حکم قرص سقط جنین نگرانی های «خرید قاضی» را دوباره در کانون توجه قرار می دهد

دعوای محوری بر سر تایید سازمان غذا و داروی آمریکا با قرص سقط جنین مایفپریستون، اتهامات جدیدی مبنی بر «خرید قاضی» از سوی شاکیانی که به دنبال مخاطبی مطلوب برای دعوای خود هستند، برانگیخته است.

نبرد حقوقی بر سر قرص سقط جنین عمدتاً در آماریلو، تگزاس، محل استقرار یک بخش دادگاه فدرال با تنها یک قاضی منطقه، متیو کاکسماریک، رخ داده است.

Kacsmaryk که در سال 2019 توسط رئیس جمهور سابق دونالد ترامپ به سمت ریاست فدرال منصوب شد، قبلا برای گروه حقوقی محافظه کار مسیحی First Liberty Institute کار می کرد و از دیدگاه های محافظه کارانه اجتماعی در مورد حقوق LGBTQ و سقط جنین حمایت می کرد.

با طرح شکایت در آماریلو، کادر گروه های ضد سقط جنین که به دنبال لغو تاییدیه FDA از دارو بودند، عملا تضمین کردند که Kacsmaryk به پرونده آنها رسیدگی خواهد کرد. منتقدان شاکیان را متهم به هدف قرار دادن Kacsmaryk برای ریاست این پرونده کرده‌اند، زیرا به نظر می‌رسید که او نسبت به استدلال‌های آنها که این دارو که در سال 2000 تصویب شد، نگرانی‌های ایمنی عمده‌ای دارد، همدل‌تر بود.

مری زیگلر، استاد حقوق در دانشگاه کالیفرنیا، دیویس، به CNBC گفت: «ما همیشه نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که قضات مطابق با زندگی‌نامه‌شان عمل خواهند کرد».

اما “اگر شما اتحاد مدافع آزادی هستید” – گروه حقوقی که نماینده برخی از شاکیان است – “شما کسی را می خواهید [Kacsmaryk] زیرا شانس شما بهتر خواهد شد.”

دادگاه آماریلو بلافاصله به درخواست CNBC برای اظهار نظر پاسخ نداد.

منتقدان می گویند استراتژی هدف قرار دادن بخش های تک قاضی به درک عدالت قضایی آسیب می زند. آن‌ها استدلال می‌کنند که شاکیان از روند معمول پرونده‌هایی که به‌طور تصادفی اختصاص داده می‌شوند دور می‌زنند – همانطور که یکی از دادگاه‌های فدرال توضیح می‌دهد که عمدتاً برای “اجتناب از خرید قاضی” است.

Kacsmaryk روز جمعه تایید mifepristone را به حالت تعلیق درآورد، در حالی که به دولت بایدن فرصت داد تا درخواست تجدید نظر کند. در همان روز، یک قاضی فدرال دیگر به FDA دستور داد در دسترس بودن این قرص را در 17 ایالت محدود نکند که اساساً با حکم قاضی تگزاس در تضاد بود. این موضوع می تواند به دیوان عالی ایالات متحده که اکثریت محافظه کار 6-3 را دارد، مطرح شود.

حکمی در مورد وضعیت قانونی این قرص پیامدهای گسترده ای در سراسر کشور خواهد داشت، از جمله در ایالت هایی که پس از تصمیم دادگاه عالی برای لغو رو علیه وید در سال گذشته، سقط جنین همچنان قانونی است. سقط جنین دارویی رایج ترین شکل این عمل در ایالات متحده است

وکیل یکی از شاکیان اتهام خرید قاضی را رد کرده است.

دنیس هارل، مشاور ارشد اتحاد دفاع از آزادی، در ماه فوریه به فاکس نیوز گفت: “ما بسیار مطمئن هستیم که هر قاضی که به مقررات FDA و آنچه FDA واقعا انجام داده است نگاه کند، برای ما حکم خواهد داد.” این همان چیزی است که ما به دنبال آن هستیم، فقط یک محاکمه عادلانه، یک فرصت عادلانه برای ارائه استدلال هایمان به دادگاه.»

هارل همچنین به فاکس گفت که اتحاد برای پزشکی بقراط، گروهی از پزشکان ضد سقط جنین به نمایندگی از اتحاد دفاع از آزادی، در آماریلو مستقر است.

اما طبق گزارش ها، دادگاه کاچماریک به یک مقصد ترجیحی برای دلایل حقوقی محافظه کار تبدیل شده است. این قاضی بارها از چالش های سیاست های دولت بایدن جانبداری کرده است.

سایر قضات نیز اتهامات مشابهی را برانگیخته اند. ترامپ متهم به خرید قاضی برای آیلین کانن قاضی فدرال فلوریدا بود که او را منصوب کرد، زمانی که در سال 2022 شکایتی گسترده علیه رقیب سیاسی سابق خود هیلاری کلینتون در بخش کانن تنظیم کرد.

این پرونده در عوض به قاضی دونالد میدلبروکز، منصوب رئیس جمهور سابق بیل کلینتون، محول شد. میدلبروکز آن را رد کرد.

اما کانن ماه‌ها بعد به‌طور تصادفی به شکایت دیگری از ترامپ منصوب شد، این شکایت از یک قاضی خواست تا یک «استاد ویژه» را برای بررسی اسناد دولتی که اف‌بی‌آی در یورش به خانه استراحتگاه رئیس‌جمهور سابق مار-آ-لاگو در ماه اوت ضبط کرده بود، منصوب کند. کانن درخواست ترامپ را پذیرفت و باعث تعجب برخی کارشناسان حقوقی در آن زمان شد.

برای اصحاب دعوا تلاش برای رسیدگی به پرونده های خود در سودمندترین محیط جدید نیست. این استراتژی نیز یک استراتژی جناحی نیست: زیگلر خاطرنشان کرد که در سال 2017 یک چالش برای ممنوعیت سفر جنجالی رئیس جمهور وقت ترامپ در هاوایی ثبت شد.

زیگلر گفت که این نوع خرید در انجمن “همیشه نوعی پروکسی ناقص” برای کسانی است که به دنبال یک قاضی دلسوز هستند. او اشاره کرد که قضات مترقی در ایالت های محافظه کار وجود دارند و بالعکس.

اما با اقامه دعوی در شعبه تک قاضی، شاکی به راحتی می تواند یک قاضی خاص را هدف قرار دهد.

استیو ولدک، کارشناس قانون اساسی در ماه فوریه نوشت: “از 27 شعبه در چهار دادگاه منطقه ای تگزاس، 9 شعبه دارای یک قاضی واحد هستند و 10 شعبه دیگر تنها دو قاضی دارند.”

در یک پرونده جداگانه که در سال جاری در مقابل Kacsmaryk مطرح شد، وزارت دادگستری خواستار انتقال به دادگاه فدرال دیگری شد، با این استدلال که تصمیم به “فروشگاه انجمن” به دادگاه آماریلو “اعتماد عمومی به اجرای عدالت را تضعیف می کند” زیرا دادگاه “هیچ ارتباطی با این اختلاف ندارد.” Kacsmaryk آن درخواست را رد کرد.

یکی دیگر از گزارش های وزارت دادگستری در فوریه به کن پکستون، دادستان کل تگزاس اشاره کرد و این مقام جمهوری خواه را متهم کرد که 18 مورد از 28 شکایت خود را علیه دولت بایدن در بخش های تک قاضی مطرح کرده است. دفتر پکستون از تصمیمات خود در مورد محل تشکیل پرونده های خود دفاع کرده و ماه گذشته به سی ان ان گفت که اتهامات دولت بایدن خطر “تضعیف اعتماد عمومی به سیستم قانونی” را دارد.

زیگلر این دیدگاه را تکرار کرد که حتی ظاهر خرید قاضی می تواند اعتماد به دادگاه ها را از بین ببرد.

او گفت: «وقتی مردم می‌دانند که می‌توان با انتخاب قاضی حکم به نتیجه‌ای داد، متقاعد کردن مردم به مشروع بودن دادگاه‌ها واقعاً سخت می‌شود.