمدتاً پایین‌تر است. این بانک اهرم مالی در موسسات مالی غیربانکی مانند صندوق های تامینی را برجسته کرد.

در این گزارش آمده است: “اقدامات انجام شده توسط بخش رسمی به سپرده گذاران اطمینان خاطر داد و سیستم بانکی گسترده همچنان سالم و مقاوم باقی ماند. برای کل سیستم بانکی، کل سرمایه بانک ها کافی بود.”

فدرال رزرو افزود که آماده است هر اقدامی را که برای پایدار نگه داشتن سیستم لازم است انجام دهد.