دقایقی نشان می دهد فدرال رزرو انتظار دارد که بحران بانکی امسال باعث رکود شود

دقایق فدرال رزرو: اثرات آشفتگی بانکی احتمالاً در اواخر سال 2023 منجر به رکود خواهد شد

واشنگتن – بر اساس اسناد فدرال رزرو منتشر شده در روز چهارشنبه، پیامدهای بحران بانکی ایالات متحده احتمالاً اقتصاد را در اواخر سال جاری به سمت رکود سوق خواهد داد.

صورتجلسه جلسه مارس کمیته بازار آزاد فدرال شامل ارائه ای از کارکنان در مورد عواقب احتمالی شکست بانک سیلیکون ولی و ناآرامی های دیگر در بخش مالی که از اوایل ماه مارس آغاز شد.

اگرچه مایکل بار، معاون نظارت، گفت که بخش بانکی “سالم و انعطاف پذیر است”، اقتصاددانان کارکنان گفتند که اقتصاد ضربه خواهد خورد.

در خلاصه این نشست آمده است: «با توجه به ارزیابی آن‌ها از اثرات بالقوه اقتصادی تحولات اخیر بخش بانکی، پیش‌بینی کارکنان در زمان جلسه مارس شامل یک رکود خفیف بود که از اواخر امسال شروع می‌شود و طی دو سال بعد بهبود می‌یابد». .

پیش‌بینی‌های پس از این نشست نشان داد که مقامات فدرال رزرو انتظار دارند رشد تولید ناخالص داخلی تنها 0.4 درصد برای کل سال 2023 باشد.

این بحران برخی گمانه‌زنی‌ها را در مورد اینکه فدرال رزرو ممکن است روی نرخ‌ها باقی بماند، ایجاد کرده بود، اما مقامات تاکید کردند که برای مهار تورم باید اقدامات بیشتری انجام شود.

مقامات FOMC در نهایت به افزایش 0.25 درصدی نرخ استقراض معیار رأی دادند که نهمین افزایش در سال گذشته بود. این باعث شد که نرخ وجوه فدرال به محدوده هدف 4.75٪ -5٪ برسد، بالاترین سطح از اواخر سال 2007.

Swonk از KPMG می گوید فدرال رزرو باید در جلسه بعدی مکث کند

افزایش نرخ بهره کمتر از دو هفته پس از آن صورت گرفت که بانک سیلیکون ولی، در آن زمان هفدهمین موسسه بزرگ ایالات متحده، به دنبال افزایش سپرده‌ها سقوط کرد. شکست SVB و دو مورد دیگر، فدرال رزرو را تشویق کرد تا تسهیلات وام اضطراری ایجاد کند تا اطمینان حاصل شود که بانک ها می توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

از زمان نشست، داده‌های تورم عمدتاً با اهداف فدرال رزرو همکاری می‌کردند. مقامات در این نشست گفتند که شاهد کاهش بیشتر قیمت ها هستند.

در این صورتجلسه آمده است: «با انعکاس اثرات انقباض پیش‌بینی‌شده کمتر در بازارهای محصول و کار، پیش‌بینی می‌شود که تورم اصلی در سال آینده به شدت کاهش یابد».

اما نگرانی در مورد شرایط اقتصادی گسترده تر، به ویژه با توجه به مشکلات بانکی همچنان بالا بود. پس از فروپاشی SVB و سایر موسسات، مقامات فدرال رزرو یک تسهیلات استقراضی جدید برای بانک ها باز کردند و شرایط را برای وام های اضطراری در پنجره تخفیف تسهیل کردند.

در این صورتجلسه اشاره شد که این برنامه ها به این صنعت کمک کرد تا از مشکلات عبور کند، اما مسئولان گفتند که انتظار دارند وام دهی سخت تر شود و شرایط اعتباری بدتر شود.

در این صورتجلسه آمده است: “حتی با اقدامات، شرکت کنندگان متوجه شدند که عدم اطمینان قابل توجهی در مورد چگونگی تکامل آن شرایط وجود دارد.”

افزایش نیم امتیازی اگر برای بحران نباشد؟

برخی از سیاستگذاران در حالی که مشاهده می‌کردند بحران چگونه رخ می‌دهد، این سوال را مطرح کردند که آیا باید نرخ‌ها را ثابت نگه دارند یا خیر. با این حال، آنها تسلیم شدند و موافقت کردند که به افزایش نرخ بهره دیگری رای دهند “به دلیل تورم بالا، قدرت داده های اقتصادی اخیر و تعهد آنها برای پایین آوردن تورم به هدف بلندمدت 2 درصدی کمیته”.

در واقع در صورتجلسه اشاره شد که برخی از اعضا قبل از مشکلات بانکی به سمت افزایش نیم واحدی تمایل داشتند. مقامات گفتند که تورم “بسیار زیاد” است، اگرچه آنها تأکید کردند که داده های دریافتی و تأثیر افزایش ها باید هنگام تدوین سیاست های آینده در نظر گرفته شود.

در این صورتجلسه آمده است: «چندین شرکت کننده بر لزوم حفظ انعطاف پذیری و اختیاری بودن در تعیین موضع مناسب سیاست پولی با توجه به چشم انداز اقتصادی بسیار نامطمئن تأکید کردند.

داده های تورم عموماً با اهداف فدرال رزرو هماهنگ بوده است.

شاخص قیمت مخارج مصرف شخصی، که سیاست‌گذاران تورم سنج را بیش از همه دنبال می‌کنند، در فوریه تنها 0.3 درصد افزایش یافت و 4.6 درصد به صورت سالانه افزایش یافت. سود ماهانه کمتر از حد انتظار بود.

اوایل روز چهارشنبه، شاخص قیمت مصرف کننده تنها 0.1 درصد در ماه مارس افزایش یافت و به سرعت سالانه 5 درصد کاهش یافت که این رقم نسبت به فوریه یک واحد درصد کاهش یافت.

با این حال، این قرائت سرفصل CPI عمدتاً به دلیل کاهش قیمت مواد غذایی و انرژی متوقف شد و افزایش هزینه‌های سرپناه باعث شد تورم اصلی 0.4 درصد در ماه و 5.6 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یابد که کمی بالاتر از نرخ در فوریه بود. فدرال رزرو انتظار دارد تورم مسکن در طول سال کاهش یابد.

اخبار بدی در زمینه تورم وجود داشت: نظرسنجی ماهانه فدرال رزرو نیویورک نشان داد که انتظارات تورمی در سال آینده با نیم درصد افزایش به 4.75 درصد در ماه مارس رسیده است.

طبق داده‌های گروه CME، از بعدازظهر چهارشنبه، بازارها احتمال 72 درصدی را برای افزایش یک چهارم درصدی بیشتر در ماه مه قبل از چرخش سیاستی که در آن فدرال رزرو قبل از پایان سال کاهش می‌دهد، تعیین کردند.

اگرچه FOMC افزایش در ماه مارس را تصویب کرد، اما در بیانیه پس از نشست تغییری داد. در جایی که اظهارات قبلی به نیاز به “افزایش مداوم” اشاره داشت، کمیته عبارت را تغییر داد تا نشان دهد که افزایش بیشتر “ممکن است مناسب باشد”.