داده های داروی کاهش وزن الی لیلی تیرزپاتید منتشر شد

مدیر عامل Eli Lilly دیوید ریکز در مورد درآمد سه ماهه اول: امسال سال رشد و سرمایه گذاری خواهد بود

بیمارانی که مصرف کردند الی لیلیاین شرکت در نتایج کارآزمایی بالینی که روز پنجشنبه منتشر شد، گفت که داروی کاهش وزن تیرزپاتید به طور متوسط ​​تا 34 پوند یا 16 درصد از وزن بدن خود را از دست داده است.

Eli Lilly قصد دارد درخواست خود را برای تأیید دارو از سازمان غذا و دارو در هفته‌های آینده تکمیل کند و انتظار دارد تا اواخر امسال اقدامات نظارتی انجام شود. FDA سال گذشته تیرزپاتید را برای دیابت نوع 2 تایید کرد، اما این دارو برای کاهش وزن تایید نشده است.

دیوید ریکز، مدیر عامل Eli Lilly، روز پنجشنبه در برنامه “Squawk Box” CNBC گفت: این تایید “فرصتی را برای افراد بیشتری برای بهره مندی از tirzepatide باز می کند.” وی افزود که این دارو “نقطه جدیدی را برای کاهش وزن و افراد مبتلا به دیابت ایجاد می کند.”

این داده ها زمانی به دست می آیند که شرکت ها تلاش می کنند از افزایش تقاضای مصرف کنندگان برای درمان های کاهش وزن سرمایه گذاری کنند. برخی از کارشناسان از افزایش استفاده از داروها به عنوان گسترش بالقوه مضر فرهنگ رژیم غذایی انتقاد کرده اند.

مرحله سوم کارآزمایی 938 بزرگسال دارای اضافه وزن و دیابت نوع 2 را دنبال کرد. بیمارانی که نسخه 10 میلی گرمی از تزریق را بعد از 72 هفته مصرف کردند به طور متوسط ​​نزدیک به 30 پوند از دست دادند، در حالی که بیمارانی که 15 میلی گرم تزریق کردند به طور متوسط ​​34 پوند از دست دادند.

بیماران گروه دارونما که قرص مصرف نکردند به طور متوسط ​​7 پوند از دست دادند.

حدود 86٪ از بیماران در کارآزمایی که تیرزپاتید مصرف کردند حداقل 5٪ از وزن بدن خود را از دست دادند، در مقایسه با حدود 30٪ در گروه دارونما.

یک داروساز جعبه‌ای از مونجارو، یک داروی تزریقی تیرزپاتید را به نمایش می‌گذارد که برای درمان دیابت نوع 2 استفاده می‌شود و توسط لیلی در داروخانه Rock Canyon در پروو، یوتا، 29 مه 2023 ساخته شده است.

جرج فری | رویترز

جف امیک، معاون ارشد توسعه محصول Eli Lilly در بیانیه ای گفت: سطح متوسط ​​کاهش وزن مشاهده شده در این کارآزمایی «قبلاً در آزمایشات فاز 3 برای چاقی یا اضافه وزن و دیابت نوع 2 به دست نیامده بود».

تیرزپاتید همچنین سطح A1C را کاهش داد که میانگین سطح قند خون بدن را در سه ماه گذشته اندازه گیری می کند. سطوح بالاتر A1C با خطر بالاتر عوارض دیابت مرتبط است.

الی لیلی گفت که به نظارت بر نتایج آزمایش ادامه خواهد داد. این شرکت یافته ها را در کنفرانس انجمن دیابت آمریکا در ماه ژوئن ارائه خواهد کرد و تحقیقات را به یک مجله معتبر ارسال خواهد کرد.

دکتر رابرت گابی، مدیر ارشد علمی و پزشکی ADA در بیانیه ای گفت: کاهش وزن در این کارآزمایی “قابل توجه و از نظر بالینی بسیار معنی دار است.”

گابای گفت کاهش وزن کمتر از آنچه در کارآزمایی بالینی قبلی بر روی تیرزپاتید گزارش شده بود، که این دارو را در بیمارانی که چاقی داشتند اما دیابت نداشتند، بررسی شد. بیمارانی که در کارآزمایی 2022 تیرزپاتید مصرف کردند تا 22.5 درصد از وزن بدن خود را از دست دادند.

اما Gabbay گفت که تفاوت کاهش وزن بین کارآزمایی جدید و کارآزمایی غیر دیابتی با سایر تحقیقات دارویی کاهش وزن مطابقت دارد.

CNBC بهداشت و علم

آخرین پوشش سلامت جهانی CNBC را بخوانید:

داروهایی مانند تیرزپاتید و رقیب نوو نوردیسکOzempic و Wegovy در سال های اخیر به دلیل کاهش وزن “معجزه” به کانون توجه ملی تبدیل شده اند.

اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی، سلبریتی‌های هالیوود و حتی ایلان ماسک، غول فناوری میلیاردر، از این تزریق‌های محبوب برای رهایی از وزن ناخواسته استفاده کرده‌اند.

اما کارشناسان می گویند این داروها ممکن است فرهنگ رژیم غذایی خطرناکی را که کاهش وزن و لاغری را ایده آل می کند، تداوم بخشند.

برخی از بیمارانی که مصرف داروها را قطع می کنند نیز از افزایش وزن شکایت دارند که کنترل آن دشوار است.

تیرزپاتید با تقلید از دو هورمون تولید شده طبیعی در روده به نام های GLP-1 و GIP عمل می کند. هنگامی که فرد سیر است، هورمون ها به مغز سیگنال می دهند و اشتهای او را سرکوب می کنند.

Ozempic و Wegovy فقط GLP-1 را هدف قرار می دهند. بیمارانی که اوزمپیک را در یک کارآزمایی بالینی در سال 2021 مصرف کردند، تقریباً 15 درصد از وزن بدن خود را از دست دادند.

الی لیلی در اوایل این ماه یک کارآزمایی بالینی جدید را ثبت کرد که tirzepatide را در مقابل Wegovy روی 700 بیمار مبتلا به چاقی یا اضافه وزن با شرایط سلامت مرتبط با وزن قرار می دهد. این شرکت انتظار دارد این مطالعه را در سال 2025 تکمیل کند.