ترامپ از مایکل کوهن 500 میلیون دلار شکایت کرد

مایکل کوهن، وکیل شخصی دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواه ریاست جمهوری آمریکا، پشت سر ترامپ ایستاده است.

جاناتان ارنست | رویترز

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا روز چهارشنبه از مایکل کوهن، وکیل و تعمیرکار شخصی خود شکایت کرد و حداقل 500 میلیون دلار به اتهام نقض قرارداد و “غنی سازی ناعادلانه” طلب کرد.

دعوای مدنی که در دادگاه فدرال در میامی تنظیم شد، کوهن را به “نشر اکاذیب” درباره ترامپ، نقض روابط وکیل و موکل خود و نقض قرارداد محرمانه ای که با سازمان ترامپ امضا کرده بود، متهم کرد.

اتهامات علیه کوهن، که زمانی رابطه نزدیکش با ترامپ در سال 2018 از بین رفت، در حالی مطرح می شود که این وکیل از کار افتاده به شاهد اصلی علیه رئیس جمهور سابق در یک پرونده جنایی در منهتن تبدیل شده است.

ترامپ، اولین رئیس‌جمهور سابقی که با اتهامات جنایی روبرو شد، در اوایل ماه جاری نسبت به 34 فقره جعل سوابق تجاری در آن پرونده بی‌گناه شد. تمرکز آن بر پرداخت‌های پولی که قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ انجام شده بود، است، که کوهن آن را برای ترامپ تسهیل کرد.

رئیس‌جمهور سابق سابق این کشور پیش از این متهم شده بود که از دادگاه به عنوان ابزاری برای مقابله با مخالفان خود استفاده کرده است.

الخاندرو بریتو، وکیل ترامپ در این پرونده، سؤالات CNBC در مورد زمان شکایت جدید علیه کوهن را به سخنگوی ستاد انتخاباتی ترامپ در سال 2024 ارجاع داد. این سخنگوی در بیانیه ای گفت که این شکایت و تخلفات ادعایی کوهن “برای خود باقی است.”

در این شکایت ادعا شده است که تعهدات امانتداری کوهن به ترامپ «از رابطه وکیل و موکل و محرومیت متهم جان سالم به در می‌برد و تا به امروز نیز قابل اجراست».

در این دعوی ادعا شده است که “فحش ترین نقض تعهدات و قرارداد کوهن” در ارتباط با کتاب های کاملی است که او در سال های 2020 و 2022 منتشر کرد، و همچنین ادعاهایی که در پادکست خود “Mea Culpa” مطرح شد.

لنی دیویس، وکیل کوهن در بیانیه ای گفت: به نظر می رسد که آقای ترامپ بار دیگر از سیستم قضایی به عنوان نوعی آزار و اذیت و ارعاب علیه مایکل کوهن استفاده کرده و از آن سوء استفاده می کند.

دیویس گفت که این شکایت “بیهوده” نشان می دهد که ترامپ “از خطرات قانونی احتمالی خود وحشت زده است و تلاش می کند پیامی را به سایر شاهدان احتمالی که با دادستان ها علیه او همکاری می کنند ارسال کند.”