بازیکنان EV چین شروع به رقابت در زمینه فناوری کمک راننده کرده اند

برند خودروی برقی Aito که شرکت هوآوی توسعه داده است، اکنون نسخه به روز شده مدل M5 را با فناوری جدید کمک راننده به فروش می رساند.

بلومبرگ | بلومبرگ | گتی ایماژ

پکن – شرکت‌های چینی از فناوری رانندگی کمکی به عنوان راهی برای رقابت در بازار داغ خودروهای الکتریکی استفاده می‌کنند.

در حوالی نمایشگاه خودرو شانگهای که هفته گذشته آغاز شد، استارت آپ های خودروهای الکتریکی و شرکت های فناوری چینی به طور یکسان چندین اطلاعیه در مورد فناوری کمک راننده خود ارائه کردند.

مشخص نیست که هر یک از ویژگی های اعلام شده چقدر قدرتمند هستند – و آیا مصرف کنندگان چینی مایل به خرید آنها هستند یا خیر. مقررات فعلی همچنین میزان شرکت‌ها را محدود می‌کند که به فناوری اجازه کنترل رانندگی را بدهند.

اما McKinsey تخمین می‌زند که سیستم‌های رانندگی خودکار و کمکی در خودروهای سواری می‌توانند تا سال 2035 بین 300 تا 400 میلیارد دلار درآمد جهانی ایجاد کنند. چین بزرگترین بازار خودرو در جهان است.

در میان اعلامیه‌های اخیر، هواوی اعلام کرد که سیستم کمک راننده خود را برای تغییر خط در بزرگراه‌ها و پارکینگ ارتقا می‌دهد – و پشتیبانی از رانندگی در شهر را افزایش می‌دهد. این شرکت اعلام کرد که محصول جدیدش به نام “Huawei ADS 2.0” 36000 یوان (5218 دلار) به صورت یک بار مصرف یا سالانه 7200 یوان قیمت دارد.

این فناوری برای عرضه اولیه بر روی Aito M5 ارتقا یافته در نظر گرفته شده است – که قرار است در ماه ژوئن تحویل داده شود – و در آینده برای Avatr 11 و Arcfox Alpha S عرضه خواهد شد.

Xpeng Motors می گوید، ما انتظار داریم که تعداد تحویل در نیمه دوم بهبود یابد

لی خودکار برنامه‌های خود را برای عرضه فناوری کمک راننده به مشتریان در 100 شهر چین تا پایان سال اعلام کرد – ویژگی که شرکت ادعا می‌کند “رایگان مادام العمر” خواهد بود. این بر اساس ترجمه CNBC از چینی است.

آن و سایر اطلاعیه ها در پی می آیند Xpeng در چند هفته گذشته فناوری کمک راننده برای برخی از کاربران شانگهای عرضه شد. این فناوری ادعا می‌کند که از رانندگان می‌خواهد که کاری بیش از نگه داشتن دست روی فرمان انجام دهند، در حالی که وسیله نقلیه به تنهایی به مقصدی در شهر سفر می‌کند، از جمله توقف در چراغ‌های راهنمایی. فناوری Xpeng قبلاً فقط در شنژن و گوانگژو موجود بود.

چنین سناریوهای شهری در حال تبدیل شدن به منطقه ای برای تمایز در چین هستند.

ما می دانیم که، به عنوان یک استارتاپ، تنها راه برای دستیابی به رانندگی خودران، پیروی از مسیر تسلا است.

ماکسول ژو

DeepRoute.ai، مدیرعامل

تسلا فناوری کمک راننده خود را در شهرهای چین ارائه نمی کند – ویژگی که در خارج از کشور به عنوان “خودرانی کامل” به فروش می رسد. فقط اتوپایلوت این شرکت برای کمک به رانندگی در بزرگراه ها در چین موجود است.

“اگر پیشنهاد ندهی [assisted driving tech] ماکسول ژو، مدیر عامل استارت آپ نرم افزار رانندگی خودکار DeepRoute.ai، هفته گذشته به چند خبرنگار در زبان ماندارین گفت تا سال آینده رقابت واقعا غیرممکن خواهد بود. این بر اساس ترجمه CNBC است.

این استارت‌آپ چهار ساله در اواخر مارس اعلام کرد که آخرین نرم‌افزار کمک راننده این شرکت – که همراه با دوربین‌ها و سایر سخت‌افزارها استفاده می‌شود – قرار است امسال از طریق اتومبیل‌های سواری «یک برند خودروسازی معتبر» به دست مصرف‌کنندگان برسد. نام.

بحث نقشه ها

یکی از نقاط فروش DeepRoute حذف “نقشه های با وضوح بالا” است. این به وسیله نقلیه اجازه می دهد تا از فناوری کمک راننده در جاده هایی استفاده کند که این پارامترهای فنی ایجاد نشده اند.

این روندی است که برندهای خودرویی مانند Xpeng و Huawei دنبال می کنند – و استراتژی تسلا برای توسعه رانندگی خودران.

شرکت خودروسازی ایلان ماسک بر روی استفاده از دوربین ها و هوش مصنوعی برای هدایت وسیله نقلیه بدون اتکای شدید به نقشه های HD تمرکز کرده است.

این نقشه ها که توسط شرکت های رانندگی خودمختار مانند الفبا‘s Waymo، به یک ماشین تصویری دقیق از خیابان های شهر بدهید. اما آنها باید قبل از حرکت ماشین در جاده ایجاد شوند.

این فرآیند می تواند هزینه ها را افزایش دهد. Zhou از DeepRoute تخمین زده است که هر ماشین برای جمع آوری داده ها به 100000 دلار و 30000 دلار اضافی در سال برای کار نیاز دارد – در مجموع حدود 2 یا 3 میلیارد دلار بدون احتساب هزینه نیروی انسانی.

ژو گفت: «ما به‌عنوان یک استارت‌آپ تشخیص می‌دهیم که تنها راه برای دستیابی به رانندگی خودران، پیروی از مسیر تسلا است.

او گفت: “زیرا به عنوان یک استارت آپ، هیچ راهی وجود ندارد که بتوانیم چندین میلیارد دلار صرف خرید خودرو و خرید داده کنیم. Waymo می تواند این کار را انجام دهد.” ژو اضافه کرد که از آنجایی که چین به تعمیر جاده‌های خود ادامه می‌دهد، تأمین دائمی ماشین‌ها با نقشه‌های دقیق کافی دشوار خواهد بود.

برای مصرف کنندگان خیلی پیشرفته است؟

علیرغم رشد کلی در فروش خودروهای انرژی جدید، هنوز مشخص نیست که آیا مصرف کنندگان چینی به اندازه کافی به فناوری کمک راننده اهمیت می دهند، در حالی که اکثر آنها هنوز از آن استفاده نکرده اند. بازار امسال برای جذب خریداران بر کاهش قیمت متمرکز شده است.

Xpeng که یکی از پیشرفته‌ترین فناوری‌ها به حساب می‌آید، شاهد کاهش تحویل در سه ماهه اول پیش از عرضه گسترده‌تر فناوری رانندگی کمکی بود. غول صنعت BYD تکنولوژی خودران را کم اهمیت جلوه داده است.

نیو مدیرعامل ویلیام لی به CNBC گفت که فناوری کمک راننده در بین نیازهای کاربران رتبه نسبتاً پایینی دارد. اما او گفت که مردم تمایل دارند زمانی که آن را امتحان می کنند به آن اعتماد کنند – که به پذیرش نسبتا سریع کمک می کند.

با این حال، ژو از DeepRoute خاطرنشان کرد که بحث در چین در حال حاضر تحت سلطه شرکت‌های خودروسازی و نشریات تجاری است، نه مصرف‌کنندگان.

در مورد خودروهای الکتریکی از CNBC Pro بیشتر بخوانید

ژانگ شین، سردبیر اجرایی AutoR، یک نشریه صنعتی با بیش از 110000 دنبال کننده در توییتر، گفت: اکثر خودروهایی با فناوری پیشرفته کمک راننده فقط در بزرگراه ها کار می کنند، در حالی که تعداد معدودی که می توانند در خیابان های شهر حرکت کنند گران تر هستند. مانند پلتفرم Weibo.

او گفت، مصرف‌کنندگانی که به سادگی پیشرفته‌ترین فناوری‌ها را خریداری می‌کنند ممکن است متوجه شوند که از آن استفاده نمی‌کنند. ژانگ افزود که سیستم‌های کمک راننده بدون نقشه هنوز آنقدر قدرتمند نیستند که نقشه‌ها را کاملاً از بین ببرند.

پول در اجزاء

بخشی از علاقه بیشتر شرکت های خودروسازی به فناوری کمک راننده ناشی از هزینه های پایین تر است.

مستقر در شانگهای هسای باعث می شود واحدهای تشخیص نور و محدوده (LiDAR) که اغلب برای سیستم های کمک راننده استفاده می شوند. مدیرعامل دیوید لی، همین چند سال پیش گفت، این واحدها حدود 10000 دلار قیمت داشتند که استفاده از آنها را برای خودروهای سواری تقریبا غیرممکن می کرد.

او گفت که اکنون واحدهای لیدار چند صد دلار قیمت دارند و انتظارات برای فروش صدها هزار واحد لیدار در سال جاری وجود دارد.

لی هفته گذشته به CNBC گفت: «ما امسال شاهد حرکت بزرگی هستیم.

به گفته این شرکت، هسای بیش از 40000 دستگاه لیدار در سه ماهه چهارم حمل کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 87 دستگاه بوده است. درآمد خالص سه ماهه تقریباً 57 درصد نسبت به سال قبل رشد کرد و به 409.2 میلیون یوان رسید، در حالی که زیان ناشی از عملیات با 65 درصد افزایش به 140.1 میلیون یوان رسید.

مشتریان این شرکت عبارتند از Li Auto و تولید کنندگان در ایالات متحده و آلمان. امسال، هسای قراردادهایی را با شرکت کامیون‌های خودران KargoBot و Seres تحت حمایت دیدی، که خودروهایی برای هواوی تولید می‌کند، اعلام کرد.