جف شل، مدیرعامل NBCUniversal تصمیمات تعیین کننده شرکت را پشت سر می گذارد

(LR) مایکل کاوانا، مدیر مالی وقت Comcast، با برایان رابرتز، مدیر اجرایی Comcast، هنگام ورود به کنفرانس سالانه Sun Valley Allen & Company، 9 ژوئیه 2019 در Sun Valley، آیداهو، صحبت می کند.

درو انگرر | گتی ایماژ

با از بین رفتن شوک ناشی از جدایی ناگهانی جف شل، مدیر اجرایی NBCUniversal، مدیران شرکت مادر NBCUniversal، Comcast، باید در مورد تعدادی از موارد اصلی تصمیم گیری کند که آینده شرکت را در 12 تا 24 ماه آینده تعیین می کند.

شل اعلام کرد که بلافاصله یکشنبه پس از اعتراف به رابطه نامناسب با یکی از کارکنان NBCUniversal، شرکت را ترک می کند. مایک کاوانا، رئیس Comcast، بخش NBCUniversal را اداره خواهد کرد، اگرچه مشخص نیست تا چه مدت. در حالی که کاوانا از سال 2015 در Comcast بوده است و قبل از ارتقاء خود به ریاست در ماه اکتبر به عنوان مدیر ارشد مالی شرکت مشغول به کار بوده است، پیشینه او مدیریت کسب و کارهای رسانه ای بزرگ نیست. کاوانا قبل از پیوستن به Comcast بیش از 20 سال یک بانکدار بود.

خروج شل در زمان بسیار مهمی برای آینده این شرکت خبری و سرگرمی رخ می دهد. در حالی که شل هرگز تصمیم گیرنده نهایی در Comcast نبود – این شغل به مدیر عامل شرکت برایان رابرتز می رسد که خانواده او شرکت را کنترل می کند – نظرات و دیدگاه او به دیکته کردن مسیر شرکت از طریق استریم، حقوق ورزشی و خرید کمک کرد.

NBCUniversal به تصمیمات بزرگ در هر سه دسته در ماه های آینده خیره شده است.

تصمیم هولو

در سال 2019، NBCUniversal با یک معامله غیرعادی با دیزنی موافقت کرد و به آن اجازه داد 33 درصد از سهام خود در Hulu را در ژانویه 2024 به ارزش حداقل 27.5 میلیارد دلار بفروشد. اما نظرات باب ایگر، مدیرعامل دیزنی در اوایل سال جاری انگیزه دیزنی برای خرید باقیمانده Hulu را زیر سوال برد.

ایگر در ماه فوریه به دیوید فابر از CNBC گفت: “همه چیز روی میز است.” دیزنی می تواند باقیمانده Hulu را بخرد یا 66 درصد سهام خود را بفروشد – احتمالاً به Comcast.

شل از طرفداران پر و پا قرص Hulu بود و فکر می‌کرد که می‌تواند تلاش‌های پخش جریانی NBCUniversal را افزایش دهد. Hulu سال 2022 را با 48 میلیون مشترک به پایان رساند، که بیش از دو برابر تعداد مشتریانی است که برای سرویس پخش پرچمدار NBCUniversal، Peacock، که در ژانویه به 20 میلیون نفر رسید، پرداخت کردند. هر دو سرویس پخش مستقر در ایالات متحده هستند. متحد کردن مالکیت Hulu می تواند به یک شرکت رسانه ای اجازه دهد تا نام تجاری را در سطح جهانی گسترش دهد و ده ها میلیون مشترک دیگر اضافه کند.

خرید 66 درصد سهام Hulu از دیزنی می تواند بیش از 20 میلیارد دلار برای Comcast هزینه داشته باشد. رابرتز همچنان تصمیم گیرنده نهایی چنین حرکتی خواهد بود. از دست دادن اپراتور برتر NBCUniversal ممکن است باعث توقف رابرتز در معامله شود. یا، شاید، رابرتز را تشویق کند تا از طریق یک خرید بزرگ، رهبری جدید پیدا کند.

حقوق NBA

CNBC در فوریه گزارش داد که NBC Sports علاقه مند به بازگرداندن اتحادیه ملی بسکتبال به NBC، خانه پخش تلویزیونی آن از سال 1990 تا 2002 است.

مشخص نیست که آیا NBC واقعاً برای خرید حق امتیاز، به عنوان دیزنی و کاوشگر برادران وارنر تا اوایل سال آینده دارای حق مذاکره انحصاری با NBA هستند. اما اگر NBA تصمیم بگیرد که NBC را به عنوان شریک می‌خواهد، شرکت رسانه‌ای باید میلیاردها دلار در سال برای این امتیاز بپردازد. NBA به دنبال افزایش قابل توجهی در پرداخت حقوق فعلی است که سالانه 1.4 میلیارد دلار برای دیزنی و 1.2 میلیارد دلار برای برادران وارنر دیسکاوری است.

NBCUniversal همچنین مالک چندین شبکه ورزشی منطقه‌ای است که کسب‌وکار طولانی‌مدت آن‌ها زیر سوال می‌رود، زیرا NBA و لیگ اصلی بیسبال درباره نحوه پخش بازی‌های محلی در بحبوحه ورشکستگی Sinclair’s Diamond Sports Group تجدید نظر می‌کنند.

مارک لازاروس در ماه مه 2020 به ریاست شبکه تلویزیونی و استریم NBC یونیورسال ارتقا یافت. او بیش از یک دهه است که سرپرستی گروه ورزشی NBC را بر عهده داشته است. رابرتز و کاوانا می‌توانند همچنان به لازاروس و رئیس NBC Sports پیت بواکوا برای اقدامات حقوق رسانه‌ای آینده اعتماد کنند.

ادغام با Warner Bros. Discovery

فیل در اتاق با NBCUniversal گمانه زنی های مکرر در محافل رسانه ای است که ادغام با کاوشگر برادران وارنر ممکن است در دو سال آینده بیاید. برادران وارنر دیسکاوری باید قبل از تکمیل فروش برای اهداف مالیاتی، دو سال صبر کند AT&Tواگذاری WarnerMedia به Discovery Communications.

اگر قرار بود یک معامله Comcast-Warner Bros. Discovery اتفاق بیفتد، شل ممکن بود نقشی در شرکت آینده نداشته باشد. دیوید زاسلاو، مدیرعامل برادران وارنر دیسکاوری می‌تواند دارایی‌های رسانه‌ای ترکیبی را اداره کند.

جان مالون، عضو هیئت مدیره برادران وارنر دیسکاوری در سال 2021 به CNBC گفت: “شکی نیست” رابرتز می خواست WarnerMedia را بخرد اما به دلیل مخالفت نظارتی این کار را نکرد.

مالون در سال 2021 گفت: “نظر من به برایان این بود که این ترشی از شیشه است.” “اگر محیط نظارتی اجازه دهد، در ادامه راه، می‌توان انواع روابط را بین این شرکتی که در حال ایجاد آن هستیم و شرکت برایان در نظر گرفت. فکر می کنم فرصت های زیادی برای این کشف وجود دارد-[WarnerMedia] شرکت برای همکاری با NBCUniversal برای توسعه کسب و کارهای موفق.”

این امکان وجود دارد که یک دولت ریاست جمهوری جمهوری خواه بتواند از ایده ادغام استقبال کند. پویایی بازار نیز از سال 2021 تغییر کرده است و به طور بالقوه به متقاعد کردن رابرتز و زاسلاو برای ادغام کمک می کند. هر دو Comcast و Warner Bros. Discovery پس از از دست دادن ارزش قابل توجهی در سال 2022، شرکت های کوچکتری هستند.

با توجه به پیشینه کاوانا در امور مالی، به جای عملیات، رابرتز ممکن است برنامه خود را برای ادغام NBCUniversal در صورتی که کاوانا را در این نقش نگه دارد به جای یافتن یک جایگزین خارجی، نشان دهد. اگر آن شخص به سادگی شرکت را به سمت ادغام سوق دهد، ممکن است برای رابرتز انتخاب یک رهبر جدید برای NBCUniversal منطقی نباشد.

افشا: Comcast مالک NBCUniversal، شرکت مادر CNBC است.

تماشا کنید: خدمه CNBC ‘Squawk on the Street’ افکار خود را پس از برکناری مدیر عامل NBCU به اشتراک گذاشتند.

جف شل، مدیرعامل ان‌بی‌سی یونیورسال، پس از تحقیقات در مورد رفتار نامناسب، کنار گذاشته شد