با وجود داده‌های امیدوارکننده واکسن سرطان، سهام مدرننا سقوط کرد

تصاویر سوپا | راکت | گتی ایماژ

سهام از مدرنا روز دوشنبه سقوط کرد زیرا وال استریت نتایج آزمایشات جدیدی را روی واکسن شخصی سازی شده سرطان که با آن در حال ساخت است جوید مرک.

سهام مرک نسبتا ثابت بود.

این شرکت ها روز یکشنبه در اولین ارائه مفصل خود از نتایج یک کارآزمایی کلیدی فاز دوم گفتند که واکسن آزمایشی mRNA، هنگامی که با داروی پرفروش مرک کیترودا ترکیب می شود، خطر عود ملانوم سرطان پوست را تا 44 درصد در مقایسه با کیترودا به تنهایی کاهش می دهد.

به گفته این شرکت‌ها، تقریبا 80 درصد از شرکت‌کنندگانی که هم واکسن و هم کیترودا را دریافت کردند، به مدت 18 ماه بدون سرطان ماندند در حالی که 62 درصد شرکت‌کنندگانی که فقط کیترودا را دریافت کردند. آنها افزودند که عوارض جانبی این واکسن عموماً خفیف بوده و خستگی شایع ترین آنهاست.

این نتایج که در نشست انجمن تحقیقات سرطان آمریکا در فلوریدا ارائه شد، به نتایج اولیه ترکیب درمانی منتشر شده در ماه دسامبر اضافه شد.

دکتر کایل هولن، معاون ارشد مدرنا در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: نتایج نشان می دهد که واکسن در ترکیب با کیترودا “ممکن است وسیله جدیدی برای افزایش بالقوه زندگی بیماران مبتلا به ملانومای پرخطر باشد. مدرنا و مرک گفتند که این کار را انجام خواهند داد. فاز سه آزمایشی را در سال 2023 آغاز می کند و برای مطالعه تأثیر درمان بر انواع تومورهای اضافی، از جمله نوع اصلی سرطان ریه، “به سرعت گسترش می یابد”.

وال استریت با ترکیبی از خوش بینی محتاطانه و تردید با این خبر مواجه شد.

تحلیلگران SVB Securities گفتند که نتایج نشان می دهد واکسن شخصی سازی شده سرطان امیدوار کننده است. اما آنها همچنین در یادداشت یکشنبه خود نوشتند که مسیر درمان برای تأیید جدید و آزمایش نشده است و افزودند که شرکت معتقد نیست تأیید سریع یک گزینه است.

تعیین تایید تسریع شده سازمان غذا و دارو اجازه می دهد تا داروها را برای شرایط جدی که نیاز پزشکی برآورده نشده را برطرف می کنند، سریعتر تایید کند.

در یادداشت روز دوشنبه تیم اندرسون، تحلیلگر تحقیقاتی Wolfe، بسیاری از سهامداران مدرنا و مرک در مورد فرصت ترکیب واکسن سرطان و کیترودا در بهترین حالت خوشبین هستند.

او گفت که انتظارات برای ترکیب درمانی تا آخر هفته بسیار بالا بود، اما خاطرنشان کرد که به دلیل “سابقه طولانی شکست در این زمینه” هنوز هم تعداد زیادی از شکاکان واکسن سرطان وجود دارد.

موهیت بانسال، تحلیلگر ولز فارگو نیز گفت که او “خوش بینی محتاطانه” را در مورد ترکیب درمان ابراز می کند. بانسال در یادداشت یکشنبه خود به “عدم تعادل آزمایشی” اشاره کرد که به طور بالقوه نتایج مطلوب تری را برای واکسن شخصی سرطان ایجاد کرد.

او گفت که این عدم تعادل ها مستلزم انتظار برای اطلاعات بیشتر در مورد درمان است.