بحران بانکی تاثیرات کندی بر اقتصاد دارد

مردم در 14 فوریه 2023 در شهر نیویورک از کنار بورس اوراق بهادار نیویورک (NYSE) عبور می کنند.

اسپنسر پلات | گتی ایماژ

بحران بانکی که کمتر از دو ماه پیش شروع شد، اکنون به نظر می‌رسد که کمتر جنبه گسترده‌ای برای اقتصاد ایالات متحده داشته باشد تا یک جریان آهسته که راه خود را طی می‌کند و به عنوان یک کاتالیزور بالقوه برای رکودی که اواخر امسال بسیار مورد انتظار است عمل خواهد کرد.

از آنجایی که بانک‌ها تأثیری را که افزایش سپرده‌ها بر عملیات آنها داشته است گزارش می‌دهند، تصویر متفاوتی است: مؤسسات بزرگ‌تری مانند جی پی مورگان چیس و بانک آمریکا ضربه بسیار کمتری را تحمل کردند، در حالی که همتایان کوچکتر مانند جمهوری اول با یک دعوای بسیار سخت تر و مبارزه برای بقا روبرو می شوید.

این بدان معناست که خط لوله پول به وال استریت عمدتاً زنده و سالم باقی می ماند در حالی که وضعیت در خیابان اصلی بسیار متغیر است.

استیون بلیتز، اقتصاددان ارشد ایالات متحده در TS Lombard گفت: “بانک های کوچک کمتر وام می دهند. این یک ضربه اعتباری در آمریکای میانه، در خیابان اصلی است.” “این برای رشد منفی است.”

چقدر منفی در روزها و ماه های نزدیک با جریان داده ها آشکار می شود.

فرست ریپابلیک، یک وام دهنده منطقه ای که به عنوان عاملی برای تاثیر سخت رکود سپرده ها به این بخش تلقی می شود، درآمدی را منتشر کرد که انتظارات را شکست داد، اما در غیر این صورت منعکس کننده یک شرکت در حال مبارزه بود.

درآمدهای بانکی عمدتاً برای سه ماهه اول مناسب بوده است، اما آینده این بخش نامشخص است. سهام تحت فشار بوده اند بانک SPDR S&P ETF (KBE) بیش از 3 درصد در معاملات بعد از ظهر سه شنبه کاهش یافت.

رابرت ساکین، اقتصاددان جهانی سیتی گروپ، در یادداشت مشتری گفت: “به جای ارائه اطلاعات جدید، درآمدهای این هفته تایید می کند که استرس بانکی تا پایان ماه مارس تثبیت شده و در مجموعه محدودی از بانک ها مهار شده است.” “این در مورد بهترین نتیجه کلان است که می توان به آن امیدوار بود که استرس ها در ماه گذشته ظاهر شدند.”

تماشای رشد پیش رو

انتظار می رود در آینده نزدیک، با وجود مشکلات بانکی، قرائت رشد اقتصادی سه ماهه اول تا حد زیادی مثبت باشد.

بر اساس برآورد داوجونز، زمانی که وزارت بازرگانی تخمین اولیه خود را در مورد افزایش تولید ناخالص داخلی برای سه ماه اول سال منتشر می کند، انتظار می رود که افزایش 2 درصدی را نشان دهد. ردیاب داده فدرال رزرو آتلانتا سود بهتری 2.5 درصدی را پیش بینی می کند.

با این حال، انتظار نمی رود که این رشد دوام بیاورد، زیرا در درجه اول به دلیل دو عامل به هم پیوسته است: افزایش نرخ بهره فدرال رزرو با هدف سرد کردن اقتصاد و کاهش تورم، و محدودیت در وام دهی بانک های کوچک. برای اولین بار، First Republic گزارش داد که بیش از 40 درصد کاهش سپرده داشته است، بخشی از کاهش 563 میلیارد دلاری در سال جاری در بین بانک های ایالات متحده که وام دادن را سخت تر می کند.

با این حال، بلیتز و بسیاری از همکارانش هنوز انتظار دارند هر رکودی کم عمق و کوتاه مدت باشد.

دیوید زرووس از Jefferies می گوید: تغییرات نرخ بهره می تواند ثروت را از سهامداران به سپرده گذاران منتقل کند.

او گفت: “همه چیز مدام به من می گوید. آیا می توانی رکودی داشته باشی که توسط خودرو و مسکن هدایت نشود؟ بله، می توانی. این رکودی است که با از دست دادن دارایی ها، از دست دادن درآمد و در نهایت به همه چیز سرازیر می شود.” گفت. این یک رکود خفیف است. رکود 2008-2009 هر 40 سال یکبار اتفاق می افتد. این یک رویداد 10 ساله نیست.

در واقع، آخرین رکود فقط دو سال پیش در روزهای اولیه بحران کووید بود. این رکود از نظر تاریخی تند و کوتاه بود و با یک مجموعه بی‌سابقه محرک‌های مالی و پولی که همچنان در اقتصاد جریان دارد، پایان یافت.

به نظر می‌رسد که هزینه‌های مصرف‌کننده در مواجهه با بحران بانکی نسبتاً خوب است و سیتی‌گروپ پس‌اندازهای اضافی را حدود 1 تریلیون دلار تخمین زده است. با این حال، نرخ های معوقه و موجودی هر دو در حال افزایش هستند: مودیز روز سه شنبه گزارش داد که میزان شارژ کارت اعتباری در سه ماهه اول 2.6 درصد بوده است که نسبت به سه ماهه چهارم سال 2022 0.57 درصد افزایش یافته است، در حالی که موجودی ها 20.1 درصد به صورت سالانه افزایش یافته است.

نرخ های پس انداز شخصی نیز کاهش یافته است و از 13.4 درصد در سال 2021 به 4.6 درصد در فوریه کاهش یافته است.

اما جامع‌ترین گزارشی که تاکنون منتشر شده و دوره تعطیلی بانک سیلیکون ولی و بانک امضا را در نظر می‌گیرد، نشان می‌دهد که خسارت محدود شده است. گزارش دوره‌ای فدرال رزرو با عنوان «کتاب بژ» که در 19 آوریل منتشر شد، تنها نشان داد که وام‌دهی و تقاضا برای وام‌ها «به طور کلی کاهش یافته است» و استانداردها «در میان افزایش عدم اطمینان و نگرانی‌ها درباره نقدینگی» سخت‌تر شده‌اند.

مارک زندی، اقتصاددان ارشد مودیز آنالیتیکس می‌گوید: «پیامدهای این بحران کمتر از آنچه که چند هفته پیش انتظار داشتم، جدی‌تر به نظر می‌رسد. گزارش فدرال رزرو «بسیار کمتر از آن چیزی بود که انتظار داشتم. [The banking situation] یک باد مخالف است، اما یک باد مخالف تند باد نیست، فقط یک نوع مزاحم است.”

همه چیز در مورد مصرف کننده است

اینکه همه چیز از اینجا پیش می رود تا حد زیادی به مصرف کنندگانی بستگی دارد که بیش از دو سوم کل فعالیت اقتصادی ایالات متحده را تشکیل می دهند.

در حالی که تقاضا برای خدمات در حال رسیدن به سطوح قبل از همه گیری است، شکاف هایی در حال شکل گیری است. همراه با افزایش موجودی‌های کارت اعتباری و معوقات، احتمالاً مانع دیگری برای تشدید استانداردهای اعتباری خواهد بود، هم به دلیل ضرورت و هم از طریق افزایش احتمال مقررات سخت‌تر.

طبق آخرین گزارش فدرال رزرو، مصرف کنندگان کم درآمد سال ها با فشار مواجه بوده اند، زیرا سهم ثروت در اختیار 1 درصد از افراد دارای درآمد بالا رفته است، از 29.7 درصد زمانی که کووید به 31.9 درصد در اواسط سال 2022 رسید. داده های موجود

جیم برد، مدیر ارشد سرمایه گذاری در مشاوران مالی Plante Moran گفت: “قبل از اینکه هر یک از این موارد در اوایل ماه مارس آشکار شود، شما نشانه هایی از انقباض و مهار اعتبار را مشاهده می کردید.” شما شاهد کاهش تقاضا برای اعتبار هستید، زیرا مصرف کنندگان و کسب و کارها شروع به کنار زدن روی صندلی های عرشه می کنند.”

بایرد، با این حال، شانس یک رکود شدید را نیز کم می بیند.

او گفت: «وقتی شما به این موضوع نگاه می‌کنید که چگونه تمام داده‌های آینده‌نگر ردیف می‌شوند، تصور اینکه چگونه حداقل یک رکود جزئی را دور می‌زنیم، دشوار است. “سوال واقعی این است که قدرت اقتصاد نیروی کار و ذخایر نقدی قابل توجهی که بسیاری از خانوارها دارند تا کجا می تواند مصرف کنندگان را به جلو سوق دهد و اقتصاد را در مسیر درست نگه دارد.”

اولین بانک ریپابلیک نتایج سه ماهه اول را گزارش کرد: علیرغم برآوردهای بالا، سهام سقوط کرد