دموکرات های سنا خواستار بررسی سفرهای لوکس هستند

کلارنس توماس، دستیار قاضی، در 23 آوریل 2021، در طی یک عکس دسته جمعی از قضات دادگاه عالی در واشنگتن ژست می گیرد.

ارین شاف | استخر | رویترز

اکثریت دموکرات کمیته قضایی سنا روز دوشنبه خواستار تحقیق در مورد رفتار کلارنس توماس قاضی دیوان عالی شد، پس از گزارشی که نشان داد او نتوانسته سال‌ها سفرهای مجلل را که توسط یک سرمایه‌گذار جمهوری‌خواه فاش شده است، فاش کند.

در نامه ای از دیک دوربین، رئیس هیئت مدیره ایلینویز و 10 عضو دموکرات دیگر هیئت قضایی سنا، جان رابرتز، قاضی ارشد، جان رابرتز باید “فورا” تحقیقاتی را درباره “چگونه چنین رفتاری ممکن است انجام دهد” در ساعت خود باز کند.

این کمیته در این نامه اعلام کرده است که “در روزهای آینده” جلسه ای را در مورد “ضرورت بازگرداندن اعتماد به معیارهای اخلاقی دیوان عالی کشور” برگزار خواهد کرد.

دموکرات‌ها همچنین هشدار دادند که اگر دادگاه عالی به تنهایی این کار را انجام ندهد، «قانونی را برای حل این موضوع بررسی خواهند کرد».

این نامه سه روز پس از آن صادر شد که توماس گفت در اوایل تصدی خود به عنوان قاضی دیوان عالی به او توصیه شده بود که “این نوع مهمان نوازی شخصی از سوی دوستان شخصی نزدیک، که تجارتی در دادگاه نداشتند، قابل گزارش نیست.”

توماس در بیانیه‌ای گفت: «من در طول دوران تصدی خود تلاش کرده‌ام از این مشاوره پیروی کنم و همیشه به دنبال پیروی از دستورالعمل‌های افشای اطلاعات بوده‌ام.

قاضی 74 ساله که از سال 1991 در بالاترین دادگاه کشور خدمت کرده است، در پاسخ به گزارش ProPublica در پنجشنبه گذشته مبنی بر پذیرش سفرهای پرهزینه از اهداکننده ثروتمند GOP برای بیش از دو دهه، هارلان کرو بود.

کرو به ProPublica گفت: “میهمان نوازی که ما در طول سال ها از Thomas’s ارائه کرده ایم با مهمان نوازی که ما از بسیاری دیگر از دوستان عزیزمان کرده ایم تفاوتی ندارد.” به گفته ProPublica، این مهمان‌نوازی شامل تعطیلات با قایق تفریحی 162 فوتی کرو، پرواز با جت خصوصی اهداکننده GOP و اقامت در استراحتگاه انحصاری او بود.

این تحقیقات که به مجموعه‌ای از اسناد و مصاحبه‌ها اشاره می‌کند، همچنین به نقل از کارشناسان اخلاقی می‌گوید که به نظر می‌رسد توماس با گزارش نکردن سفرها، قانون افشای اطلاعات را نقض کرده است. اما برخی از کارشناسان اخلاق قضایی گفته‌اند که ممکن است توماس طبق قوانینی که قبل از به‌روزرسانی در ماه گذشته وضع شده بود، مجبور به گزارش سفرها نبوده باشد.

بیانیه توماس خاطرنشان کرد که دستورالعمل‌های گزارش‌دهی «اکنون در حال تغییر هستند، زیرا کمیته کنفرانس قضایی مسئول افشای مالی کل قوه قضاییه فدرال در همین ماه گذشته دستورالعمل‌های جدیدی را اعلام کرد. و البته قصد من این است که این را دنبال کنم. راهنمایی در آینده.”

در نامه هیئت قضایی سنا به رابرتز آمده است که ناتوانی توماس در گزارش این سفرها “به وضوح با استانداردهای اخلاقی که مردم آمریکا از هر فردی در موقعیت اعتماد عمومی انتظار دارند، ناسازگار است.”

این نامه پس از آن منتشر شد که دوربین، نماینده اکثریت سنا، خواستار تحمیل یک “قانون رفتار قابل اجرا” برای قضات شد، کسانی که به قوانین اخلاقی مشابهی که سایر قضات فدرال پیروی می کنند، مقید نیستند.