بعد از پرتاب چشمگیر فضاپیمای اسپیس ایکس چه خواهد شد

Starship برای اولین بار با تقویت کننده Super Heavy خود از تگزاس در 20 آوریل 2023 راه اندازی می شود.

اسپیس ایکس

گرد و غبار در تگزاس نشسته است، اما کار برای پاکسازی قدرتمندترین موشک جهان و پرواز موشک بعدی در عرض چند ماه در حال انجام است.

اسپیس ایکس ایلان ماسک برای اولین بار بیش از یک هفته پیش استارشیپ کامل خود را به فضا پرتاب کرد. در حالی که وسیله نقلیه نزدیک به 400 فوتی بیش از سه دقیقه پرواز کرد – با دستیابی به چندین نقطه عطف برای موشکی در مقیاس بی‌سابقه – استارشیپ همچنین چندین موتور را در طول پرتاب از دست داد، آسیب شدیدی به زیرساخت‌های زمینی وارد کرد و در نهایت نتوانست به فضا برسد. موشک شروع به سقوط کرد و عمداً در هوا منهدم شد.

برای دریافت نسخه های هفتگی خبرنامه سرمایه گذاری در فضا CNBC اینجا ثبت نام کنید.

همانطور که بیل نلسون، مدیر ناسا، روز پنجشنبه به کمیته علم، فضا و فناوری مجلس نمایندگان گفت که اسپیس ایکس “یک سوراخ در سکوی پرتاب ایجاد کرد.”

این شرکت امیدوار است موشک استارشیپ دیگری را در ماه ژوئن یا جولای به فضا پرتاب کند، اما این جدول زمانی به عوامل مختلفی از جمله کار تعمیر، امضای نظارتی و آمادگی نمونه اولیه بعدی آن بستگی دارد.

راه اندازی آسیب به سایت

زباله‌ها در 22 آوریل 2023، پس از اینکه فضاپیمای SpaceX در 20 آوریل برای آزمایش پرواز از Starbase در بوکا شیکا، تگزاس از زمین خارج شد، پراکنده می‌شود.

پاتریک تی فالون | Afp | گتی ایماژ

بزرگترین مانع برای پرتاب دوم ممکن است پاکسازی دلهره آور باشد.

بلافاصله پس از پرتاب، اسپیس ایکس فرآیند پاکسازی سکوی پرتاب و ارزیابی آسیب به زیرساخت آن را آغاز کرد. عکس‌های گرفته شده توسط تماشاچیان، نتیجه خشونت‌بار موتورهای تقویت‌کننده Super Heavy را نشان می‌دهد که دهانه‌ای را در زمین حفر کرده و زباله‌ها را به برج پرتاب، تانک‌های مجاور و سایر تجهیزات زمینی کوبیده است.

ناسا گفت: “من خواسته ام، بنابراین می توانم به شما گزارش دهم که از امروز اسپیس ایکس همچنان می گوید که آنها فکر می کنند حداقل دو ماه طول می کشد تا سکوی پرتاب را بازسازی کند و همزمان حدود دو ماه طول بکشد تا دومین وسیله نقلیه خود برای پرتاب آماده شود.” رئیس نلسون روز پنجشنبه به قانونگذاران گفت و آخرین به روز رسانی را در مورد جدول زمانی شرکت برای بازگشت به پرواز ارائه کرد.

آژانس فضایی در موفقیت Starship علاقه مند است، زیرا ناسا در سال 2021 قراردادی تقریباً 3 میلیارد دلاری به SpaceX برای استفاده از این موشک برای فرود فضانوردان بر روی ماه به عنوان بخشی از برنامه Artemis داده است.

یکی از اعضای عمومی در 22 آوریل 2023 پس از بلند شدن فضاپیمای SpaceX برای آزمایش پرواز از Starbase در بوکا چیکا، تگزاس، از میان یک میدان زباله در سکوی پرتاب عبور کرد.

پاتریک تی فالون | Afp | گتی ایماژ

رهبری اسپیس ایکس قبل از پرتاب بارها گفته بود که منفجر نشدن سکوی پرتاب موفقیتی برای اولین پرتاب محسوب می شود. اما زیرساخت ها همچنان ضربه خوردند. ماسک در یک سری توییت پس از پرتاب، آسیب قابل توجهی را به سکوی پرتاب بتنی که این شرکت ساخته بود توصیف کرد و گفت امیدوار است این موشک قبل از پرتاب به پایه ای که از آن پشتیبانی می کند آسیب زیادی وارد نکرده باشد.

تنها چیزی که از تیر تکیه گاه جانبی بتنی باقی مانده، میلگرد است! ماسک گفت.

پس از اینکه فضاپیمای اسپیس ایکس در 20 آوریل برای آزمایش پرواز از Starbase در بوکا شیکا، تگزاس از زمین بلند شد، زباله‌ها روی سکوی پرتاب و مخازن آسیب‌دیده (راست عقب) در 22 آوریل 2023 پر می‌شوند.

پاتریک تی فالون | خبرگزاری فرانسه | گتی ایماژ

مدیر عامل شرکت اضافه کرد که در تحلیل اسپیس ایکس “هنوز اوایل” بود، اما حدس زد که “نیروی موتورها در هنگام گاز گرفتن ممکن است بتن را خرد کرده باشد، نه اینکه به سادگی آن را فرسایش دهد.” هنگامی که اسپیس ایکس به طور خلاصه 33 موتور رپتور تقویت کننده را قبل از پرتاب آزمایش کرد، ماسک گفت: “موتورها فقط در نیمه رانش بودند” که قبلاً از ایجاد سوراخی در زمین جلوگیری می کرد.

یک راه حل بالقوه: ماسک گفت که اسپیس ایکس در حال ساخت یک صفحه فولادی عظیم خنک کننده با آب برای قرار گرفتن در زیر پایه پرتاب است. او گفت که صفحه “به موقع” برای اولین تلاش آماده نیست و اعتراف کرد که شرکت “به اشتباه فکر می کرد” که بتن در برابر پرتاب مقاومت می کند.

بررسی نظارتی

هنگامی که موشک در 20 آوریل 2023 از تگزاس از تگزاس پرتاب می شود، یک ابر گرد و غبار در زیر استارشیپ رشد می کند.

اسپیس ایکس

مجوز پرتاب SpaceX از اداره هوانوردی فدرال یک گام نهایی برای بلند کردن Starship از زمین بود که مدت‌ها انتظارش را می‌کشیدیم، که باعث می‌شود تحقیقات تنظیم‌کننده در مورد این اولین پرواز به عنوان یک مازاد بر پرواز دوم باشد.

پرواز آزمایشی استارشیپ بررسی‌های FAA را برانگیخت که در واقع تنظیم‌کننده اصلی برنامه موشکی اسپیس ایکس است. طبق استاندارد یک «ناهنجاری» پرتاب، مانند این انفجار در هوا، FAA تحقیقاتی را در مورد پرواز و پیامدهای آن آغاز کرد. این حرکت باعث می شود Starship آینده پرتاب شود تا زمانی که تحقیقات را ببندد و اسپیس ایکس را برای پیشبرد تحت مجوزی که رگولاتور در اوایل ماه جاری به این شرکت داده بود، آزاد کند.

این آژانس در بیانیه ای در 20 آوریل، روز 20 آوریل، گفت: “بازگشت به پرواز Starship/Super Heavy وسیله نقلیه بر اساس تصمیم FAA است که هر سیستم، فرآیند یا رویه مرتبط با این حادثه را تحت تاثیر قرار نمی دهد.” پرتاب Starship و انفجار بعدی.

اعضای عمومی در 22 آوریل 2023 پس از بلند شدن فضاپیمای SpaceX برای آزمایش پرواز از Starbase در بوکا چیکا، تگزاس، در 22 آوریل 2023 از میان یک میدان زباله در سکوی پرتاب عبور می کنند.

پاتریک تی فالون | Afp | گتی ایماژ

علاوه بر این، سرویس ماهی و حیات وحش ایالات متحده در این هفته فاش کرد که پرتاب استارشیپ آتش سوزی 3.5 هکتاری را در زمین متعلق به پارک ایالتی بوکا چیکا تگزاس به راه انداخت. FWS حیات وحش مرده‌ای را در سرزمین‌های پناهگاه محلی، که زیستگاه گونه‌های در معرض خطر انقراض است، پیدا نکرد، اما متوجه شد که نیروی مخرب موشک، بتن و فلز را «هزاران پا دورتر» پرتاب کرده و ابری از گرد و غبار و بتن پودر شده را ایجاد کرده است که تا آنجا سقوط کرده است. در فاصله 6.5 مایلی از محل پرتاب.

‘سخت افزار غنی’

نمونه اولیه سفینه فضایی اسپیس ایکس در 18 آوریل 2023 در خلیجی در پایگاه ستارگان اسپیس ایکس در بوکا چیکا، تگزاس ایستاده است.

پاتریک تی فالون | خبرگزاری فرانسه | گتی ایماژ

یک قطعه از تلاش دوم اسپیس ایکس تا حد زیادی در حال انجام است: خط لوله تولید یک نمونه اولیه Starship دیگر.

این شرکت قصد داشت اولین پرواز تقویت کننده Starship و Super Heavy را در تابستان 2021 راه اندازی کند، اما رئیس جمهور و مدیر عملیات Gwynne Shotwell اخیراً گفت که پرواز افتتاحیه تا حدودی به تعویق افتاده است زیرا شرکت بر روی توسعه سیستم های تولید متمرکز شده است. کشتی را خواهد ساخت.” این شرکت در چند سال گذشته تاسیسات “Starbase” خود را به طور پیوسته گسترش داده است.

به لطف علاقه مندان زیادی که هر دقیقه از کار اسپیس ایکس را در تگزاس جنوبی پخش زنده می کنند، ظاهراً این شرکت 10 نمونه اولیه Starship دیگر در مراحل مختلف مونتاژ و همچنین تا هفت تقویت کننده Super Heavy دیگر دارد.

نلسون در برابر اعضای کنگره به همان اندازه تبلیغ کرد و توضیح داد که چگونه شرکت توسعه موشکی متفاوت از آژانس فضایی دارد.

اکنون درک کنید که انفجار، در روشی که اسپیس ایکس انجام می‌دهد، خرابی بزرگی نیست. آنها سخت‌افزاری غنی هستند، به این معنی که تعداد زیادی از آن موشک‌ها را آماده کرده‌اند، و این شیوه عملکرد آنهاست – آنها پرتاب می‌کنند، اگر چیزی پیش بیاید. نلسون گفت، اشتباه متوجه می شوند که چیست، به عقب برمی گردند و دوباره آن را راه اندازی می کنند.

مانند هر برنامه توسعه موشکی، و به ویژه بزرگترین برنامه مونتاژ شده تا کنون، جدول زمانی اسپیس ایکس برای پرواز بعدی استارشیپ احتمالا تکامل یافته و تغییر خواهد کرد.

استارشیپ اسپیس ایکس، قدرتمندترین موشکی که تاکنون ساخته شده است، منفجر می شود