روسیه تهدیدهای خود مبنی بر کنار گذاشتن طرح غلات دریای سیاه را تجدید می کند

یک کشاورز و عضو اتحادیه AgroUnia در روز دوشنبه، 17 آوریل 2023، فروشگاه های دانه ذرت فروخته نشده را در مزرعه ای در Sedziejowo، لهستان، بازرسی می کند.

بارتک سادووسکی | بلومبرگ | گتی ایماژ

ملل متحد – امنیت غذایی اولیه ده‌ها میلیون نفر در سراسر جهان در حال بررسی این موضوع است که آیا روسیه توافقی را حفظ خواهد کرد که به غلات اوکراینی اجازه داده است از طریق دریای سیاه حرکت کنند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز سه شنبه تهدیدات خود مبنی بر کنار گذاشتن ابتکار غلات دریای سیاه را تکرار کرد، توافقی که اجازه صادرات امن محصولات کشاورزی در زمان جنگ از بنادر محاصره شده اوکراین را می دهد.

لاوروف به خبرنگاران در سازمان ملل گفت که یکی از خواسته های مسکو این است که بانک کشاورزی روسیه یا Rosselkhozbank به سیستم بانکی سوئیفت بازگردد.

دو روز پس از آغاز تهاجم تمام عیار روسیه به اوکراین، ایالات متحده، متحدان اروپایی و کانادا اقدام به مسدود کردن بانک های کلیدی روسیه از سیستم پیام رسانی بین بانکی، سوئیفت کردند.

محرومیت مسکو از سوئیفت، که مخفف انجمن ارتباطات مالی بین بانکی جهانی در سراسر جهان است، این کشور را از بسیاری از سیستم مالی جهانی جدا کرد.

لاوروف همچنین گفت که این معامله در حال حاضر یک طرفه است زیرا کودهای روسیه قادر به ترانزیت مشابه غلات اوکراینی نیستند.

لاوروف در یک کنفرانس مطبوعاتی به خبرنگاران گفت: «این معامله غلات نامیده نمی‌شود، بلکه ابتکار دریای سیاه نامیده می‌شود و در خود متن توافق آمده است که این امر در مورد گسترش فرصت‌های صادرات غلات و کود است.»

او افزود: «این توافقی نیست که ما در 22 ژوئیه با آن موافقت کردیم. لاوروف گفت که ده ها کشتی باری روسیه حامل حدود 200000 تن کود در بنادر اروپا گیر کرده اند.

کشتی‌هایی از جمله کشتی‌هایی که غلات را از اوکراین حمل می‌کنند و در انتظار بازرسی هستند، در 2 نوامبر 2022 در استانبول ترکیه در سواحل استانبول لنگر انداخته‌اند.

کریس مک گرات | گتی ایماژ