دیسانتیس عفو متهمان 6 ژانویه ترامپ را رد نمی کند

حامیان رئیس جمهور سابق ایالات متحده دونالد ترامپ در خارج از ساختمان کنگره، 6 ژانویه 2021 تجمع کردند.

پروبال رشید | لایت راکت | گتی ایماژ

ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا، روز پنجشنبه گفت که به عنوان رئیس جمهور، عفو افرادی را که قربانیان «هدف گیری سیاسی» تلقی می شوند، در اولویت «روز اول» قرار می دهد و ضمناً گفت که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا می تواند بخشی از این گروه باشد.

دیسانتیس، رقیب اصلی ترامپ در رقابت های مقدماتی ریاست جمهوری جمهوری خواهان در سال 2024، در یک برنامه گفتگوی محافظه کارانه از او پرسیده شد که آیا در صورت متهم شدن به جنایات فدرال، رئیس جمهور سابق را مورد عفو قرار می دهد یا خیر. وزارت دادگستری در حال انجام تحقیقات جنایی متعددی درباره ترامپ است.

از فرماندار همچنین پرسیده شد که آیا او معتقد است که رئیس جمهور بعدی جمهوریخواه باید به عفو متهمانی که در رابطه با حمله 6 ژانویه 2021 به ساختمان کنگره آمریکا متهم شده اند نگاه کند.

دیسانتیس در پاسخ به او گفت: «در روز اول، من افرادی خواهم داشت که گرد هم می‌آیند و همه این موارد را بررسی می‌کنند، افرادی که قربانی سلاح‌سازی یا هدف‌گیری سیاسی هستند و ما در صدور عفو تهاجمی خواهیم بود».

مصاحبه‌گر کلی تراویس خاطرنشان کرد که این موضع می‌تواند «از مادربزرگ‌ای که تا حد بالقوه خود ترامپ دستگیر و تحت تعقیب قرار گرفته است، اعمال شود».

دیسانتیس پاسخ داد: “من می گویم هر نمونه ای از رفتار ناپسند مبتنی بر سیاست یا سلاح گرایی در آن بررسی گنجانده می شود، مهم نیست چقدر کوچک یا بزرگ.”

وزارت دادگستری گفت که در این ماه بیش از 1033 متهم به عنوان بخشی از تحقیقات خود در مورد شورش کنگره دستگیر شده اند.

اظهارات فرماندار در “نمایش کلی تراویس و باک سکستون” به عنوان بخشی از یک انفجار رسانه ای 12 مرحله ای در اولین روز کامل او به عنوان نامزد رسمی ریاست جمهوری جمهوری خواهان بیان شد. فرماندار روز چهارشنبه مدارک لازم را به کمیسیون انتخابات فدرال داد و سپس در گفتگوی زنده توییتری با ایلان ماسک که با مشکلات فنی مواجه بود، نامزدی خود را تایید کرد.

ترامپ در اکثر نظرسنجی‌های انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان پیشتاز است و دیسانتیس نزدیک‌ترین رقیب اوست. اما ترامپ با قرار گرفتن در معرض قانونی مواجه می شود که می تواند پیشروی او را با داغ شدن دوره مقدماتی از بین ببرد.

ترامپ ماه گذشته توسط دادستانی منهتن به ده ها فقره جعل سوابق تجاری مربوط به پرداخت های پولی که اندکی قبل از انتخابات 2016 به زنان ارسال شده بود متهم شد. ترامپ همچنین در مرکز تحقیقات درباره دخالت احتمالی در انتخابات گرجستان در سال 2020 قرار دارد.

پرونده جنایی نیویورک برای محاکمه از 25 مارس 2024 و در فصل انتخابات مقدماتی آغاز می شود. دیسانتیس نتوانست ترامپ را به دلیل محکومیت احتمالی در آن پرونده عفو کند.

در سطح فدرال، جایی که اتهامات جنایی مشمول اختیارات بخشش رئیس جمهور است، جک اسمیت، بازپرس ویژه وزارت دادگستری در حال تحقیق درباره رویدادهای 6 ژانویه 2021 و انتقال اسناد طبقه بندی شده به اقامتگاه تفریحی مار-آ-لاگو ترامپ پس از خروج او است. ریاست جمهوری

دیسانتیس در مصاحبه پنجشنبه همچنین وزارت دادگستری و اف‌بی‌آی را متهم کرد که به روش‌های متعدد دیگری از جمله «تعقیب والدین» در جلسات هیئت‌مدیره مدرسه «سلاح» شده‌اند. مریک گارلند، دادستان کل، از وزارت دادگستری در برابر این اتهامات جمهوری خواهان دفاع کرده است.

دیسانتیس گفت که قصد دارد به جای اینکه تا پایان دوره ریاستش در کاخ سفید منتظر بماند، از قدرت عفو “در خط مقدم” استفاده کند.

او گفت: “ما نمونه هایی را پیدا خواهیم کرد که در آن دولت علیه گروه های نارضایتی مورد استفاده قرار گرفته است و در صورت اقتضا تسکین هایی را اعمال خواهیم کرد. اما این کار به صورت موردی انجام خواهد شد.”