تفاوت های ماهی تازه و منجمد میدانید؟

1. اولین تفاوت عمده ی ماهی تازه و ماهی فریز شده در خصوصیات فیزیکی این دو مشخص می شود.ماهی منجمد بوی زننده ی شدیدی دارد،تکه های باله یا پوست نامنسجم است و به راحتی از هم پاشیده می شوند و این عوامل منجر به کاهش کیفیت محصول می شوند.ماهی تازه دارای چشم های شفاف و کمی برآمده و پوستی براق و مستحکم است .

 

به علاوه آبشش هایی به رنگ قرمز روشن دارد وبه همین علت بوی بد قوی و زننده ای ندارد. تمام این موارد باعث می شوند ماهی گوشتی خوشرنگ تر با بافت منسجم تری داشته باشد که در نهایت کیفیت آن را بالا می برد و میتوان غذای دلپذیری با آن طبخ کرد که همه از شکل ظاهری،مزه و بوی آن لذت ببرند.از آنجا که بو و مزه ی بهتر به معنای مصرف بیشتر ماهی و رسیدن مواد مغذی موجود در آن به بدن ،مخصوصا در کودکان، است ،پس بهتر است حین خرید به این خصوصیات توجه کنید.

 

2. دومین تفاوتی که منجر به برتری ماهی تازه می شود خواص تغذیه ای آن است. طبق تحقیقات علمی  ماهی تازه دارای امگا 3 و اسید های چرب مفید بیشتری نسبت به ماهی منجمدی ست که مدتها در سردخانه نگهداری شده است.

 

امگا 3 یکی از مهم ترین منابع مغذی است که برای تقویت سیستم ایمنی، حفظ سلامت مغز ،کنترل وزن و عملکرد کبد مفید است ودر صورت مصرف مقادیر کافی، می تواند از ابتلا به بعضی سرطان ها جلوگیری کند.همچنین ماهی منجمد شده بدلیل از دست دادن آب موجود، حاوی مقادیر کمتری از ویتامین ها و مواد معدنی محلول در آب است که ارزش تغذیه ای آن را پایین تر می آورد.

 

3. علاوه بر این ها ،انجماد می تواند به صورت غیر مستقیم باعث افزایش احتمال عفونت های باکتریایی شود زیرا اگر ماهی منجمد شده به خوبی یخ زدایی نشود احتمال خام ماندن آن قسمت های منجمد در حین پخت بیشتر است و احتمال بروز بیماری های عفونی ناشی از با باکتری هایی مانند شیگلا، سالمونلا و کلستریدیوم افزایش می یابد.

بیشتر بخوانید