این برای خارجی ها چه معنایی دارد

کریستین لی از نایت فرانک گفت، اگر اجاره بها به رشد مداوم ادامه دهد، ساکنان بیشتری گلوله را گاز می گیرند و قبل از پرداخت قیمت های بالاتر برای اجاره، ملکی را خریداری می کنند.

Fiftymm99 | لحظه | گتی ایماژ

سنگاپور – ساکنان خارجی در سنگاپور همچنان با افزایش قیمت اجاره خانه و نشانه‌های کمی از بازگشت به سطح قبل از همه‌گیری به زودی احساس فشار می‌کنند.

چه کسی یک اتاق، یک آپارتمان یا خانه اجاره کند، مهاجران طولانی مدتی که در سنگاپور زندگی می کنند در جیب خود فرو می روند و برای مقابله با افزایش اجاره بها تغییرات اساسی ایجاد می کنند.

بر اساس داده های شاخص اجاره اداره بازسازی شهری سنگاپور، قیمت تمام املاک مسکونی خصوصی در سال 2022 نسبت به مدت مشابه سال قبل 29.7 درصد افزایش یافت که بالاترین میزان از سال 2007 است.

برخی از خارجی‌هایی که در اینجا زندگی می‌کنند می‌گویند که صاحبخانه‌هایشان ممکن است از گرمای بیش از حد بازار ملک برای بالا بردن قیمت‌ها استفاده کنند – و برخی اجاره‌بها را دو برابر می‌کنند.

کریستین لی، رئیس بخش تحقیقات آسیا-اقیانوسیه در نایت فرانک گفت: اگرچه به نظر می رسد سرعت افزایش اجاره بها در حال کاهش است، اما مالکان همچنان می توانند انتظار رشد دو رقمی قیمت ها را داشته باشند.

او گفت: “اگر اجاره بها به طور پیوسته به رشد خود ادامه دهد، افراد بیشتری فقط گلوله را گاز می گیرند و قبل از پرداخت قیمت های بالاتر برای اجاره، ملکی را خریداری می کنند.”

حتی اگر قرار باشد اجاره بها اصلاح شود، ممکن است ملایم باشد و به احتمال زیاد به افزایش قابل توجهی که از سال 2021 رخ داده است، بازگردد.

آلن چئونگ

Savills سنگاپور

اما برخی از کارشناسان صنعت می گویند ممکن است قیمت ها در اواخر سال کاهش یابد.

آلن چئونگ، مدیر اجرایی تحقیقات و مشاوره در این باره گفت: «انتظار می‌رود که تسهیلات تنها از نیمه دوم سال 2023 حاصل شود، زمانی که کند شدن اقتصاد و پیامدهای بخش فناوری شروع به کار کردن در سمت تقاضای بازار اجاره کند. Savills سنگاپور.

او به سی‌ان‌بی‌سی گفت: «با این حال، حتی اگر اجاره‌بها اصلاح شود، ممکن است خفیف باشد و احتمالاً به هیچ وجه افزایش قابل توجهی را که از سال 2021 اتفاق افتاده بود، بازنگرداند».

کاری که مهاجران برای مقابله با آن انجام می دهند

برخی از مهاجران در سنگاپور می‌گویند مالکان بیش از نرخ‌های بازار مطالبه می‌کنند و بسیاری در تلاشند راه‌های جدیدی برای دور زدن افزایش اجاره‌بها بیابند.

فرانچسکا، یک مهاجر اندونزیایی که با خانواده اش در سنگاپور زندگی می کند، اجاره نامه خود را در این ماه به پایان خواهد رساند. در ابتدای سال، صاحبخانه او برای تمدید قرارداد اجاره اش دو برابر مبلغ درخواست کرد.

این زن 34 ساله گفت که صاحبخانه او ابتدا درخواست افزایش 60 درصدی اجاره بها کرده بود، اما بعداً آن را به 100 درصد افزایش داد.

فرانچسکا گفت: “هر بار که ما مذاکره می کنیم، او قیمت را افزایش می دهد … ما واقعاً عصبانی بودیم زیرا این عادلانه نبود.” و اضافه کرد که آپارتمان های کاملاً جدید با امکانات بهتر در یک خیابان وجود دارد که هزینه کمتری از آنچه صاحبخانه اش خواسته بود دارد.

تمام مهاجرانی که برای این ماجرا مصاحبه شده بودند، نخواستند نام کامل خود را فاش کنند.

1. نقل مکان به مکان دیگری

فرانچسکا در حالی که به دنبال خانه‌ای مقرون‌به‌صرفه‌تر در منطقه خرید اورچارد بود، گفت که آپارتمان‌هایی را دیده است که «به نظر می‌رسید متعلق به یک فیلم ترسناک هستند» اما قیمت آن‌ها 10000 دلار است.

او با خنده گفت: «من در آنجا یک فیلم ترسناک فیلمبرداری خواهم کرد، اما قرار نیست آنجا زندگی کنم.

مهاجرت به خارج از کشور برای مهاجران در سنگاپور با کودکان در مدرسه دشوار است.

جاستین پاجت | سنگ | گتی ایماژ

فرانچسکا گفت که بسیاری از صاحبخانه‌های بالقوه «معاملات اجاره رایگان» را به او پیشنهاد کردند تا او را متقاعد کنند که با قیمت‌های بالاتر موافقت کند – که اساساً به معنای عدم اجاره برای چند ماه اول است.

او توضیح داد: «این معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که شخصی مالک چندین ملک باشد، و آنها امیدوارند که اگر بتوانند اجاره یک ملک را افزایش دهند، می‌توانند این کار را با دیگران نیز انجام دهند.

2. احتمال خروج از کشور

به دبی، یکی دیگر از مهاجران در سنگاپور، نیز یک قرارداد منعطف پیشنهاد شد.

این زن 42 ساله در هشت سال گذشته در یک آپارتمان در محله مرکزی ریور ولی زندگی می کند و اجاره بهای او در ماه دسامبر از 9250 دلار به 13200 دلار افزایش یافته است.

اگرچه او در ابتدا از افزایش 42 درصدی بسیار ناراحت بود، اما می‌دانست که باید گلوله را گاز بگیرد زیرا قرارداد به او اجازه می‌دهد تنها با سه ماه اخطار اجاره‌نامه را فسخ کند «تا زمانی که کشور را ترک کنیم».

او گفت: «من نمی‌خواستم برای مدت کوتاهی جابه‌جا شوم، در صورت خروج ما. “صاحب خانه ما می دانست که ما کمی ناامید هستیم، بنابراین او به این موضوع هجوم آورد.”

دبی گفت که در نظر دارد سنگاپور را ترک کند زیرا حقوق شوهرش “دقیقاً ثابت مانده است”.

او گفت: “ما سه فرزند در مدارس بین المللی داریم و هزینه های زندگی به سرعت افزایش می یابد. حتی با نرخ مالیات بالاتر در نیوزلند، بهتر است به خانه برگردیم.”

در نهایت، خانواده او تصمیم به ماندن گرفتند، اما مجبور شدند غذا خوردن و تاکسی را کاهش دهند.

فرانچسکا، از سوی دیگر، به جای 100 درصد افزایش پیشنهادی صاحبخانه، موفق شد واحدی را در همان مجتمع مسکونی در اورچارد با 50 درصد بیشتر از مبلغی که در حال حاضر می پردازد، پیدا کند.

3. کوچک کردن

اما همه به این اندازه خوش شانس نبودند.

وقتی صاحبخانه ملیندا می خواست اجاره خانه هفت خوابه اش در بوکیت تیماه را 110 درصد افزایش دهد، او به فکر بازگشت به ایالات متحده افتاد همسایه اش دقیقاً با همین وضعیت روبرو شد و تصمیم گرفت به پنانگ، مالزی نقل مکان کند.

ملیندا نمی‌خواست دو فرزندش را که در سنگاپور به مدرسه می‌رفتند ریشه کن کند و به جای آن تصمیم گرفت تعدادشان را کوچک کند.

او اکنون در آپارتمانی در امتداد جاده اورچارد زندگی می کند، جایی که زمانی که یک دهه پیش برای اولین بار به سنگاپور نقل مکان کرد در آنجا زندگی می کرد.

اما خوشبختانه، اجاره خانه او اکنون کمتر از آن چیزی است که یک دهه پیش وقتی برای اولین بار به خانه نقل مکان کرد، پرداخت کرد.

4. خرید ملک

کریستن، مقیم دائم سنگاپور، خود را در شرایطی یافت که کمی متفاوت از بقیه بود.

از سال 2019 تا 2022، خانواده پنج نفره کریستن در بوکیت تیماه زندگی می کردند. اما اواخر سال گذشته، اجاره او از 9000 دلار در ماه به 15000 دلار افزایش یافت – و دیگر شامل مزایای قبلی مانند سرویس تهویه مطبوع، نگهداری باغ و تمیز کردن استخر نمی شد.

مادر دو فرزند گفت: “این باعث گریه من شد زیرا تصور می کردم مدت طولانی آنجا می مانیم… اما ما نمی توانستیم هزینه کنیم، هیچ راهی وجود نداشت.”

او گفت: «وقتی حساب کردیم، خرید ملک منطقی بود. وام مسکن او برای یک آپارتمان خصوصی اکنون 11000 دلار در ماه است.

اداره بازسازی شهری سنگاپور گفت که تمام املاک مسکونی خصوصی در کل سال 2022 نسبت به مدت مشابه سال قبل 29.7 درصد افزایش یافته است.

بلومبرگ | بلومبرگ | گتی ایماژ

کریستن، که یک نماینده املاک نیز هست، به CNBC گفت که اجاره‌کنندگان رقابت سختی دارند.

او گفت: «مثل گذشته نیست که بتوانم برخی از املاک را در روز دوشنبه، برخی در چهارشنبه و برخی را در جمعه به مشتریانم نشان دهم. اگر مستاجران بالقوه مکانی را ببینند که دوست دارند، باید فوراً آن را قفل کنند یا “تا جمعه از بین خواهد رفت.”

چه چیزی باعث افزایش قیمت ها می شود؟

کارشناسان چندین عنصر را فهرست کرده اند که در افزایش سرسام آور اجاره ها نقش داشته اند، از جمله اثرات پاندمی پاندمی.

مجموعه ای از عوامل از تمایل ژنرال Y و Z که می خواهند از والدین خود جدا شوند و در آنجا کار کنند. [the] چئونگ از Savills گفت: حریم خصوصی از خانه خود، به هجوم متخصصان خارجی، تقاضا را افزایش داده است.

نایت فرانک لی گفت که شهرت سنگاپور به عنوان یک “پناهگاه امن” در طول همه گیری زمانی افزایش یافت که خارجی ها برای فرار از اقدامات سختگیرانه در چین و هنگ کنگ به این ایالت شهر رفتند.

علاوه بر افزایش تقاضا، کمبود نیروی کار در صنعت ساخت‌وساز در طول همه‌گیری نیز به تاخیرها کمک کرد و مشکلات موجودی در بازار مسکن را تشدید کرد.

چئونگ خاطرنشان کرد: از طرف عرضه، تاخیرهای ناشی از بیماری همه‌گیر در تکمیل‌های جدید منجر به انبار محدود واحدهای مسکونی اجاره‌ای شده است.