انفجار سفینه فضایی اسپیس ایکس ذرات معلق را تا کیلومترها پخش کرد

نسل بعدی فضاپیمای استارشیپ اسپیس ایکس بر فراز موشک قدرتمند Super Heavy خود پس از پرتاب از سکوی پرتاب بوکا چیکا این شرکت در یک پرواز آزمایشی بدون خدمه کوتاه در نزدیکی براونزویل، تگزاس، ایالات متحده در 20 آوریل 2023 در یک تصویر ثابت از ویدئو، خود تخریب می شود.

اسپیسکس | رویترز

اسپیس ایکس بزرگترین موشکی را که تا به حال ساخته شده است روز پنجشنبه از فرودگاه فضایی بوکا چیکا در تگزاس پرتاب کرد. فضاپیمای استارشیپ که برای پرواز افراد در یک ماموریت مریخ طراحی شده بود، از سکوی پرتاب بلند شد و سپس در اواسط پرواز بدون خدمه منفجر شد.

اکنون، ساکنان و محققان در حال تلاش برای ارزیابی تأثیر انفجار بر جوامع محلی، سلامت، زیستگاه و حیات وحش از جمله گونه های در معرض خطر هستند. نگرانی اصلی، مقدار زیادی ذرات شن و خاکستر مانند و بقایای سنگین تر است که توسط پرتاب به بیرون پرتاب می شوند. انتشار ذرات بسیار فراتر از میدان زباله مورد انتظار پخش می شود.

بر اساس ایمیلی از آژانس که پس از پرتاب به CNBC ارسال شد، در نتیجه این انفجار، اداره هوانوردی فدرال (FAA) برنامه پرتاب Starship Super Heavy این شرکت را در انتظار نتایج یک “تحقیق اشتباه” که بخشی از رویه استاندارد است، متوقف کرد. تا روز جمعه هنوز هیچ تلفات یا خسارات مالی عمومی به آژانس گزارش نشده است.

اسپیس ایکس بلافاصله درخواستی برای اظهار نظر نداد.

در طرح نیست

ایلان ماسک، مدیر عامل اسپیس ایکس، در 16 آوریل قبل از پرواز آزمایشی، به طور علنی در توییتر اسپیس صحبت کرد، اذعان کرد که یک وسیله نقلیه با 33 موتور شبیه به “جعبه ای از نارنجک” است و اینکه وسیله نقلیه استارشیپ به احتمال زیاد به مدار نمی رسد، اما به احتمال زیاد منفجر شدن

با این حال، ماسک و اسپیس‌ایکس به‌طور دقیق پیش‌بینی نکردند که سکوی پرتاب آنها نابود شود، و همچنین ذرات معلق بر ساکنان و زیستگاه‌ها تا دورتر بندر ایزابل، شهری در حدود شش مایلی سکوی پرتاب، و جزیره پادری جنوبی، در چند کیلومتری، بر سر ساکنان و زیستگاه‌ها ببارد. مایل ها بالاتر از ساحل از سایت.

تصاویر ثبت شده در طول پرواز آزمایشی نشان می دهد که سکوی پرتاب اسپیس ایکس نیز منفجر شده است و تکه های بتنی آن در جهات مختلف پرواز می کنند و یک دهانه غول پیکر در زیر آن باقی می ماند. به گفته دیو کورتز، مدیر بخش Lone Star برای کلاب Sierra، یک گروه حامی محیط زیست 501c4، “بتن به اقیانوس شلیک می کند و خطر برخورد با مخازن ذخیره سوخت که این سیلوها در مجاورت سکوی پرتاب هستند.”

جارد مارگولیس، وکیل ارشد مرکز تنوع زیستی، گفت که در یک ارزیابی زیست محیطی – که اسپیس ایکس برای دریافت مجوز پرتاب آن را تکمیل کرد – این شرکت به FAA و آژانس های دیگر گفت که در صورت بروز “ناهنجاری” آنها انتظار دارند زباله ها سقوط کنند. در یک منطقه محدود 700 هکتاری در اطراف محل پرتاب.

او با اشاره به SpaceX گفت که این به یک میدان زباله به مساحت یک مایل مربع ترجمه می شود، با زباله هایی که در حدود سه چهارم مایل دورتر از سایت خارج می شوند. اسناد ارزیابی سایت زیست محیطی که سابقه عمومی هستند.

به گفته کورتز، در واقع، پس از پرواز آزمایشی و انفجار، مردم پورت ایزابل از شکستگی پنجره‌های کسب‌وکار خود، تکان دادن شیشه‌های خانه‌هایشان و گرد و غبار و ذرات معلق که به‌طور غیرمنتظره‌ای خانه‌ها، مدارس و زمین‌هایشان را پوشانده بودند، گزارش کردند.

بنا به مکاتبات بین محققان و ساکنان که با CNBC به اشتراک گذاشته شده است، پورت ایزابل شهری در سرزمین اصلی در نزدیکی فرودگاه فضایی اسپیس ایکس و در مقابل جزیره پادر جنوبی در سواحل است که همچنین سهمی از ذرات معلق دارد.

کورتز و مارگولیس هر دو خاطرنشان کردند که هنوز مشخص نیست که آیا ذرات خاکستر و شن مانند برای لمس یا تنفس خطرناک هستند و چه تأثیری بر سلامت خاک می‌گذارند.

لاوی اوهانا، یکی از وقایع نگاران صنعتی که به صورت محلی در مورد پرتاب گزارش می دهد، نوشت که پرتاب همچنین “یکی از پر سر و صداترین” بود که او تا به حال شاهد آن بوده است، “با امواج شوکی که احساس می کرد بارها و بارها و بارها مشت می شوند.”

موشک استارشیپ اسپیس ایکس پس از پرتاب در میانه پرواز دچار شکست شد

اثرات بر روی گونه های در حال انقراض

مارگولیس گفت که مرکز تنوع زیستی نگران اثرات سر و صدا، ذرات معلق و زباله های سنگین تر بر گونه های در معرض خطر انقراض است که خانه خود را در این منطقه می سازند، از جمله پلور لوله کشی، گره قرمز، جاگواروندی، جمعیت اوسلوت و لاک پشت های دریایی از جمله Kemp’s Ridley. که در سواحل بوکا چیکا لانه سازی می کند و یکی از در معرض خطرترین لاک پشت های دریایی در جهان است.

فوریه تا ژوئن فصل لانه سازی کمپز ریدلی است.

وی تاکید کرد: اراضی پناهگاه ملی حیات وحش که در نزدیکی سکوی پرتاب قرار دارند، زیستگاه حیاتی برای این پلور است.

کورتز اضافه کرد که اعضای باشگاه سیرا به ویژه در مورد تأثیرات سلامتی انسان و اینکه چگونه عواقب انفجار ممکن است توانایی افراد را برای بیرون رفتن از فضای باز محدود کند، چه برای شام ماهی ماهی بگیرند، چه از ساحل لذت ببرند یا در پارک های متعدد و حیات وحش حفاظت شده پیاده روی کنند، نگران بوده اند. مناطق نزدیک به Starbase

ملاحظات بهداشتی

اثرات انتشار ذرات از پرتاب اسپیس ایکس تا زمانی که نمونه ها ارزیابی نشده و میدان زباله به طور جامع اندازه گیری نشود، قابل درک نخواهد بود.

اما به طور کلی، انتشار ذرات ذرات تحت قانون هوای پاک فدرال و قانون ایالت تگزاس تنظیم می شود.

اریک روش، یک مهندس محیط زیست که تاثیر تاسیسات اسپیس ایکس و پرتاب ها را در وبلاگ خود دنبال کرده است، ESGHound، گفت که انتشار ذرات با مشکلات ریوی و تنفسی مرتبط است و توسط EPA آلاینده با اولویت بالا در نظر گرفته می شود. او افزود که اثرات سلامتی به زمان و کمیت قرار گرفتن در معرض و همچنین اندازه ذرات و محتویات ذرات بستگی دارد.

روش ماه‌هاست که به مردم هشدار می‌دهد که FAA و SpaceX در تحلیل‌های زیست‌محیطی خود به اندازه کافی دقت نکرده‌اند تا به راحتی به پرتابی با این بزرگی ادامه دهند. وی گفت: “احتمال پراکندگی گسترده ای از انتشارات توسط FAA یا SpaceX در طول فرآیند اولیه مجوز زیست محیطی و تایید فاش نشده است.”

مارگولیس و کورتز هر دو خاطرنشان کردند که جاده‌ها آسیب دیده‌اند و دروازه‌ها و حلقه‌ها بلافاصله پس از پرواز آزمایشی SpaceX Starship بسته شده‌اند. این بدان معناست که زیست شناسان حیات وحش و سایر محققان میدانی نمی توانند فوراً از آنجا عبور کنند تا مقیاس کامل هر گونه آسیبی را که در یک منطقه پناهگاه حیات وحش در نزدیکی رخ داده است بررسی کنند – اگرچه برخی از آنها تا شنبه 22 آوریل در محل بودند.

مارگولیس گفت، یکی از نگرانی ها این است که شواهدی مبنی بر آسیب به گونه های در معرض انقراض را می توان از سایت حذف کرد، قبل از اینکه تنظیم کننده ها فرصتی برای ارزیابی آن داشته باشند.

یک جوجه پلور که به تازگی از تخم خارج شده است، در کنار یکی از والدین خود، مونتی یا رز، در ساحل مونتروس در 10 ژوئیه 2021 ایستاده است.

جان جی کیم | سرویس تریبون نیوز | گتی ایماژ

بازگشت به پرواز

الون ماسک در توییتی نوشت در 21 آوریل 2023، پس از پرواز آزمایشی: “3 ماه پیش، ما شروع به ساخت یک صفحه فولادی عظیم آب خنک برای رفتن به زیر پایه پرتاب کردیم. به موقع آماده نبود و ما به اشتباه فکر کردیم، بر اساس داده های آتش ثابت به نظر می رسد که ما می توانیم در عرض 1 تا 2 ماه آماده راه اندازی مجدد باشیم.”

CNBC از FAA درخواست کرد تا اسپیس ایکس مجوز انجام یک پرواز آزمایشی دیگر یا پرتاب وسیله نقلیه فوق سنگین Starship از بوکا چیکا، تگزاس را بگیرد.

این آژانس در ایمیلی اعلام کرد که بازگشت به پرواز برای Starship Super Heavy مستلزم این است که FAA تصمیم بگیرد که “هر سیستم، فرآیند یا رویه ای که مربوط به این اتفاق ناگوار باشد بر امنیت عمومی تاثیر نمی گذارد.”

از آنجا که آنها هنوز در حال جمع آوری اطلاعات هستند، FAA و دفتر منطقه ای تگزاس خدمات ماهی و حیات وحش ایالات متحده هنوز قادر به پاسخگویی به سؤالات در مورد تأثیرات زیست محیطی پرتاب پنج شنبه نبودند. اسپیس ایکس به درخواست اظهار نظر پاسخ نداد.

با این حال، FAA از طریق ایمیل به CNBC گفت که این انفجار چیزی به نام “طرح واکنش ناهنجاری” را فعال کرد، که بخشی از ارزیابی زیست محیطی برنامه‌ای در سال 2022 است که توسط شرکت به همراه آژانس‌های ایالتی و فدرال تکمیل شد، و اسپیس ایکس دارای “محیط زیست محیطی” دیگری است. اقدامات کاهشی” آنها باید قبل از پرتاب مجدد تکمیل شوند. FAA خاطرنشان کرد که این طرح “با ورود آوار به املاک مجاور آغاز شد.”

پس از تکمیل لیست وظایف در این طرح و اقدامات کاهشی، SpaceX باید از FAA بخواهد تا مجوز پرتاب خود را اصلاح کند تا مجوز پرواز آزمایشی دیگر را دریافت کند.

وکیل مرکز تنوع زیستی، جرد مارگولیس، معتقد است که الزامات FAA برای شرکت حداقل و آسان خواهد بود، اما در نهایت در حفاظت از رفاه ساکنان محلی و گونه های در معرض خطر موثر نخواهد بود.

او توضیح داد: “ما مخالف اکتشافات فضایی یا این شرکت نیستیم. اما در حالی که به ستاره ها نگاه می کنیم، نباید جوامع، زیستگاه ها و گونه ها را به راحتی قربانی کنیم.”